Gå til innhold

Behandling av nye årer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville oljet de.

Du kan olje med pensel, eller en slags pensel som er skumplast. Husker ikke hva de heter, jeg bruker de når jeg bruker teakolje siden den er så tynn.

Hvis du skal bruke like tynn olje ville jeg brukt disse "penslene" for best mulig resultat, men hvis du bruker tykkere olje som benar-olje ville jeg brukt pensel :)

Lenke til kommentar

Takk! :)

Da skal jeg begynne å olje de nå.

Har en tynn olje som jeg kan bruke svamp på.

Har du noen gode tips til beskytelse på årene, på det stykket som ligger i årepinnene?

Har sett noen årer hvor det er surret hyssing rundt. En annen hadde surret gulvbelegg rundt og spikret fast med pappspiker. Effektivt men ikke så pent.

Finnes det andre løsninger som er finere og bedre.

Lenke til kommentar
Vår å hentet ny båt i går og fikk med et par tre-årer.

Disse er ubehandla og jeg lurer på om jeg bør olje og/eller lakkere de før jeg legger dem ut i båten i regn og sjøsprut?

Er det noe spesiel måte å behandle årer på?

Det første du bør påføre dine årer burde vært fargeløs antiparasitt blandet med Terpentin, bare terpentin går også greit.

Du kan etterpå bruke Benarolje, men de første strøk bør være godt uttynnet med Terpentin, og så gradvis tykkere blending, dette skal påføres vått i vått, altså ikke få anledning til å tørke mellom påføringene.

Antiparasitt / Terpentin virker råtehemmende, Terpentin tar også blåmann på eldre treverk.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...