tommleif Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hei jeg har 3 GB minne installert. Når jeg booter så blir alt talt opp, men når jeg kommer i Task Manager så e bare 2 GB tilgjengelig. Hvorfor det? Pcen har vist 3 GB før, men er usikker på når den "sluttet" med det. Merket at tunge programmer som 3d Studio og ADT gikk så tregt. Geforce 7950GX2 Intel Core2 6600 (2,4 Ghz) P5W H Deluxe Se vedlagt bilde for info. Det står fysisk minne 3072 Mb... Hvorfor er ikke alt tilgjengelig? Har jeg for mange enheter som tar opp minneardesser? Lenke til kommentar
trettentrettisju Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Tror man må ha et 64-bits operativsystem for å utnytte mer enn 2 gb. Men jeg er ikke sikker... Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Det er faktisk bare 1.47GB fysisk minne tilgjengelig såvidt jeg kan se. De 2 GB du nevner er virtuelt minne, dvs. XP bruker harddisken som minne når mindre viktige arbeidsoppgaver skal tas vare på til evt. senere bruk. Det er ikke noe galt med maskinen din så lenge XP viser at alle 3GB med fysisk minne er til stede. Du har nok bare mange programmer gående som opptar plass i minnet. Sjekk hvor mang prosesser du har gående i taskmanager. Har du flere enn 50 så trengs det kanskje litt opprydding i innstallerte programmer. Last ned CPU-Z herfra http://www.cpuid.com/cpuz.php og kjør programmet. Dette programmet forteller deg det meste om hva du har i maskinen, blant annet alt om fysisk minne. XP (32Bit versjonen) kan benytte inntil 3.5GB minne, litt avhengig av maskinvare. Lenke til kommentar
tommleif Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Det er faktisk bare 1.47GB fysisk minne tilgjengelig såvidt jeg kan se. De 2 GB du nevner er virtuelt minne, dvs. XP bruker harddisken som minne når mindre viktige arbeidsoppgaver skal tas vare på til evt. senere bruk. Det er ikke noe galt med maskinen din så lenge XP viser at alle 3GB med fysisk minne er til stede. Du har nok bare mange programmer gående som opptar plass i minnet. Sjekk hvor mang prosesser du har gående i taskmanager. Har du flere enn 50 så trengs det kanskje litt opprydding i innstallerte programmer. Last ned CPU-Z herfra http://www.cpuid.com/cpuz.php og kjør programmet. Dette programmet forteller deg det meste om hva du har i maskinen, blant annet alt om fysisk minne. XP (32Bit versjonen) kan benytte inntil 3.5GB minne, litt avhengig av maskinvare. Takker. Har kjørt programmet og det viser 3072 MB fysisk minne, Task Manager viser 2096. Burde ikke TM vise totalt antall MB fysisk tilgjengelig? Har over 50 prosesser ja, men har disabled alle unyttige prosesser som starter opp sammen med windows. Hvis jeg virkelig hadde 3072 MB og XP tok opp la oss si 700 MB, så burde jeg hatt 2300 MB tilgjengelig + Swap, eller? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det er faktisk bare 1.47GB fysisk minne tilgjengelig såvidt jeg kan se. De 2 GB du nevner er virtuelt minne, dvs. XP bruker harddisken som minne når mindre viktige arbeidsoppgaver skal tas vare på til evt. senere bruk. Det er ikke noe galt med maskinen din så lenge XP viser at alle 3GB med fysisk minne er til stede. Du har nok bare mange programmer gående som opptar plass i minnet. Sjekk hvor mang prosesser du har gående i taskmanager. Har du flere enn 50 så trengs det kanskje litt opprydding i innstallerte programmer. Last ned CPU-Z herfra http://www.cpuid.com/cpuz.php og kjør programmet. Dette programmet forteller deg det meste om hva du har i maskinen, blant annet alt om fysisk minne. XP (32Bit versjonen) kan benytte inntil 3.5GB minne, litt avhengig av maskinvare. Takker. Har kjørt programmet og det viser 3072 MB fysisk minne, Task Manager viser 2096. Burde ikke TM vise totalt antall MB fysisk tilgjengelig? Har over 50 prosesser ja, men har disabled alle unyttige prosesser som starter opp sammen med windows. Hvis jeg virkelig hadde 3072 MB og XP tok opp la oss si 700 MB, så burde jeg hatt 2300 MB tilgjengelig + Swap, eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå