mantraa Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Jeg er førstegangskjøper av speilrefleks og en ting jeg lurer på (og ikke har funnet noe godt svar på) er hvor mye disse "inngangs kameraene" tåler av fuktighet/duskregn. Må det bli ett Pentax/Samsung (K10D/CX-10) kamera, eller tåler typ Nikon/Canon (D80/450D o.l) kamerane litt fuktighet. Mener ikke her å ta det med ut i styrtregn, men f.eks. en fuktig høstdag. Noe av gleden må jo være å kunne ta bilder ikke bare når sola skinner. Hvordan gjelder dette igjen for objektivene. Er Pentax/Samsung objektivene mer værfaste eller er dette bare husene? Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Det er en del forskjellige meninger om dette, men jeg tror ikke jeg ville vært redd for å bruke f.eks. 450D i annet enn solskinn, selv om de ikke er værtettet så tåler de nok litt. Angående objektiver så er det sånn at Pentax sine objektiver ikke er mer værtettet enn andre, med mindre du går opp et hakk til DA*-objektivene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Jeg har brukt min 350D i duskregn flere ganger. Senest i går. Ha kamera innefor jakken til du skal ta bilder, så hjelper det også. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg er førstegangskjøper av speilrefleks og en ting jeg lurer på (og ikke har funnet noe godt svar på) er hvor mye disse "inngangs kameraene" tåler av fuktighet/duskregn. Hvordan gjelder dette igjen for objektivene. Er Pentax/Samsung objektivene mer værfaste eller er dette bare husene? Det er vel sågodt som ingen som vet helt sikkert hvor mye vær de forskjellige kamera-objektiv-kombinasjonene tåler. Det er jo svinedyrt å finne ut hvor grensen går.. Uansett, om du blir overrasket av drittvær, så bedrer du sjansene til kameraet ditt om du tar ut batteriet før kameraet blir vått. Ang hvor mye objektivene tåler, så skal DA*-objektivene tåle mye vær mens jeg ikke helt vet hvordan det ligger an med de andre objektivene til Pentax. Tror det varierer litt, men finner ingen offisiell informasjon om graden av værbestandighet. Det kommer nok av at Pentax ønsker å selge så mange DA* som mulig.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Pentax har nok noe bedre værtetning enn Canon og Nikon på de rimeligere husene sine, men jeg har aldri vært bekymret for å ta D80en med ut i duskregn og snøvær. Med litt forsiktighet (f.eks. ha kameraet innenfor allversjakka når du ikke tar bilder, og ta det frem og la det tørke når du kommer innendørs) så skal det ganske mye til for å få fuktskader på et speilreflekskamera. Det eneste jeg har opplevd av "fuktskade" er at en av kontaktene i blitsskoen har irret litt, og det var fordi jeg glemte å ta kameraet frem fra fotovesken for å la det tørke. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg er førstegangskjøper av speilrefleks og en ting jeg lurer på (og ikke har funnet noe godt svar på) er hvor mye disse "inngangs kameraene" tåler av fuktighet/duskregn. Hvordan gjelder dette igjen for objektivene. Er Pentax/Samsung objektivene mer værfaste eller er dette bare husene? Det er vel sågodt som ingen som vet helt sikkert hvor mye vær de forskjellige kamera-objektiv-kombinasjonene tåler. Det er jo svinedyrt å finne ut hvor grensen går.. Uansett, om du blir overrasket av drittvær, så bedrer du sjansene til kameraet ditt om du tar ut batteriet før kameraet blir vått. Ang hvor mye objektivene tåler, så skal DA*-objektivene tåle mye vær mens jeg ikke helt vet hvordan det ligger an med de andre objektivene til Pentax. Tror det varierer litt, men finner ingen offisiell informasjon om graden av værbestandighet. Det kommer nok av at Pentax ønsker å selge så mange DA* som mulig.. JPSalvesen, du har jo Olympus! De er jo de eneste som reklamerer med å sette kameraet i dusjen når de tar bilder? :-) Av nyere kameraomtaler blir Olympus stadig trukket frem som forventet værbestandighet, og det er vel ingen som har matchet Olympus, ennå. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 JPSalvesen, du har jo Olympus! De er jo de eneste som reklamerer med å sette kameraet i dusjen når de tar bilder?:-) Av nyere kameraomtaler blir Olympus stadig trukket frem som forventet værbestandighet, og det er vel ingen som har matchet Olympus, ennå. Det gjelder nok dessverre bare Olympus E-1 og E-3. E-4x0 og E-510 er nok ikke noe bedre enn f.eks. EOS 350D Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) JPSalvesen, du har jo Olympus! De er jo de eneste som reklamerer med å sette kameraet i dusjen når de tar bilder?:-) Av nyere kameraomtaler blir Olympus stadig trukket frem som forventet værbestandighet, og det er vel ingen som har matchet Olympus, ennå. Det gjelder vel først og fremst E-3 (og gode gamle E-1). De billigere modellene har ikke på langt nær samme værtetning. EDIT: Bah. Overhalt på oppløpssiden Endret 28. april 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 JPSalvesen, du har jo Olympus! De er jo de eneste som reklamerer med å sette kameraet i dusjen når de tar bilder?:-) Olympus E-510 er ikke spesielt værbeskyttet. Dog, E-3 med pro-optikk tåler visst dusjen. Men - jeg brukte vel ca 4-5 timer på å fylle mju 1030SW'en min med fiskebilder fra rødehavet sist uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå