Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 En person sykler i 32km/h og har massen 78kg (inkl sykkel). Personen bråbremser og bremselengden blir 5,5m Beregn bremsekraften fra veien på sykkelen v= 32km/h ~ 8,9m/s m= 78kg s= 5,5m Sykkelen akselererer (bremser) så jeg antar at man må bruke Newtons 2. lov: Summen av F = ma. Dvs at jeg må finne a... Ved hjelp av bevegelseslikningen: V^2 - V0^2 = 2*a*s får jeg a = (Vo^2)/2s . a = (8,9 m/s^2)(2*5,5m)= 7,2 m/s^2 Nå sitter jeg temmelig fast så hvis noen kunne komme med en hjelpende hånd så hadde det vært flott! Svaret skal bli: 0,56N mot fartsretningen Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Tror du gjør alt riktig. Ganger du akselerasjonen med massen får du rundt 560 N. Sikker på at det ikke står 0.56 kN i fasiten? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Det står bare N der så jeg antar at det er en skrivefeil i fasiten. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå