Gå til innhold

Hvor får man sett og prøvd skjermer?

WarpX

Anbefalte innlegg

Skjermer er ganske vanskelig å kjøpe for min del. Nå sitter jeg med min tredje 22" og er enda ikke fornøyd (for sterke farger og de er ganske "off"). Så hvor får man sett, prøvd og testet ut skjermer? Her i Nord-gokk er det bare begredelig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd kalibrering før du sendte dem tilbake igjen da? De fleste skjermer (og TV'er) jeg har prøvd de siste årene har vært temmelig håpløse rett fra esken, men etter å stille en stund har de fleste blitt mye bedre.

Bra bilder å stille inn etter her.

Side 2 "contrast" viser at denne skjermen er møkk (Asus VW222U) siden fargene på høyre side går i ett med hverandre. Særlig rødt, her ser jeg ikke forskjell på de siste fire uansett hvor mye jeg stiller på kontrast og brightness.

Lenke til kommentar
Har du prøvd kalibrering før du sendte dem tilbake igjen da? De fleste skjermer (og TV'er) jeg har prøvd de siste årene har vært temmelig håpløse rett fra esken, men etter å stille en stund har de fleste blitt mye bedre.

Bra bilder å stille inn etter her.

Side 2 "contrast" viser at denne skjermen er møkk (Asus VW222U) siden fargene på høyre side går i ett med hverandre. Særlig rødt, her ser jeg ikke forskjell på de siste fire uansett hvor mye jeg stiller på kontrast og brightness.

Denne fikk jo bra kritikk her http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...2inch-2_10.html

Lenke til kommentar

Alle flatskjermer med TN-panel, viser i realiteten bare 262.000 farger. Skal du ha noe mer ordentlig, må du opp i pris. Jeg er veldig fornøyd med min, NEC Multisync 20WGX2 Pro. Den bruker S-IPS-panel, og viser 16,7 millioner farger - ordentlig. Men den er bare 20" og koster rundt 4000,-. Funker veldig bra til både fotoredigering og spill.

Lenke til kommentar
Hvilken skjermer var det du hadde får Asus vw222u? Ikke førnøyd med den enda.

Den første 22" jeg bestilte var Samsung 226CW. Men denne er kjent for å ha farger som er "oversaturated" og ikke kan stilles. Denne gikk til en kompis som ikke var så kresen som meg :)

Den andre var en ViewSonic VX2255wmb. Denne hadde bra farger, men bråkte som bare rakkern.

Lenke til kommentar
Alle flatskjermer med TN-panel, viser i realiteten bare 262.000 farger. Skal du ha noe mer ordentlig, må du opp i pris. Jeg er veldig fornøyd med min, NEC Multisync 20WGX2 Pro. Den bruker S-IPS-panel, og viser 16,7 millioner farger - ordentlig. Men den er bare 20" og koster rundt 4000,-. Funker veldig bra til både fotoredigering og spill.

Jeg har hatt TN-panel før på min gamle Viewsonic 19" lcd, ikke noe problem der, alle fargene virket naturlige. Grunnen til at Samsung-driten selger så bra er vel fordi den kjøpes av ukresen spille-ungdom som bare vil ha lav responstid og lite backlight bleed. Jeg vil ha en skjerm der hudtonene ser naturlige ut.

Er kanskje ikke så rart du ikke blir fornøyd når du bare kjøper billig-skjermer.

Det finnes både dårlige og bra billigskjermer.

Lenke til kommentar

Asus VW222U er, når man ser bort fra fargene, grei nok. Kanskje litt mye bleed i nedre kant hos meg. Og den er 2ms, noe som skulle tilsi at det er en bra gamerskjerm, men personlig ser jeg ikke forskjell mellom 2ms og 5ms. Det følger ikke med noe cd-plate for driverne, de må man på nettet og hente - litt dårlig. Det går an å stille saturation som på en vanlig tv - men KUN i preset modes! Det er for dumt og ubrukelig, da disse (gamer mode, nightview mode) rett og slett kutter fargespekteret.

Fargene er for meg et mareritt å få korrekte. Hudtonene blir for røde uansett hva jeg gjør. Skjermbildet virker kunstig. Vet ikke om en visuell kalibrering hadde hjulpet, har ikke noe sånt program tilgjengelig. Men tviler på det, da jeg kalibrerte Samsung 226CW med det som fulgte med, og fargene så fremdeles like jævlige ut. Det burde heller ikke være nødvendig å gå til innkjøp av Spyder 2, er ikke kresen. Jeg bare bl.a. krever at folk på bilder ikke ser ut som om de har vært i syden hele vintern.

Jeg vil ha en Viewsonic som ikke bråker når man går ned med brightness, men etter min dårlige erfaring med VX2255wmb som bråkte som et rent helvete (både online, hvilemodus og AV!) så vet jeg ikke om jeg tør satse på det merket lengre. Mulig det blir en Acer, fadern har en sånn og den har fine farger uten noen form for kalibrering (burde ikke være nødvendig for normal bruk).

EDIT: Gammaen på skjermen er herpa. Man må stille gammen på skjermkort-driverne, og da blir det ikke bra nok. Jeg måtte ganske ned på gammaen for at skjermen skulle bli korrekt i forhold til http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php

På min gamle Viewsonic 19" måtte ikke noe justeres i det hele tatt. Har du korrekt gamma skal fylden ligge på rundt 2.2

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Det finnes både dårlige og bra billigskjermer.

Ja å det finnes gode og dårligere skjermer i høyere prisklasse også. En god billigskjerm kan kanskje konkurrere med en dårlig "dyr" skjerm, men den vil aldri kunne måle seg med en god skjerm i den prisklassen.

edit: jeg har forresten denne på jobben. Stor og billig. Ikke så imponerende ut av esken, men etter litt kalibrering så ble den helt knall i mine øyne.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...