walsh Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Vurderer å begynne med litt overklokking og trenger noen tips og guideing (Se signatur for specs) Først av alt så har jeg disse temperaturene i dag: Rundt 50-53 idle og ca 60 på full load. Har standard viften fra intel på en E6600 @ 2.4 ghz i et antec nine hundred kabinett med da en god del lufting. Vil det være mulig/forsvarlig å begynne å klokke med disse temperaturene på standard frekvens? Skal sies at jeg vurderer en Noctua NH-U12P. Slik ser ting ut i dag: Minnet er 2 Gb DDR2-533 SDRAM 4-4-4-11 @ 266 MHz Og der begynner vel også problemet. Etter å ha lest litt guider og poster her på forumet kommer jeg frem til at jeg ikke kan overklokke med denne rammen uten å kjøre asynkront DRAM:FSB forhold. Med tanke på at min 2,4 ghz kjører en fsb på 266mhz(x9) som da også er maks på rammen(533/2). Stemmer måten jeg tenker på eller er det en mulighet for å få dette til, feks klokke rammen høyere enn 266mhz for å kunne kjøre 1:1 ratio? Leste en plass at klokker du til feks. 333 fsb så MÅ man ha minimum 666 mhz på rammen, 400 fsb=800 mhz på rammen (DDR2). Men her som på cpukjøler vurderer jeg Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5 hvis det ikke går med det jeg har. Målet er 3ghz (333 fsb på x9 multiplier). Ellers har jeg en 600W strømforsyning så burde ha nok juice for å overklokke. Så lenge tempen holder seg nede så kan jeg øke vcore har jeg forstått. Men skjønte ikke helt hvordan man gjør det best mulig, litt skummelt for å være helt ærlig Så over til BIOS. Slik ser min BIOS ut: og den riktige menyen for klokking: Jeg syntes biosen ser litt rar ut i forhold til de guider og poster om klokking rundt omkring. Først av alt ser jeg ikke HTT, multiplier og fsb ser ut til å være 200. Når jeg ser i CPU-Z så er multiplier 9 og fsb 266 som den jo skal være. Hvordan burde jeg gå frem? Endret 27. april 2008 av walsh Lenke til kommentar
walsh Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Ingen som har noe å si om det her? Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 hmm, du har jo allerede ein go og varm cpu... tror ikkje E6600 bør klockest slik at dei kommer over 70c*.. Hadde det vert meg, så hadde eg ikkje klokka den cpu.en uten ei ny kjøling.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå