Gå til innhold

Sette opp lokal DNS server, bruke domene til å peke til lokal IP adresse [prosjekt]

Anbefalte innlegg

Hei Hei

Jeg holder på med et prosjekt her, og skal ha en server stående på med div, funksjoner. Og for at folk skal slippe å huske IP adressen til servern, som da bla er en filserver og mailserver, så vil jeg sette opp et lokalt domene. Har lest litt rundt på forumet, og det som tydligvis blir brukt er BIND (uten å ha gått noe mer nøyaktig inn).

Mitt første spørsmål er om jeg kan ha serveren etter rutern, eller om den må stå forran.

Rutern vil jo da bruke DNS adressen til servern, servern får DNS adressen sin fra en annen ruter som står forran.

Altså, kan servern stå i subnettet til rutern?

Når spørmålet over er klargjort så vil jeg gjerne ha litt basic informasjon om hvordan jeg burde gå fram.

Takker for all hjelp

AlecTBM

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt første spørsmål er om jeg kan ha serveren etter rutern, eller om den må stå forran.

Ja, dns-serveren for det interne nettet kan stå på innsiden av ruteren.

Rutern vil jo da bruke DNS adressen til servern, servern får DNS adressen sin fra en annen ruter som står forran.

Den trenger ikke det. Ruteren kan fint bruke en annen dns enn den som brukes på lokalnettet.

Når spørmålet over er klargjort så vil jeg gjerne ha litt basic informasjon om hvordan jeg burde gå fram.

Konfigurer bind som dns for den interne sonen, med forwarders for eksterne oppslag.

Så må du bare sørge for at alle klientene ne får vite hhvilken server de skal bruke som dns. Dersom du bruker dhcp på lokalnettet er dette lett.

Lenke til kommentar

Hmm

Greit nok, men stusser bare på noen få ting.

Det første er hvordan jeg skulle klare å få til å legge alias til noen ip adresser på 20 til 30 faste maskiner pluss flere ti talls maskiner som kommer og går, blir et massivt arbeid.

Den trenger ikke det. Ruteren kan fint bruke en annen dns enn den som brukes på lokalnettet.

Den der skjønte jeg ikke helt. Etter min mening så motsier du deg selv der.

DHCP servern er rutern, maskinene får IP og DNS fra rutern.

Rutern får DNS fra hoved rutern.

Ser ikke hvordan jeg skal få til dette uten å sette rutern til å bruke servern som DNS server.

Sånn som jeg ser det så må servern få DNS adresse fra hovedrutern, rutern (som servern står under) får DNS fra servern.

Rett på meg hvis jeg tar feil.

Men hvis du retter på meg, vennligst forklar det du retter opp.

Lenke til kommentar

En DNS server kan være plassert hvor som helst i nettverket så lenge den kan nås av klientene. Hvilken DNS server som skal brukes setter man opp i DHCP serveren. DNS server din må også settes opp til å "forwarde" forespørsler som gjelder maskiner utenfor ditt eget nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...