Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med matte!


Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Jeg sliter voldsomt med matte her. For 2 dager siden fikk jeg tilbake matte-tentamen min, som kunne redde meg fra å få en 2'er i kortet, men jeg fikk selvfølgelig en 2er. jeg går på 10.klasse, og har slitt voldsomt med matte. Jeg sliter ikke med en del(som alegebra) men alt. Det eneste læreren vår gjør, er å gjennomgå og ferdig. Resten må vi gjøre, men jeg får ikke noe til. 1\3 av oss skal komme opp i skriftlig matte. Jeg får 2er i kortet, så det er bare matte-eksamen som kan redde meg. Jeg har søkt på allmenn, og jeg vet at matten kommer til å blivanskelig. Men hvor vanskelig blir det?

 

Jeg trenger hjelp med matte. Er det noen som har tips. Jeg jobber og jobber, men jeg får jo ikke utteling. Blir så sur, når jeg ser andre ikke jobber i det hele tatt, men får 4ere og 5ere.

 

Det som er problemet, er jeg sliter med alt. Er det noen som vet hva jeg må gjøre..... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis matte er vanskelig, så vil det ikke bli noe lettere for deg når du går videre på videregående. Det viktigste er nok å finne noen som kan hjelpe deg. Denne personen må kunne forklare slik at du forstår det, og det vil nok bety at du må lete litt etter denne personen. Men ikke vær redd for å spørre om hjelp ;) Et annet tips kan nok være at når du får hjelp, så begynner du med det enkleste helt på nytt, slik at du henger med hele veien, isteden for å prøve å lære deg noe du ikke har bakgrunn for å lære :) Lykke til ;D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Læreren sier at hvis man skriver en veldig bra regelbok, kan du få 1 eller 2 karakter bedre, enn hvis du ikke hadde med deg regelboka. Jeg skriver alltid viktige ting fra matteboka ogsånnt, men jeg får jo ikke bruk til det. Tekstoppgaver og andre ting. Da kan man jo ikke bruke regelboka da. Kan man bruke regelbok neste år ?(VGS)

Lenke til kommentar

Går VG1 i år på studiespesialisering

På skulen min praktiserar vi det slik at nokre prøvar skal gjennomførast utan eit einaste hjelpemiddel, heller ikkje kalkulator. Medan på andre prøvar kan vi ta med alle hjelpemiddel vi vil, untatt komunikasjons-utsyr.

 

Slik fungerar det og på tentamen: Første del uten hjelpemiddel, leverar den inn og kan ta den andre delen med hjelpemiddel. Når eg seier hjelpemiddel meiner eg studieboka alle skrivebøker og kladdar, løysingsforslag osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Kanskje jeg burde skaffe meg en privatlærer?!

Jeg bort i Oslo, og jeg har prøvd å søke . men fant ingenting. Er noen som vet sidet eller noe om privatlærere?

Lenke til kommentar
Jeg trenger hjelp med matte. Er det noen som har tips. Jeg jobber og jobber, men jeg får jo ikke utteling. Blir så sur, når jeg ser andre ikke jobber i det hele tatt, men får 4ere og 5ere.

 

Kjenner meg igjen her, som en av de som ikke jobber i det hele tatt. Jeg syns selv mattematikk var lettlært og garantert toppkarakter helt til jeg var ferdig i tiende.

 

Så kom Videregående skole. Der får du valget mellom praktisk og teoretisk...sliter du med ungdomsskolematte så er det ikke snakk om at du skal velge teoretisk matte.

 

Jeg valgte teoretisk første året og falt rett ned på treer (høyeste i klassen hadde fire..) Dette fikk meg til å velge samfunnsfaglig matte andre året (S1) og der har jeg etterhvert hentet meg opp igjen. (4/5)

 

Praktisk matte ser jeg på og ler av for øyeblikket, ikke noe problematisk i det hele tatt og hadde aldri hatt problemer med det. Ungdomsskolenivå for min del, så med andre ord så vil jeg si at det ikke er noe steg opp fra ungdomsskolen til videregående skole ved første øyekast. Dette har sikkert de som valgte 1P/2P mer peiling på enn jeg har :)

Lenke til kommentar

Forskjellen på T og P er ikke sånn kjempe stor ifølge mattelærer på skolen. Men så klart T er noe mer avansert, men det betyr ikke at P'en er "kjempe lett".

