Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 460, bra ungdomsbil?


Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å kjøpe en volvo 460.

 

Jeg vet at de er Renault motor i de, men har de noe å si kvalitetsmessig?, hva bør jeg se etter?, hva er de svake punktene med disse?

 

Hvilke motor er best?

 

Er dette en vanlig ungdommsbil?

 

og til slutt: Hvilken versjon er det så har orginal spoiler og tak-luke?

PS: er det mulig å montere 2x15" subber i bagasjerommet på disse?

 

 

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noengang kjørt en 460? Fryktelige greier :p

 

Bør være plass til to 15"-ere, men kommer ann på kassen. Motorene er vel alle forholdsvis lite økonomiske men ok om du er ute etter en mellomting som gir både ok forsikringspremie og helt grei ytelse.

 

Svakheten til 460 er vel at de fleste holder på å dra på årene, og da er det viktig å kjøpe en som har blitt tatt godt vare på hvis ikke du liker å skru selv da.

Lenke til kommentar

Har et par kompisser som kjører 460, og de fornøytd.

De første versjonene liker jeg ikke spess, men de som fikk ansiktsløfting er tøffe synes jeg.

Er faktisk morsomt å ligge i 18* km/t med disse.

Men har ikke lyst å gjøre så mye med den, men org spoiler og soltak er noe jeg vil ha.

Hvor store felger er det på disse org?

Lenke til kommentar

Kjørt en slik i et par år. Jeg hadde minimalt med kostnader. 3000 kroner på 2 år.

Ble nettopp eu-godkjent uten feil.

 

Det du skal se etter:

 

-Rust i hjulbuer bak og dører

-Elektriske feil

-Viktig med servicehefte på disse bilene

-Finn en modell av nyere type da betydelige oppgraderinger ble gjort.

-Finn helst en 2 liter motor, da jeg har fått inntrykk av at disse er slitesterke.

 

Ellers kan det nevnes god komfort og utrolig gode volvo seter.

Lenke til kommentar

God Komfort er vertfall sikkert! Har på følelsen av at motorfestet sitter litt dårlig på de, da jeg og en kompiss røyk det, men muligens den ikke likte å kjøre så fort.

 

3000kr FY fa**, det er lite!

 

Hvilke felger passer til disse bilene?

Endret av dj_vega
Lenke til kommentar

Hadde en i familien som hadde en slik bil, bare tull med den bilen. Han var totalt ufornøyd med den bilen, og hadde kostnader på langt mer enn 3000,- de få årene han hadde bilen. Hva gjør det så morsomt å ligge i 18 km/t med denne bilen?

 

Motorfestet ryker da ikke selv om man kjører fort. Kjører man mye i rykk og napp slites jo motorfestet som andre ting, og det er ikke unormalt at man bytter motorfester på biler når de har rulla en stund. Jeg veit ikke hva du definerer som fort, men man får jo ikke kjørt noe fortere enn 110 her i Norge, og tenker du på å kjøre "fort" på svingete vei, finnes det et hav av andre biler som er mindre usportslige.

Lenke til kommentar

Vell, jeg snakker om hastigheter 180 +/-.

Det er jo viktig at biler får go stell, det blir liksom så å forvente at en lada går uten problemer i 2 noen år. Men grunnen til at jeg vil ha den bilen, er at jeg har god erfaring de gangene jeg har sittet i en slik. Går veldig fint opp i fart, uten å riste like mye som en hyundai accent og wolksvagen 96 modell i 150.

 

Ps: 18*km/t mente jeg 180 km/t.

Lenke til kommentar

Bare et lite tips, tenk på litt andre ting enn å kjøre i 180 når du vurderer en bil. Mye annet som kan ha betydning for hvordan bilen oppfører seg i så høye hastigheter, det finnes blant annet mye forskjellig veistandard.

 

 

Uansett verken håper eller tror jeg du kommer til å kjøre særlig mye i 180. Da ryker enten du, bilen eller sertifikatet ganske fort, om det er målet med kjøringen.

Lenke til kommentar

Vell, jeg har ikke planer om å ligge i 180, men har liksom lyst å nå den farten en gang.

