Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannlekkasje fra "kanaler" bak fliser

Anbefalte innlegg

Har oppstått et lite problem på mitt bad. Slik jeg har forstått utbygger er alle badene i denne blokka blitt levert ferdig som "byggeklosser". Hvert bad er bygget i en metallkasse og løftet på plass i betongelementene. Baderomsveggen består da av 1.Metall, 2.Membran, 3.Flislim, 4. Fliser+Fugemasse. Badet er 2x2m. I det innerste hjørnet er det en dusj. Dusjing foregår rett på gulv- og veggfliser. I løpet av det siste halvåret har fugen mellom fliser flere og flere steder begynt å sprekke. Enkelte steder har hele biter falt ut og kan fint dytte inn en skrutrekker. Oppdaget etterhvert at det nederst bak dørlisten begynte å bli veldig fuktig. Listen var i utgangspunktet festet og silikon ned mot gulvet. Tok av listen og kunne se mye fuktighet. Da dette er et "nybygg" (snart 5 år) kontaktet jeg utbygger. De erkjente forholdet og hadde kjennskap til samme problem i andre bad med samme konstruksjon. Fugene blir ødelagt og det renner vann inn bak flisene. Vann følger så "kanaler" i flislimet og finner vei ut. Eneste vei ut hvor det ikke er membran eller metall er da ved døren og vann renner ut der. Deres forslag til utbedring består av å fikse på fugene. Å fikse fugene vil etter min mening i beste fall være en midlertidig løsning. Hva med alt vannet som er inni veggen? Skal tross alt litt vann til for at det skal renne fra dusjhjørnet, 2 meter bortover inni veggen, rundt et hjørne, så til slutt bortover siste vegg ca. 1 meter... Tenker også at det normale vill være å lage kanaler med flislimet vertikalt, ikke horisontalt..... Utbygger hevder bastant at vanner går i veggen ikke i gulvet. Jeg vil også kreve at dørkarm og terksel også byttes da det tydelig er råte der.

Er denne konstruksjon helt lovlig, kan jeg kreve at de river hele greia og bygger nytt ?

Er en utbedring som opplagt bare vil holde 3-4 år til noe man må godta ?

Kan jeg kreve at de tar ned hele veggen og sjekker fuktighet bak alle fliser ?

Slik jeg har forstått det legger man vanligvis bare membran litt opp etter veggen. Holder vanligvis fugene unna for vann lenger opp på veggen ?

post-136821-1209256563_thumb.jpg

post-136821-1209256569_thumb.jpg

post-136821-1209257077_thumb.jpg

post-136821-1209257144_thumb.jpg

timelapse:

http://s298.photobucket.com/albums/mm262/g...p;current=a.flv

http://s298.photobucket.com/albums/mm262/g...p;current=b.flv

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å fy f.. Det der så jo ikke bra ut, tror det er en meget dårlig løsning å bare reparere fugene, det må jo være en grunn for at dem "brister", å det kommer helt sikkert til å skje igjen. Jeg tror kansje flisene er limt opp på et litt for "levende" underlag. Har sett at fuger kan sprekke når flisene ligger direkte på sponplater, det er vel derfor det anbefales gips/masterboardplater i dag?..

Lenke til kommentar

Der hører også med til historien at utbygger var her for ca. 1 år i forbindelse med annen garantisak. Allerede da var det begynt å sprekke litt i fugene, men på langt nær så mye som nå. Det ble da hevdet at dette ikke han noen praktisk betydning, kun kosmetisk. I og med at det var såpass lite ble det da ikke gjort noe med. Det ble sagt at sprekkene har oppstått 1. pågrunn av vibrasjon når metallkassene med ferdigbygde bad ble fraktet fra sverige, eller 2. pågrunn av at varme fra dusjing gjør at metallet ekspanderer litt hver gang og det opstår sprekker. I og med at det _kun_ er sprekker i dusjhjørnet har jeg størt tiltro til forklaring nr. 2. Det kan vel da bety at metallkasser med bad inni ikke er en gangbar løsning... Selv med nye fuger vil jo metallet fortsett å ekspandere litt hver gang man dusjer og nye sprekker oppstår...

Endret av fleric
Lenke til kommentar

Krev å få det reparert! Ingen tvil her! De kan småfikse hvor mye de vil, for å dra ut tiden. Men det eneste rette er å ta alt ifra bunn av igjen.

Modul/ferdig løsninger er aldri no bra!

Om du vil ha det på papir, at løsningen/arbeidet er ikke godt nok. Ville jeg fått en takstmann til å se over det, og gitt deg dokumentasjon... Som du kan så ta med deg til prosjektør/utbygger.

Lenke til kommentar

Dette virker som et problem som vil vedvare omtrent uavhengig av fiks.

Problemet er at vann trekker inn i flislimet gjennom fugene.

