Vizla Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Får opp følgende melding når jeg forsøker å boote: Windows could not start because the following file is missing or corrupt: $root/system32/hal.dll Det er normalt forårsaket av en manglende boot.ini, så prøvde en bootcfg /rebuild. Da får jeg opp at det ikke er funnet noen XP installasjon på datamaskinen. Hva kan jeg gjøre ? Jeg VET at jeg har en fungerende installasjon på ene harddisken, men den har ingen boot.ini fil. ( Fila lå på min tidligere OS-disk som ble formatert i går, som høyst sannsynlig er grunnen til at dette skjer ) PS: Prøvde å sette OS-disken til PM på Sata, får jeg bare opp "Missing operating system". Er det korrupt MBR som forårsaker dette ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 "Missing operating system" kommer fra MBR, så den er sikkert OK. Det betyr at det er noe galt med bootsektor på partisjonen, F.eks at den er slettet. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Disken OS er på er helt ny, det ble ikke gjort noe som helst på den i går som burde tilsi at dette skulle skje. Eneste jeg gjorde var å formatere den eldre disken som før var OS disk. ( Windows var installert på den, også der boot.ini var tidligere ) Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Har du forsøkt å kjøre fixmbr eller fixboot? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Sjekk her du https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10697196 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Den guiden din var veldig lik en engelsk en jeg allerede har ? Har du forsøkt å kjøre fixmbr eller fixboot? Da får jeg bare opp at bootcfg ikke klarte å finne en gyldig windows installasjon. Har ikke testet å skrive ny mbr enda Edit: Skrevet ny mbr til disken som tidligere var OS-disk, og satt den som master. Dette løste problemet. Hvordan får jeg flyttet mbr og boot.ini over til nye OS-disken ? Endret 27. april 2008 av Vizla Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Man 'flytter' aldri MBR, det er meningsløst. Men boot.ini er vel bare å kopiere. Problemet ditt ser ut til å være den klassiske at man installerer Windows uten å koble vekk andre disker. Du har da fått separate System og Boot disker. Hvis du prøvde å formatere den gamle disken fra Windows så ville du ikke fått lov til det, av god grunn. Du har da antagelig bootet fra noe annet for å formatere? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Man 'flytter' aldri MBR, det er meningsløst. Men boot.ini er vel bare å kopiere. Problemet ditt ser ut til å være den klassiske at man installerer Windows uten å koble vekk andre disker. Du har da fått separate System og Boot disker. Hvis du prøvde å formatere den gamle disken fra Windows så ville du ikke fått lov til det, av god grunn. Du har da antagelig bootet fra noe annet for å formatere? OS ble installert på disk F som har boot.ini. Nå for ca. 2 måneder siden oppgraderte jeg på nytt, OS ble lagt inn på ny disk ( Ny partison med 20gb ledig plass ), og jeg formaterte disk F i Windows. Når jeg skrur på igjen PC-en neste morgen da får jeg opp at den ikke finner noen gyldig windows installasjon. Endret 28. april 2008 av Vizla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå