Gå til innhold

minnekort med usbproblem

Anbefalte innlegg

Har ett sandisk minnekort som kan knekkes med usb-kontakt. Problemet er at windows ikke gjenkjenner kortet. Det står bare "ukjent enhet" hver gang jeg prøver og koble den til. Virker som at rett driver mangler. Hvor finner jeg evt. den? Er det kanskje noe annet som er feil?

Sandisk ultra 2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd med en USB kortleser? Så sant du har nyere Windows enn 98-versjonen skal du ikke trenge drivere. Av og til vil kameraprodusentens programvare ta over usb-porter, men da burde du få et spørsmål fra dette programmet når du plugger inn.

Lenke til kommentar
Har ett sandisk minnekort som kan knekkes med usb-kontakt. Problemet er at windows ikke gjenkjenner kortet. Det står bare "ukjent enhet" hver gang jeg prøver og koble den til. Virker som at rett driver mangler. Hvor finner jeg evt. den? Er det kanskje noe annet som er feil?

Sandisk ultra 2

Minnepinne ?

Kan du gi litt mer spesifikt informasjon om minnekortet.

Lenke til kommentar
Ut fra beskrivelsen kan det vel ikke være noe annet enn dette? https://prisguiden.no/product.php?productId=93239

Stemmer at det er en slik brikke, bare at den er 1GB. Kan det ha noe og si at jeg har brukt kortet i kamera, og at det ligger bilder og info i forskjellige mapper. Tenkte og overføre bildene fra brikken via USB-kontakten på pcen, men får ikke tilgang på brikken da windows ikke gjenkjenner den.

Lenke til kommentar

Kan du se innholdet av bildene i preview på kamera?

Prøv en kortleser koblet til WIndows-PC eller en MAC.

SanDisk har et Resque-program som medfølger de dyreste kortene. På MACen har jeg reddet deler av innholdet i defekte kort med dette programmet, selv om korticonet ikke kommer opp.

Vil ingen av dem "se" kortet, så er det bare å bite i det"sure" eple og reformatere.

Lenke til kommentar

Kan jo være feil med usb-delen av kortet, så jeg ville nå prøvd med kortleser først. Prøv også kortet i en annen PC, funker det der er det et eller annet som sperrer for bruk av USB-kontakten i din.

Liten vits i å prøve gjenopprettelsesprogram før du vet det er noe galt med kortet.

Lenke til kommentar

Hehe..

Mange gode råd her. Har ikke kortleser.

Kan overføre bildene via kamera hvis jeg finner kabelen til kamera. Vi har kjøpt hus, og har derfor mye og styre med før vi får alt som vi vil. Kabelen jeg kunne brukt er pakket ned et sted, og kontoret der dataen skal stå, er ikke klart. Dataen er kun provisorisk oppsatt så vi får betalt regninger og annet småting ;)

Likevel finner vi tid til og ta bilder, så derfor ville jeg overføre bildene via usb-kontakten på minnekortet hvis jeg hadde fått det til.

Siden det ikke er noen banebrytende tips her, regner jeg med at kortet ikke virker på usb-delen. Kan sikkert sjekke min teori når alt er oppe og kjører, men det hjelper meg ikke nå.

Takk for alle inspill og tips. dessverre er det ingen som har løst mitt problem.

Har en minnebrikke til så jeg kan fortsette og ta bilder, så det er ingen krise. Hadde bare vært hyggelig og sendt bilder fra ny-huset til venner og kjente.

Lenke til kommentar

Jepp. Har prøvd det i en annen pc og en tv med USB-inngang. Teorien din er nok ikke så borte vekk, for vi fikk bildene opp på begge de andre.

Da blir spørsmålet hva som sperrer min pc for og få fram bildene?

Lenke til kommentar

Antar at andre enheter virker på USB-porten? Hvis ikke kan det jo være noe galt med den. Og har du mer enn en antar jeg du har prøvd alle?

Virker den med f.eks en printer eller ekstern harddisk, men ikke med kortet ditt ville jeg sett på installert programvare. Alle kamera- eller bildebehandlingsprogram er suspekt. Har du no slikt på maskinen ville jeg sett på innstillengene til de aktuelle programmene og sjekket om de har noen settings for å automatisk laste inn bilder fra USB. Skru av alle slike opsjoner. Det kan hjelpe, men dessverre kan ikke garantere at det er problemet.

Lenke til kommentar

Har ingen problem med annet USB-utstyr. Har ikke prøvd alle portene, men har prøvd noen på pcen og en på ekstern hub.

Like etter forrige innlegg gikk skjermkortet adundas for andre gang på to mnd, så har bestemt meg for full oppgradering av hardware. Lenge siden sist, så det trengs nok. I tillegg skal jeg starte med rent OS, så jeg blir kvitt en del gammelt av drivere og oppdateringer. Har hatt noe slit med flash bl.a.

Siden skjermkortet gikk, fikk jeg ordnet lånetv, så nå skal pcen opp på kontoret uansett. Da får jeg koblet til alle kabler, og får lagt inn bildene.

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Prøv å la Windows søke etter ny driver. Den ligger antakelig i systemet, men det hender den ikke finner alle nye komponenter av seg selv.
Har du gjort dette? La den evt. bruke Windows-uptdate, dersom du ikke har gjort det før.
Lenke til kommentar
Prøv å la Windows søke etter ny driver. Den ligger antakelig i systemet, men det hender den ikke finner alle nye komponenter av seg selv.
Har du gjort dette? La den evt. bruke Windows-uptdate, dersom du ikke har gjort det før.

Ja prøvde det uten at det ble noe bedre. Finne driver/bedre driver var det første jeg prøvde.

Nå har jeg endelig fått opp dataen på kontoret, så nå må jeg bare finne kabelen, så ordner det seg. Ting går ikke alltid som man vil, sukk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...