Hverken fugene eller flislimet er beregnet å være tett og vil naturlig trekke vann.

Sprekkdannelser i fugene vil selvsagt ikke gjøre saken bedre men vil alikavel hindre av vannet renner fritt bak flisene.

Slik jeg sert det er problemet her at bygget beveger seg for mye til at fliser og fuger får være i fred.

Jeg tro du skal ta dette opp med fagrådet for våtrom, det er de som utarbeider normene for våtrom.

Lenke til kommentar

Takk for all respons!

Er det slik at fugene alene skal holde vannet ute fra veggen? Jeg ser jo for meg at alle bad med fliser og fuger kan få samme problem, at vann renner inn mellom flisene og ut i nærheten av dør e.l. Vil jo tro at nyere bad bygd i trehus de første årene kan bevege seg like mye som her og lage sprekker i fugene.

Lenke til kommentar

Som sagt så er fugene på ingen måte vanntette, det er det membranen som er.

Problemet ditt er jo at det kommer mye vann inn i veggen, mere en fugene absorberer og da får du problemene som oppstår.

Fliser skal legges på stabilt materiale, noe ikke metallbokser er om de ikke har lagt noe mellom metallboksen og membranen.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ta kontakt med en konsulent, de kan lover og regler og de kan krangle.

Vet ikke hva som feiler badet dit siden jeg ikke kjenner kunstruksjonen.

Den løsningen med ferdige baderomsmoduler var mye brukt for noen år siden, men tror de fleste har sluttet med det i dag. pga slike tilfeller som dit.

Det var også problemer rundt godkjening av slike moduler.

Lenke til kommentar

Ser jeg riktig - at vannet faktisk drypper ned på dette stedet?

Eller renner det langs golv/list bort til stedet pga fall?

Eller spruter det direkte på stedet?

Hvis det første så er jo noe 'fatalt' galt i veggen i dusj-sonen.

Tørker dette ut noen gang? Hvor lenge etter dusjing?

Starter drypp/renn en stund etter dusjing? Hvor lenge?

Kan det være noen horisontale avstivere på stålkassa som muliggjør at det renner vertikalt. I så fall en lekkasje inne i dusjen kanskje høyt oppe.

Det kommer vel ikke fra etasjen over?

Svarene er essensielle for den som skal fikse dette - billigst mulig naturligvis :)

Pass på...

Får de stoppa lekkasjen så kan de skifte det som er fuktskadet ved døra og kanskje blir det bra.

Vel, helt bra blir det vel ikke med relativ enkel rep.

Fugene generelt så ikke spesielt koselige ut.

Endret av clink
Lenke til kommentar

Er nok ikke større menger enn at det drypper. Utbygger mener han kjenner igjen feilen og at vannet går inn i fugene i dusjhjørnet og inni veggen rundt hjørnet og ut ved døren. Om man ser på skissen av badet ser man hvor døra er i forhold til dusjen. Ingen direkte sprut.

Problemet er altså fugene i dusjen som man kan se på det ene bildet har sprukket helt opp. Utbygger innrømmer at fugene ikke skal være vanntette, men holde nok vann ute til at det ikke skal være noe problem å dusje rett på fliser (som var meningen i utgagnspunktet).

Begynner å dryppe ca. 20-25 min etter dusjing og trenger 14-15 timer før det tørker.

Lite trolig at det kommer ovenfra da det stemmer bra med at det blir fuktig hver gang vi dusjer.

Utbygger innrømmer at den robot lagte fuga i dusjen er bare dritt og at skikkelig legging med litt mer elastisk fuge skal holde. Først gjøre dette for å se at vannet stopper, så fikse på det som må fikses i dørkarmen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veldig sent svar så vet ikke om du har fått ordnet problemet ditt enda, men såvidt jeg husker fra når jeg jobbet i hus med sånne ferdig moduler var at det var spesielle folk som kom og fikset alle problemer i de kassene. Elektrikeren kobler bare til strøm utenfor, rørleggeren vann så for at garantien skulle gjelde så skulle ingen andre(selv faglærte) gjøre noe i kassene.

Disse hadde også problemer med fukt, varmekabler osv...

Lenke til kommentar

takk for svar. I mitt tilfelle var dette utbygger sitt problem... Han nå få lagt nye fuger og fått byttet det av treverk som var skadet av vann. Alt ser bra ut nå, men regner med at fugene igjen kommer til å sprekke opp om noen år. Bare å følge med og fikse opp i selv.

Lenke til kommentar

Det er synd, for da vil du sikkert måtte renovere bade selv, og det koster penger.

Kanskje vært en ide å sette inn et dusjkabinett med bånn, så vannet ikke ligger på flisene og ledes rett ned i sluk? Du unngår iallefall å få vann bak flisene, selv om det kanskje ikke ser like fint ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...