Gå til innhold

Utleie av objektiver / kamera

Anbefalte innlegg

Hei,

dette er mest for å sondere muligheter..

Med tid og stunder skal eg reise på safari til Afrika, og skal fotografere isbjørn på svalbard etc.

I tillegg til egen utrustning ville eg gjerne hatt med et ekstra kamerahus, og et teleobjektiv med anseelig rekkevidde.

*Finnes det butikker som vil leie ut et dyrt objektiv for slik bruk? Har nokon ein ide om pris?

I egen utrustning består av:

Canon 30D (Dersom eg ikkje har oppgradert innen den tid)

Canon EF-S 17-55 2.8 IS

Canon 70-200 2.8 IS

1,4x teleconverter

Canon Powershot S70 kompaktkamera

Eg ser for meg at objektivbytte er lurt å unngå for eksempel ute i en bil på savannen, og ville då helst vere slik utrusta at eg kunne unngå dette.

Eg ser for meg at ett oppsett kunne vere:

*70-200 påmontert et kamera.

*eksempelvis Sigma 120-300 med telekonverter, eller et *sett inn passande objektiv* på et anna kamerahus. IS hadde uansett vore fint

Eg kan tenke meg at en kraftig tele vil vere fint å ha i tillegg til 70-200, men kor lang brennvidde er eg usikker på. Vil et 300-objektiv vere nok, eventuelt sammen med telekonverteren, eller burde eg ha et 4- eller 500 objektiv? (Canon 600 er langt utenfor rekkevidde)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å leie mener jeg å huske at er ganske dyrt.

Og på safari trenger du neppe mer enn 70-200+1.4x. Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe et ekstra hus. f.eks en 350D. Eller beholde 30D hvis du oppgraderer.

Når det gjelder isbjørn, så er det no ikke usannsynlig at du trenger mer brennvidde. Og a tipper jeg du må opp i en 400-500 og f/4 slik at du kan bruke 1.4x converteren.

Men jeg tror ikke Interfoto leier ut Canon; eller har de blitt alt-etende ?

Tom

Lenke til kommentar

Eg har sendt en forespørsel om leie av et EF 400 4.0 DO IS. Får sjå om det er uakseptabel pris...

Dersom eg har oppgradert kamerahuset, og fortsatt har det gamle, er det altså en OK ide å ha 17-55 på det eine, og 70-200 med 1,4x konverter på det andre?

Lenke til kommentar
Eg har sendt en forespørsel om leie av et EF 400 4.0 DO IS. Får sjå om det er uakseptabel pris...

Høres ut som en plan.

Dersom eg har oppgradert kamerahuset, og fortsatt har det gamle, er det altså en OK ide å ha 17-55 på det eine, og 70-200 med 1,4x konverter på det andre?

Det er slik jeg ville ha gjort det, ja. Det blir et gap mellom 55 og 98 (70x1.4), men det er ikke verre enn at du kan croppe.

Tom

Lenke til kommentar

Har nokon her vore på safari sjølv?

Er parkane i Sør-afrika best dersom en reiser med barn (i alderen 5-8 år), eller vil dette kunne fungere på Serengeti og Masai Mara? Er det andre stader eg burde vurdere?

Eller er det bare tullete å ta med så unge barn?

(Eg kan nevne at det er motorisk flinke barn, som går mykje på tur heime og i barnehagen)

Har noko spesielle tips eg burde vite?

Takk for innspel.

Lenke til kommentar

Jeg har vært på safari i Kenya. Men det var jeg som var yngstemann på (dengang) 45 :)

Når det gjelder barn og safari, så er det vel en viss fare for at de kjeder seg etter en stund - særlig de yngste. Men det blir bare synsing fra min side ...

Tom

Lenke til kommentar
Har nokon her vore på safari sjølv?

Er parkane i Sør-afrika best dersom en reiser med barn (i alderen 5-8 år), eller vil dette kunne fungere på Serengeti og Masai Mara? Er det andre stader eg burde vurdere?

Eller er det bare tullete å ta med så unge barn?

(Eg kan nevne at det er motorisk flinke barn, som går mykje på tur heime og i barnehagen)

Har noko spesielle tips eg burde vite?

Takk for innspel.

Var blant annet i NgoroNgoro og Serengeti selv da jeg var liten. Jeg var vel rundt 10 og lillesøsteren min var 8. Det var en fantastisk opplevelse, og jeg vet ikke med foreldrene, men vi hadde det i alle fall bare topp! (spennende på Serengeti å sove i telt "midt i parken":))

Lenke til kommentar

Har nettop vært i Tanzania og der var vi 2 dager på safari i Lake Manyara og NgoroNgoro. Begge stedene kan anbefales på det sterkeste. Vi var 4 familiere som reiste sammen inkl. 8 barn i alderen 5 - 15år. På slutten av dagen så ble nok de minste barna litt leie, men det gjorde likevel stort inntrykk på de å få dyrene så tett innpå. En flokk med elefanter som drikker vann og spruter gjørme over seg 2m fra bilen er litt nifst, selv for de voksne.

Det kan nok være en fordel å velge parker der dyrene er forholdsvis samlet slik at det ikke er for langt tid mellom hver gang en ser noe nytt dersom en har med seg barn.

Jeg gikk selv til innkjøp av et Pentax smc DA 18-250mm før vi dro. Tok nok flest bilder fra 80-200mm. Valgte dette objektivet for å slippe å bytte objektiv underveis.

Endret av to-vid
Lenke til kommentar
Ble litt overrasket over hvor stive priser det er på å leie utstyr. Det kan gjøre en litt fristet til å være (ganske) frekk og kjøpe, bruke for så å benytte seg av angreretten.

Du har bare angrerett om du handler over internett/postordre. Du kan ikke handle i butikk og heve kjøpet i ettertid, med mindre butikken har egne regler på det (Elkjøp har f.eks. 30 dagers returrett).

Men enig med Aetius - ikke misbruk angreretten, det ødelegger bare for deg selv og andre.

Dessuten heter det at varen skal leveres tilbake i vesentlig samme stand, så om du bruker et objektiv på en safari-ferie kan butikken strengt tatt sette seg på bakbena dersom de oppdager det.

Da er det bedre å være ærlig, synes jeg...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Er mustangtreff her jeg bor neste lørdag, tenkte ta "noen" bilder da;)

Men, hakke råd til vidvinkel, noen som vet om ett sted i østfold jeg kan leie? eller må jeg til oslo?

Har ikke råd i forstand at du faktisk ikke har penger som kan "lånes" en liten stund eller ikke råd i den forstand at du ikke har tenkt å bruke pengene på vidvinkel nå?

Hvis det ikke er førstnevnte som er tilfelle, ville jeg lagt ut for et nytt objektiv, f.eks. Sigma 10-20 eller Canon 10-22 (du har vel Canon hvis jeg ikke husker feil?), og selger det brukt etter helgen. Tapet blir omtrent det samme som en leiekostnad, hvis ikke mindre, og slike objektiver kan jeg aldri se for meg at blir vanskelige å selge. Bare vær ærlig når du selger det - at du kjøpte det for å selge det igjen, så vil nok mange ønske å handle med deg...

Lenke til kommentar

Hmm - tanken på å leie ut objektiv har faktisk slått meg.

Det må i tilfelle bli snakk om levering fra hånd til hånd - altså i Trondheimsområdet.

Jeg bør vel i tilfelle først leie de ut på kommisjon til mitt firma.

Tviler vel på at dette kan bli noe fett, men det kan jo være noen i området som ønsker å prøve noe de ikke har.

Jeg skal nå iallefall tenke på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...