Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Haster! Heldagsprøve i Elektronikk

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp til tentamen i elektronikk (VG1) da jeg er ganske blank på dette emnet.

Hadde vært fint om noen kunne forklare litt om vedleggene, og hva slags oppgaver dere tror jeg får!

Spesielt digitalteknikk og feilsøking er der jeg sliter mest!

Her er det som stod i forberedelsesdelen: (se vedlegg)

post-123126-1209307263_thumb.jpg

post-123126-1209307367_thumb.jpg

post-123126-1209307426_thumb.jpg

post-123126-1209307478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fytti helvete da.. om dette er pensum for VG1 elektrofag, greier nok ingen i min klasse å gjennomføre pensum for i år:O Ting jeg bortimot aldri har sett før, får skuylde på en dårlig lærer, da han konstant prater i telefon, og ellers bare setter oss til koblingsopgaver(sier ikke nei takk til de:P)

Glad jeg ikke skal gå dataelektronikk til newteår altså:S

Lenke til kommentar
Å fytti helvete da.. om dette er pensum for VG1 elektrofag, greier nok ingen i min klasse å gjennomføre pensum for i år:O Ting jeg bortimot aldri har sett før, får skuylde på en dårlig lærer, da han konstant prater i telefon, og ellers bare setter oss til koblingsopgaver(sier ikke nei takk til de:P)

Glad jeg ikke skal gå dataelektronikk til newteår altså:S

Hehe :!: Skal ikke gå på data/elektronikk til neste år jeg heller! Makan til drittfag skal du lete lenge etter! Kun en i vår klasse har valgt elektronikk til neste år! Er jo 99% elektronikk og 1% data!

Lenke til kommentar

Skjønnte det meste på første vedlegg, men aner ikke hva jeg skal tipse deg til. Burde vel ha fått vite endel om temaene i skoleåret, og da er det bare å gruble over det du før har hørt tenker jeg.

Ellerså skjønnte jeg veldig lite av arbeidsskjemaene, men det er nok fordi jeg ikke har satt meg inn i navnene på porter osv. Forøvrig har ikke våre klasser begynt med data elektronikk (brettbygging med logiske porter osv) helt enda xD

Men tror det beste du kan gjøre er å lese litt på antenneanlegg. Alarmanlegg bør det forekomme en bruksanvising på evt. oppgave med mindre du skal bygge en selv.

Lenke til kommentar

Fikk du noe vedlegg med en sentral når det gjelder alarm anlegget ? Du må legge det ut isåfall, så kan du sikkert få noe hjelp der.

Ellers når det kommer til antenne så vil du sikkert få spørsmål om valg av Coaxial kabel (sikkert alternativer), beregning av tap i kabel (det finner du på kabel spesifikasjonen), hvor mye Desibel styrke går tapt i skjøter, hvilken styrke er optimal for tv, hva er for mye styrke, hva er for lite styrke, trenger du forsterker osv.

Målingene: Det blir vel ikke verre enn å bare fortelle hvordan du måler signalet ? Strøm måles i serie, spenning i parallell, motstand over aktuell strekning/komponent osv osv.

Beregning: U =R*I P=U*I Periode tid må du vel ha ett oscilloscope for å finne pga sinusen (litt usikker der faktisk), Frekvens måles vel på samme måte som spenning ?

Elektronikken : JK vippe fungerer jo slik at den skifter verdi ut ved en klokkepuls på inngang "C" mellom J&K porten. Du ser at på skjemaet er JK lasket sammen (samme signal) og da vil ut signalet bli invertert hver gang man får en puls inn. Altså Første puls 1, andre puls 0, tredje puls 1, fjerde puls 0 osv osv. Telleren registerer via Vippene. Kan ikke huske SR vippen, men den har vel så og si lik funksjon som JK bare at vist begge inngangene er lasket så vil en puls gi uendret verdi, i stedet for å bli invertert. Logiske porter burde du ha på det tørre. Det er jo bare to "OG" porter og en "Neller" port på skjemaet.

Håper det var en litt til hjelp hvertfall, så får du spørre mer om du trenger så kan jeg prøve. Har egentlig ikke så god peiling på elektronikk siden jeg gikk automatiker veien, men synes det er morro og lærer mye selv av å prøve å hjelpe med slike oppgaver =)

-Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...