Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedlasting (Pirat) Ulovlig?

fender91

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge diskutert med en venn hvorvidt det er ulovlig å laste ned og dele filer. Han har påstått at man ligger i en "gråsone" hvor man ikke kan bli tatt. Han påstod også for at politiet kan ta deg må de også bryte loven. Argumentene hans blir litt vel søkt og lite gjennomtenkt for meg.

Hvis jeg sender en cd til en "venn" av meg i Kina, er det ulovlig? Nei, så hvorfor er det ulovlig å sende en fil til han samme vennen?

Hjelp meg, hva er lovlig/ulovlig og kan man bli tatt under noen omstendigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ulovlig å distrubere kopibeskyttet materiale. Dvs at om du sender noe til en venn vil du automatisk begå lovbrudd.

Det vennen din mener med at politiet må begå lovbrudd for å ta deg er at de ikke har lov å direkte overvåke deg på nett uten grunnlag, hente inn informasjon på deg på nettet, og for å kunne knytte en evt nedlasting opp mot din IP-addresse må de lytte på overføringen, som gijen betyr at de er med på det selv.

Dette er i hvert fall min forståelse på området. Jeg anser nedlasting og opplasting som ulovlig.

Lenke til kommentar
Hva legger du i distrubere kopibeskyttet materialet? Så vidt jeg vet er det lov til å ta kopi av en f.eks dvd. Er det ulovlig å da låne den bort til tanten din?

Det er generelt ikke lov å distribuere materiale beskyttet med opphavsrett osv. Du har lov til å ta kopi til eget bruk av sikkerhetshensyn (i tilfelle DVD-en skulle bli ødelagt) eller for avspilling på annen spiller (ipod el.l.), såfremt dvd ikke er kopibeskyttet. Da har du uansett ikke lov til å kopiere denne; om denne kopibeskyttelsen evt. er brutt for evigheter siden spiller ingen rolle. Du har lov til å låne DVD-en bort til tanten din. Eller til en "venn" i Kina. Men du har ikke lov til å distribuere digitalkopien du har tatt.

Lenke til kommentar

Greit nok, men realiteten her er en helt annen! :) Nobody cares, jeg kjenner ikke et menneske som kjøper filmer eller CD-er lenger. Det blir rett og slett litt ufornuftig, direkte sløsing med penger. Så lenge man ikke tar noen aktiv rolle i å dele er man garantert å aldri bli tatt, ikke at den tanken hindrer meg i å kryptere alle diskene mine tough. :D

Lenke til kommentar
Greit nok, men realiteten her er en helt annen! :) Nobody cares, jeg kjenner ikke et menneske som kjøper filmer eller CD-er lenger. Det blir rett og slett litt ufornuftig, direkte sløsing med penger. Så lenge man ikke tar noen aktiv rolle i å dele er man garantert å aldri bli tatt, ikke at den tanken hindrer meg i å kryptere alle diskene mine tough. :D

Her var det spørsmål om hva loven sier. At du og andre driter i det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...