Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer å sove, hvorfor?

M to the S

Anbefalte innlegg

Alltid når jeg skal legge meg så ligger jeg oppe i flere timer i sengen til jeg endelig sovner. Noen ganger så kan jeg ennå ligge oppe til neste morgen. Men, hvordan kan jeg få slutt på det? Har det noe med at jeg bor nesten under kraftledningene? Jeg sovner når jeg er sammen med andre i et rom, men ikke alene.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk først å døgne. Vær oppe døgnet rundt, kombiner dette med at du er i fysisk aktivitet i løpet av det døgnet. Ikke sovne, hold deg våken.

Når da døgnet er over og klokken snurrer til rundt 23.00, tar du en varm dusj før du kryper under dyna. Om du da ikke sovner som en stein så har du et annet problem som ikke går på søvnmønsteret.

Lenke til kommentar

Jeg har lært at å tenke på noe man liker å drive med, for eksempel stå på snowboard eller gå på ski eller sykle i naturen eller noe (Ikke spille data) gjør at hjernen kjeder seg så fælt at den sovner. Dette har jeg prøvt, og det fungerer som bare det. Men krever litt trening. Får det ikke til hver kveld, men det hjelper så definitivt.

Lenke til kommentar
Hvem i huleste bryr seg om noe så unøyaktig som BMI?

Tenkte å vite om personen er overvektig eller sykelig tynn da. Kan ha noe med spisevaner å gjøre ;)

Det kan for så vidt gi deg et veldig grovt mål av personen, ja. Og siden denne fyren bare sitter foran pcen uten å trene vil det nok ikke være så veldig galt. Men tingen er jo at BMI ikke tar hensyn til hva kroppen består av (hvor kommer vekten fra). En godt trent utøver kan f.eks komme ut med BMI som sier at han/hun er sykelig overvektig, selv om vekten kommer fra muskelmasse, ikke fett.

Lenke til kommentar
Hvem i huleste bryr seg om noe så unøyaktig som BMI?

Tenkte å vite om personen er overvektig eller sykelig tynn da. Kan ha noe med spisevaner å gjøre ;)

Det kan for så vidt gi deg et veldig grovt mål av personen, ja. Og siden denne fyren bare sitter foran pcen uten å trene vil det nok ikke være så veldig galt. Men tingen er jo at BMI ikke tar hensyn til hva kroppen består av (hvor kommer vekten fra). En godt trent utøver kan f.eks komme ut med BMI som sier at han/hun er sykelig overvektig, selv om vekten kommer fra muskelmasse, ikke fett.

Da lærte jeg noe i dag og gitt. Takk så meget

Lenke til kommentar

Jeg tror enkli det beste du kan gjøre er å ta deg en liten jobbetur på kvelden før du legger deg.

Begynn med å jogge så langt du klarer sånn at du blir skikkelig sliten en kveld. så øker du gradvis lengden på joggeturene etterhvert som du får bedre kondis.

Jeg har selv vært forran datan i mange år nå nesten uten noe fysisk aktivitet.

Men etter at jeg begynte på tømmerlina har formen sakte men sikert forbedret seg. Nå er jeg utplassert hos en bedrift to dager i uken, og da jobber man hardt 7-4. jeg kan love deg at jeg sovner som en sten etter en sånn arbeidsdag.

En kompis av meg bor på anre siden av byen, og når jeg skal hjem fra han har jeg begynt å løpe/jogge hele veien. ca 10 minutter. for 2 år siden hadde jeg ikke hatt sjangs til å gjøre dette, og etter hvert som jeg blir bedere trent flyter alt i hverdagen bedere, og det er lettere å sovne om kvelden.

poenget er hvertfall at fysisk aktivitet er noe av det beste du kan gjøre.

så bare begynn å ta deg en liten joggetur hver kveld, så skal du nok se at alt blir lettere.

Lenke til kommentar
Alltid når jeg skal legge meg så ligger jeg oppe i flere timer i sengen til jeg endelig sovner. Noen ganger så kan jeg ennå ligge oppe til neste morgen. Men, hvordan kan jeg få slutt på det? Har det noe med at jeg bor nesten under kraftledningene? Jeg sovner når jeg er sammen med andre i et rom, men ikke alene.

Kan det være at du er stresset eller urolig for noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...