 

Det som kan være lett å gjøre i P er at en undervurderer faget, man tenker "dette er jo lett" også gjør man ikke lekser og repeterer ikke... Så går det dårlig. Viktig å jobbe jevnt og trutt uansett hvilken matematikktype man har.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Etter det jeg har hørt fra dere, er PRAKTISK matte lettere. Men hvor er den store forskjellen mellom T og P?

 

Hvis\når jeg velger 1p neste år, får jeg liksom de samme mulighetene hvis jeg hadde valgt IT?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal jobbe med matte senere i livet, er jo P det rette. Men hvis du derimot har tenkt å bli lege, professor (of some kind), sivilingeniør (aller fleste har matte) så må du ha T første året og deretter R med fysikk, kjemi osv. som programfag som du velger andre året.

Siden du ikke liker matematikk, ville jeg valgt P. Siden det først anses som mindre krevende enn T.

Når du tar T og videre R så får du den spesielle studiekompetansen som trengs for å videre studere medisin, sivilingeniør osv. Noen yrker krever at du har valgt R-matten. Så hvis du har tenkt å bli noe med matte, men velger P kan du jo ta R-matten som privatist etter videregående eller lignende.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du ikke skal jobbe med matte senere i livet, er jo P det rette. Men hvis du derimot har tenkt å bli lege, professor (of some kind), sivilingeniør (aller fleste har matte) så må du ha T første året og deretter R med fysikk, kjemi osv. som programfag som du velger andre året.

Siden du ikke liker matematikk, ville jeg valgt P. Siden det først anses som mindre krevende enn T.

Når du tar T og videre R så får du den spesielle studiekompetansen som trengs for å videre studere medisin, sivilingeniør osv. Noen yrker krever at du har valgt R-matten. Så hvis du har tenkt å bli noe med matte, men velger P kan du jo ta R-matten som privatist etter videregående eller lignende.

 

Det du sier her for det meste rett, men det er feil at du trenger r-matte for å bli lege. Får å komme inn på legestudiet kreves følgende: generell studiekompetanse, FY2 & FY3, KJ2 & KJ3 og vanvittig gode karakterer. Du trenger da ikke R-matte direkte, men de fleste fysikklærere på vgs vil ikke ta inn elever som ikke har r-matte, siden det vil være vanskelig å oppnå gode karakterer og god forståelse av faget uten r-matte. Men som "Krokanrull" sier, du kan alltids ta opp igjen fag etter vgs.

 

Lykke til med vgs

Lenke til kommentar

Mange av de feilene jeg ser elever ofte gjør er lett å fjerne. På lette oppgaver skriver de ikke utregningen sin og får dermed 0 poeng, og de skjekker ikke svarene sine.

 

Hvis du skal f.eks. løse x/(x-2) + 3/(x-5)=7 og får svaret x=1. Da skjekker du svaret ditt ved å putte x=1 inn i oppgaven for å se om de faktisk er like.

-1+3/(-4)=7

 

Opplagt nok er de ikke like og jeg må da ha gjort en feil. Da drar du frem kladdearket og prøver å gjøre det om igjen.

 

Og hvis du får en oppgave, funksjonen F(t)=4+3t-t^2 beskriver displacement for hvert sekund. Hvor langt unna er den når den starter. Ikke svar, den er 4. Putt inn tallene og skriv F(0)=4+3(0)+0^2 =4 Hadde det vært en oppgave som trengte mer regning, trenger man ikke å gjøre dette, men man må vise noe utregning sånn at den som retter faktisk vet at du kan det og ikke har skrevet av naboen.

 

Også bruk litt tid på grafene dine og les oppgavene. Jeg ser så ofte grafer som plutselig snur på slutten og da må man trekke poeng. Til slutt, det som hjelper mest er å lære seg å gjøre algebra ordentlig. Forstå det at du gjør det samme på begge sider og ikke pugg regler, forstå dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene?