Jeg ser ike poenget med å kjøre fort. Liker bare det "kicket" man får under akslerasjonen.

Endret av dj_vega
Lenke til kommentar

Da ville jeg heller sett etter en bil med størst mulig motor, i og med at du nå nevner akselerasjon i stedet for risting ved høy fart. Jeg kjenner ikke de ulike motoralternativene i en 460, men den er vel uansett ikke kjent for å være en spreking?

 

Finnes mange alternativer her, bare å ta en titt på f.eks. finn.no. Om du kommer med litt flere kriterier er det nok noen her som kan hjelpe deg litt med letingen.. ;)

Lenke til kommentar

400 serien er vel noe av det dårligste kvalitetsmessig som volvo har "laget"

 

De ruster, har endel trøbbel med girkasse/drivverk (spesielt om de er hardt kjørt) masse klunder med det elektriske osv

 

Jeg vil absolutt ikke anbefale disse, se heller på noen av de andre volvo modellene fra samme tidsperiode, da disse rettogslett er bedre biler i utgangspunktet ;)

 

Edit: nettlagg

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Vell, jeg er ikke ute etter en bil med 10 liter motor og 1000 hester. Vil bare opp i 180 en gang.

Vell, det er sant at de ble lagd på DAF sin fabrikk i nederland, og motoren og girkassen var fra Renault. Men det finnes mye verre en Renault.

Har ikke planer om å kjøre bilen hardt.

Den første versjonen 90-93 hadde en del kvalitets problemer, ja. Men det er ikke den versjonen jeg vil ha. Rust rindt hjulbuene er typisk for disse, men det er veldig vanlig rust plass på biler.

 

Men uansett så passer jo "huske" lista til haddis veldig godt:

 

"Det du skal se etter:

 

-Rust i hjulbuer bak og dører

-Elektriske feil

-Viktig med servicehefte på disse bilene

-Finn en modell av nyere type da betydelige oppgraderinger ble gjort.

-Finn helst en 2 liter motor, da jeg har fått inntrykk av at disse er slitesterke.

 

Ellers kan det nevnes god komfort og utrolig gode volvo seter."

Lenke til kommentar

Joda, men da snakker vi nok om 1976 og utover med 300-serien.

Av 400-serien var nok den første som kom nokså plagsom for Volvo, 480 slet de med.

Tror neppe en sen 460 er noe stort problem og eie hvis den er velholdt og OK behandlet.

Lenke til kommentar

En 460 er etter min erfaring ingen problem å eie nei. Går veldig mye dårlige rykter om disse bilene, men virker som veldig lite av det har med fakta å gjøre.. Mange som bare kritiserer disse bilene uten å en gang ha kjørt disse bilene en meter. Kvaliteten kan kanskje være litt dårligere på de frem til 93, spesielt det elektriske. Ellers er det jo som nevnt tidligere rust i hjulbuer du må se etter (Var ingen antydninger til det på min, men sett mange andre som ruster der).

 

Hadde selv en 96 460 Turbo som jeg var veldig fornøyd med. Sprek bil som gikk billig. Bruker ikke veldig mye bensin disse motorene, og hvis du finner 2.0 literen eller en turbo er de går de rimelig greit. Komforten er jo også veldig bra!

Lenke til kommentar

Såpass ja. Men jeg har lyst å "små-style" bilen littegrann, når jeg får den.

Orginal spoiler er et must, men tenker på soting av rutene på de bakerste sidedørene, nytt eksos rør med "råne lyd", og nye felger.

Men hvilke felger passer til 460?

Lenke til kommentar

Boltsirkelen er 4 x 100 og ET 37. Ganske vanlig boltsirkel, så burde ikke være noe problem å finne felger til denne. Samme som blandt annet VW Golf 3. Hvis du tenker på størrelse på felgene er jeg litt usikker. Originalt på min var det 185/65R14 om jeg ikke husker helt galt. 16" går i hvertfall fint, og vil tro 17" også går greit. Hadde bare originalfelger på min så litt usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...