Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Idag bygde jeg pc for fattern. Økonomipc kan man si.

 

Han var mildt sagt skuffet over at det bare var en prosessor på 2,4Ghz i den.

 

Jeg prøvde meg med å forklare at antall klokkesykluser ikke har så mye å si nå som før, men det hjalp ikke stort, så da bestemte jeg meg for å overklokke den.

 

 

Asus sin innebyggede AI Clock eller hva den heter dro det ikke lengre enn til 2.8. Skuffende tenkte jeg.

 

 

Etter å ha lest litt fant jeg ut en del ting (som godt kan være hakkende galt :p Vær snill å si ifra når jeg har misforstått noe)

 

 

FSB vs. DRAM ratio er ideelt 1:2. Men da det er vansklig å oppnå pga. treigt minne er 1:1 det de fleste sikter etter.

Ny FSB kan beregnes slik. Ønsket frekvens / multiplier * 4 = Ny FSB

I mitt tilfelle: 3200 / 12 * 4 = 1066mhz

Rammen settes for å komme i 1:1 til FSB / 2

I mitt tilfelle: 533mhz

 

 

Dette virket fint. Kom opp i 3,2Ghz uten problemer.

Men der ville den ikke mer. Jeg ville opp i 3,4. Bare 200mhz unna ...

 

 

Hva kan jeg gjøre for å få rammen til å strekke seg litt lengre?

 

Er GeIL brikker. 2x1 GB. PC6400.

 

 

Har ikke rørt volt på verken ram eller cpu. Timings står også på auto.

 

 

 

Beklager at det er mye nooberi på en gang her, men det kan sikkert dere hjelpe meg med? :innocent:

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sett volt på ram på 2.1v evnt. 2.2v og CPU på 1.4v evnt 1.45v ....

 

DA burdte det funke.

 

PS. Mye bedre å klokke i BIOS.

 

Sett FSB 300 og CPU/DRAM 3/4

 

DA får du 3.6Ghz og ram på 400mhz (800mhz effektiv)

så setter timmings 4-4-4-12 og volt 2.2 så er du sikker.

 

Om den ikek blir stabil sett volt til .5v på CPU bare vær sikker på at den ikke blir for varm.

Test den med Orthos eller Prime95

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Skal teste neste gang jeg er der :)

 

 

Gjorde det såklart i BIOS. Når jeg referete til Asus sin innebyggede refererte jeg til den i BIOS hvor man velger ønsket antall prosent ytelsesøkning.

 

Er ingen fan av software når det kommer til slikt.

 

 

 

En ting til.

 

Var det noe galt med matta mi?

 

Og hvor kan jeg finne info om timings?

Lenke til kommentar

Du kan jo også vise til noen tester som viser virkelig at klokkefrekvens ikke betyr noe. Her er det E4300 som er sammenlignet med gamle Pentiumer.

 

Xvid

Powerpoint/Acrobat

Avg Antivirus

 

Realiteten er jo at med C2D kan vi gange klokkefrekvens med 1,5 til 2 i forhold til gamle Pentium. E4600 vil vel enkelt spasere fra en gammel Pentium på 3,6 - 3,8 Ghz.

 

Ellers er E4xxx serien er glimrende budsjettserie. Og PerUlv har rett i at de fleste stopper rundt 3,2 - 3,3 Ghz. Anandtech sin test av E4300 for noe over et år siden er fornøyelig lesning.

 

Ellers regner jeg med at far din har et bruksmønster der han knapt merker forskjell på 1,8, 2,4 og 3 Ghz.

 

Ellers er ikke FSB:DRAM ideelt 1:2. Det avhenger av både minne og CPU. Hos meg er det f. eks. 2:3 da FSB er lik 266 og ikke 200 som E4xx.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Grunnen til at de fleste stoppet rundt 3,2Ghz er fordi det var gammel L2 stepping fremfor den nye M0 og at det var lav fsb wall, med en multi på 12 så er ikke det noe problemda CPU burdte klare mellom 400-450FSB minimum da det er en M0 og da du har x12 i multi så kan den gå veldig langt med rett volt og kjøling ....

 

Er nokså sikker på at E4600 er for ny til å kunne fås med L2.

Lenke til kommentar

Jeg har bedre erfaring med L2 stepping, M0 klokker enten ikke i det hele tatt, eller veldig enkelt, men når de møter veggen er de veldige vanskelige å få særlig høyere uten relativ høy vcore med ditto kjøling.

E4xxx serien er IKKE anbefalt hvis man er ute etter maks OC.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

nja med lav FSB og høy multi vil jeg si den er en hobby klokkers drøm, selv har jeg skaffa meg en E2160 med 9x i multi og den håper jeg å få tatt 400FSB mod på evnt en 333FSB mod på så går nok fsb wall opp litt og, kanskje blir det 4Ghz 24/7 om jeg er heldig (skal kjøre WC)

 

Om man skaffer seg en 333FSB CPU får man lav multi og man må kreve er av HK, ogås blir ofte HK innkjøp dyrere samtidig som man må ha mer skill får å få HK så høyt ....

Lenke til kommentar

Joda, hvis du får en som vil klokke - jeg har vært igjennom et utall E2xxx og E4xxx cpu´er, både L2 og M0 - problemet er at du KAN risikere å få en som ikke vil klokke i det hele tatt, eller svært lite, du er mye sikrere med en E6xxx eller E8xxx, og det er billigere å gå for en E8400 du vet klokker enn å få enn E4xxx som ikke vil i det hele tatt og måtte bite i gresset.

Lenke til kommentar

Akkurat nå har jeg en 2160 L2, en 2160 M0 og en E4500 M0 i huset, E2160 L2´en klarer 3.2ghz 100% stabil, E2160 M0 klarer 2.9ghz, men E4500´en ikke vil klokke i det hele tatt - har tilogmed puttet den i X38 riggen med vannkjøling.

Så ja - det er en sjanse å ta, men sannsynligvis klarer du opp i mot 3.2ghz - men det er ingen garanti.

Lenke til kommentar
sett volt på ram på 2.1v evnt. 2.2v og CPU på 1.4v evnt 1.45v ....

 

DA burdte det funke.

 

PS. Mye bedre å klokke i BIOS.

 

Sett FSB 300 og CPU/DRAM 3/4

 

DA får du 3.6Ghz og ram på 400mhz (800mhz effektiv)

så setter timmings 4-4-4-12 og volt 2.2 så er du sikker.

 

Om den ikek blir stabil sett volt til .5v på CPU bare vær sikker på at den ikke blir for varm.

Test den med Orthos eller Prime95

 

 

Chese of rice!

 

Gjorde som du sa, Ram 2.175 of CPU på 1.5.

 

Helt stabilt er det ikke riktignok :p

 

Windows dør en blå død under oppstartsprosessen :p

 

 

Men så satte jeg FSB til 283 og minne til 377.

 

3.4 Ghz.

 

 

Yohoo, mitt mål det.

 

Takk for hjelpen :D

 

 

Nå må jeg bare få ned volten få å ikke svi at noe her :p

 

 

EDIT: Sånn. CPU 1.425v, minne 2.085v.

 

Er det for mye?

 

 

 

EDIT:

 

Oisann. Orthos begynte å klage etter bare 1 sekund.

 

Fatal error: rounding was 0.5, expected less than 0.4

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...