 

1 - En bedrift produserer bare ett produkt og har følgende selvkostkalkyle per enhet av produktet:

 

Salgspris 105 000

Direkte material 45 000

Direkte lønn 30 000

Indirekte variable kostnader 10 000

Indirekte faste kostnader 12 000

Selvkost 97 000

Fortjeneste 8 000

 

Kalkylen er basert på en total produksjon (= salg) på 1 200 enheter per periode. De faste

kostnadene er driftsuavhengige innenfor produksjonskapasiteten på 1 500 enheter.

 

For kommende periode antar bedriften at produksjon og salg vil bli 1 300 enheter. Beregn

budsjettert resultat (overskudd/underskudd). Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk tusenskiller.

 

10 - En bedrift avskriver sine maskiner etter saldometoden. Saldoavskrivningssatsen er 25%. Maskinene ble kjøpt inn ved inngangen til året 20x1. I 20x3 ble avskrivningene regnskapsført med kr 168 750. Hva ble maskinene kjøpt inn for inkl.mva i 20x1? Angi svaret (kun tallet) i hele kroner (avrund om nødvendig) og bruk tusenskiller.

 

7 - Varehandelsbedriften Rama 100 kjøper inn en vare for kr 5 250 inkl. mva. Hva blir varens utsalgspris inkl. mva når bedriften beregner seg en bruttofortjeneste på 40%? Mva-satsen er 25%. Angi svaret (kun tallet) i hele kroner (avrund hvis det er nødvendig) og bruk tusenskiller.

Lenke til kommentar

Hvis du har et greit snitt kommer du jo inn på allmenn og der kan du velge P-matten som er litt annerledes og mindre krevende enn t-matten.

Hvis\når jeg velger 1p neste år, får jeg liksom de samme mulighetene hvis jeg hadde valgt IT?

Du får vel et dårligere grunnlag dersom du velger S1/R1 på VG2.. kanskje?

Jeg angrer på at jeg tok T-matten i annenklasse, det sies at P er mye lettere.

P-matematikk er et mye mindre krevende fag generelt sett, men relativt sett er det ikke det. De som ofte velger P-matematikk har ofte dårligere forutsetninger for å gjøre det godt fordi de ikke er like interessert i matematikk. Du liker gjerne ikke det du ikke får til.

P-matematikk inneholder mye gjennomgang fra ungdomskolen, så dersom du sliter med innholdet på ungdomskolen bør du velge dette. Her får du noe gjennomgang av gammelt, og litt nytt. Poenget med dette faget er å gi alle elever generell kunnskap om matematikk slik at de kan "klare seg" i hverdagen, forstå matematikk som andre fagfelt presenterer (les: samfunnsfagene) f.eks. statistikk og enkle grafer.

 

Du kan evt. ta opp de fagene du mangler, dvs. realfagene, som privatist, dersom du plutselig fatter interesse for det. Det skal sies at matematikk blir gøy når man får det til. De fleste blir sint og lei når de ikke får det til, så selv om du ikke "ser det" nå, vit at muligheten er der! :)

 

Slik situasjonen din er nå er det lenge igjen til du er ferdig på ungdomskolen, dermed bør du tenke over hvordan du lærer matematikk best. Det å skrive opp regler er en god ting (og ja, du kan få bruk for den på vgs) men det å forstå reglene er mye viktigere. Start med enkle oppgaver, sørg for at du forstår konseptet. Blir det å komme i gang vanskelig må du se på hvorfor det blir vanskelig. Hvilken bakgrunnskunnskap mangler for at du skal forstå dette? F.eks. må man forstå de fire regneartene for å forstå.. vel, det meste annet. Poenget er at dersom det er noe du ikke forstår i det hele tatt bør du finne ut hva ved det du ikke forstår.

 

Det å få noen til å forklare tingene for deg er ingen dum idé, men spør først og fremst læreren din. Alle lærere er ikke like gode til oppfatte hva den enkeltes problematikk er. Som jeg nevnte er det viktig å finne ut hvorfor du ikke forstår noe, for da blir det enklere for andre å forklare deg ting også. Be om ekstraoppgaver innen det du ikke forstår, evt. det som ligger foran slik at du har den kunnskapen som må til for å forstå det dere nå driver med.

 

Husk at også dette forumet gjerne også hjelper til med oppgaver. Se "Den enorme matteassistansetråden".

 

Lykke til!

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...