Gå til innhold

Anbefaling av billig hovedkort? (LGA 775)

2ball_

Anbefalte innlegg

Jeg fikk det nylig i tankene at jeg skulle sette sammen en server-PC av deler jag hadde liggende. Men jeg fant fort ut at jeg måtte på handling.

jeg har funned en CPU som jeg satt min lit til, men når det kommer til hovedkort har jeg en lei tendens til å legge formye penger ned her.. det hadde derfor vert greit med litt hjelp.

kriterier:

-innebygd skjermkort.

-innebygd netverkskort.

-skal bruke DDR2 minne så den må takle minst 2gb.

-må retferdigjøre CPU

tar gjerne i mot råd på prosessor også, men den må ikke bli dyrere.

Mvh. 2ball(s)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha den inn i en 1u-server så tror jeg du vil få problemer fordi lydutgangen og kjøleribben på south-bridge blir for høye. Kjøleribba bør ikke by på noen problemer, men erfaring tilsier at det er lite smart å knekke av lydutgangene.

(FYI: Jeg knakk av lydutgangen på et hovedkort jeg har i en server, det gikk fint, men ikke noe jeg ville anbefale.)

Lenke til kommentar

Du låser deg veldig med det hovedkortet. Slik minneprisen for tiden er så er det jo galskap å låse seg til 4GB, for ikke å snakke om 1x PCI-Ex og 2xPCI, kortet jeg nevner har 3x PCI-X(2x16, 1x8), 3xPCI og plass til 4 stk. DIMMs, maks 8GB.

Er det en server som skal utvides med tiden så er PCI-X alfa omega for kontrollerkort etc.

Lenke til kommentar

Tja, noe sier meg at trådstarter ikke har planer om såpass hardcore server? Da ville jeg uansett ha lagt ned mer penger - aller helst kjøpt en 1U/2U IBM eller Dell, de er ikke SÅ dyre - kan få kjøpe en IBM System X av meg, har et par ;-)

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha den inn i en 1u-server så tror jeg du vil få problemer fordi lydutgangen og kjøleribben på south-bridge blir for høye. Kjøleribba bør ikke by på noen problemer, men erfaring tilsier at det er lite smart å knekke av lydutgangene.

Det funker i 1U boks med intel kortet om du har litt kreativt kabinett alla nextron sine valie kabinett for å få kjøling til cpu.

Men virker vel mest som trådstarter er ute etter noe billigst mulig siden han ikke vil gå over 2140 cpu'en og da blir det gjerne hjemmeserver og da er ikke 1u noe mening i

Lenke til kommentar

hadde helt glemt hele tråden :p men takker for svar..

Tja, noe sier meg at trådstarter ikke har planer om såpass hardcore server? Da ville jeg uansett ha lagt ned mer penger - aller helst kjøpt en 1U/2U IBM eller Dell, de er ikke SÅ dyre - kan få kjøpe en IBM System X av meg, har et par ;-)

nei den blir ikke hardcore på noen måte... jeg har helst ikke lyst å legge ut mer enn 1500 på hovedkort og prossessor. Serveren skal hovedsaklig brukes til å kjøre en nettside og som netverkslagring(kansje dedicate server for cs o.l.). hadde uansett vert fint med mulighet for 8gb minne, da jeg har godt over 4g liggende og med disse prisene skal jeg sikert opgradere minnebruikkene på spillPC-en min(og jeg vil få enda mer ram liggende). har 3 PC-er som ikke funker og det er disse "delene" jeg skal bruke..

Lenke til kommentar

Ring heller til HP eller Dell, da får du en mye bedre deal enn noe du klarer å finne på Internett, og du kan spesifiserer stort sett hva du ønsker. Hvis du absolutt skal kjøpe på nettet så er nextron.no et godt alternativ om du klarer ventetiden på 1-2 månder.

Lenke til kommentar

Det som spørres etter her er vel ikke en server med "server-class" hardware, men en billig hjemmeserver bygget opp av billige deler, uten supportavtaler og sånt mikkmakk.

Du får jo masse billige hovedkort for tiden (400-600kr) med Intel G31/G33-chipsett (som har integrert grafikk), gigabit ethernet, 4-8 S-ATA og DDR2-RAM.

Lenke til kommentar

Helt klart - og holder man seg unnav rack-baserte servere så minimerer man risikoen for store varmeproblemer, som i og for seg er et av de største problemene når man bygger server.

Huskeliste:

- Integrert VGA

- Mange PCI-(E)X spor

- Integrert Ethernet

- God luftventilasjon

(Og sist men ikke minst; ikke bygg rack-baserte servere selv. Det er så ufattelig mye mer å tenke på da.)

Lenke til kommentar

takker for svar, men jeg tror nok bare det blir en "vanlig" PC, med home server som OS.

når det kommer til kjøling så har jeg lurt på vann kjøling, men det er jo litt dyrt så en orkan av en vifter (eller fler) blir kansje alternativet. har fått i gang en gammel PC, men den var ikke helt god nokk syntes jeg... må se litt mer nøye på hva jeg skal bytte.. må sikkert instalere os på en annen disk enn det jeg har nå. og kansje kjøpe ny prosessor uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...