Gå til innhold

Hvorfor blir pixlene så fort synlig ?ved å zoome inn på bildet?Hjelp til å stille inn D300


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på,jeg har feks sigma 50-500 og nikon 18-200,jeg synes at jeg kan zoome veldig lite inn før pixlene begynner å bil synlig,jeg har et annet gammelt digitalkamera med bare 2 mpix,som jeg synes at jeg kan zoome like langt inn med før pixlene vises,er det noe galt med mitt Nikon D300?synes bildene er ganske elendige,tok noen bilder i kveld med 18-200 av en rosa fin himmel og noen fjell i horisonten,det ble masse støy på bildet og ser elendig ut,jeg brukte iso 800.

 

trenger også tips til innstillinger som er best/vanligst å bruke på d300,dvs hvilken type lysmåling,hvor mange fokuspunkter osv hva er best å ha til vanlig???????

 

hvis noen vil se bildet org størrelse så må dere kontakte meg på epost:[email protected]

 

får ikke lagt ut bilder større enn 2mbit her på forumet ser det ut til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan laste opp et av bildene det er snakk om? :)

 

Selv om D300 er et meget bra kamera på høy ISO, så er det ikke støyfritt på ISO 800. Nikon D3 kan produsere så godt som støyfrie bilder på ISO 800 (en test jeg så konkluderte med at de omentrent ikke så forksjell på ISO 100 og ISO 1600 når de printet lovlig stort, men det er en annen sak, selvfølgelig), men på D300 vil man fortsatt merke støy, spesielt i mørkere områder.

 

Dette er noe som er typisk for støy som fenomen, det er mer markant i mørke områder, og på et bilde som det du beskriver tror jeg nok det bør være en del mørke områder.

 

Når det kommer til eksponering av en slik scene ville jeg egentlig forsøkt å kjøre fullstendig manuelt og leke meg med eksponeringen til jeg var happy med den.

 

Når det kommer til synlige piksler, så kan du tune ut enda litt mer ytelse fra bildene om du benytter deg av RAW og redigerer bildene i ettertid.

 

Men som sagt, det hadde vært fint å se et eksempel på bildene du tok. :)

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på,jeg har feks sigma 50-500 og nikon 18-200,jeg synes at jeg kan zoome veldig lite inn før pixlene begynner å bil synlig,jeg har et annet gammelt digitalkamera med bare 2 mpix,som jeg synes at jeg kan zoome like langt inn med før pixlene vises,er det noe galt med mitt Nikon D300?synes bildene er ganske elendige,tok noen bilder i kveld med 18-200 av en rosa fin himmel og noen fjell i horisonten,det ble masse støy på bildet og ser elendig ut,jeg brukte iso 800.

 

trenger også tips til innstillinger som er best/vanligst å bruke på d300,dvs hvilken type lysmåling,hvor mange fokuspunkter osv hva er best å ha til vanlig???????

 

hvis noen vil se bildet org størrelse så må dere kontakte meg på epost:[email protected]

 

får ikke lagt ut bilder større enn 2mbit her på forumet ser det ut til

Ut fra ditt andre spørsmål om uskarpt ansikt, tror jeg du må trene på holde kameraet i ro!

Så langt jeg forstår, klager du over resultatet av bilder med svakt lys.

Det er mye som tyder på at du kanskje prøver å fotografere i dårlig lys med LiveView uten stativ og lang lukkertid! D300 er ikke det samme som et veldig bra kompaktkamera!

Jeg vil anta at du finner eet godt forslag til hvordan holde kameraet - i håndboka for D300.

Skaff deg et godt stativ, det har du råd til, og se hva D300 er god for.

Når du zoomer inn på LCD panelet, må du se på forstørrelsesgraden. I det du passerer 100% har du kommet ned på pixelforstørring, ergo blir pixlene fort synlig.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat nybegynner,jeg har fotografert i mange år og tatt 10000 vis av bilder ,jeg vet alt om stativ,har et tungt jern stativ,vet at man skal holde kameraet i ro,men i disse 2 tilfellene er det noe som ikke er rett,hvordan får jeg lagt ut bilde i full størelse på forumet?evnt finnes det et enkelt program der man bare lett kan justere størrelsen på bildet

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar

Om du har fotografert så lenge, hvorfor spørre om hvilke fokustyper og lysmålinger som er best?

 

Tar du bilde av en fugl vil spot-måling være best, mens om om tar bilde av landskap så vil matrix funke bra, osv osv...

 

 

Det er uansett ganske individuelt, og man må alltid sjekke og justere, men ikke før man er der, så et standar oppsett vil ikke funke 100% uansett.. :)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Jeg er ikke akkurat nybegynner,jeg har fotografert i mange år og tatt 10000 tusenvis av bilder ,jeg vet alt om stativ,har et meget tungt jern stativ,vet at man skal holde kameraet i ro,men i disse 2 tilfellene er det noe som ikke er rett,hvordan får jeg lagt ut bilde i full størreøse på forumet?

 

Du får bare brukt 31.54 mb store bilder.det skal holde.

 

her er et fint gratisprogram for og redusere størrelsen på bilder

 

http://pixresizer.en.softonic.com/

Lenke til kommentar
Dette er mitt første digitale speirefleks,har hatt flere analoge speilrefleks før,men der var det ikke 51 focus punkter med 3D tracking osv kjønner du hvor jeg vil?

 

Har selv brukt slrkamera siden 1976,har hatt dslr i et par måneder nå.

For meg så er det en helt annen verden med et anderledes bruksoppsett.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er overkill,jeg har fotografert i veldig mange år og har fått god kritikk på bilder jeg har hatt både i scooter og atv blader samt bilder jeg har hatt på forskjellige forumer,jeg synes ikke det er overkill å kjøpte et så dyrt kamera som d300 så lenge man har råd og i tillegg så mye intresse av fotografering som jeg har,det er vel de færreste som gidder å stå dag etter dag i 20 minus for å få ett par gode nordlysbilder,det har jeg gjort i årevis.

D300 er jo et veldig avansert kamera som jeg har tenkt å lære meg å mestre , med veldig mange innstillinger,der bare 1 feil innstilling sikkert kan kludre til bildene!,men man trenger jo litt tips og råd etterhvert,jeg er ikke av den typen som skjemmes å spørre en gang for mye,jeg føler meg ikke dum av den grunn,tviler på at det finnes mennesker som liksom bare kan alt sammen uten å spørre seg til råds eller?

Lenke til kommentar

Ok, du har tatt mange bilder, men innstillingene på kameraet kan ikke settes fra stuen. På grunn av at jeg mer eller mindre bruker skjermen/diagrammet til å sjekke bildene så er ikke lysmålingen så mviktig for meg. Jeg stiller den vanligvis til matrix. ved makro klarer man ikke måle lys på kun innsektet uansett uten å kludre for mye, spesielt når man skal komponere bildet i eksponeringen, og lyset endres ikke så mye uansett. Til fugler brukte jeg spot-måling, men jeg brukte sjeldent utgangpunkt i det kameraet sa var rett.

 

Av fokus, jeg setter den på "s", og som oftest er fokuspunktet i midten, men endrer om komposisjonen ikke tillater det.

 

Jeg tar bilder i RAW, så lite som kan gjøres der.

Lenke til kommentar

Det hadde absolutt vært mye enklere å komme med konstruktiv hjelp hvis vi fikk se et bilde.

Du kan bruke f.eks. FastStone Photo Resizer til å endre litt på størrelsen slik at du får lastet det opp her.

Eller så kan du bruke en tredjeparstside som f.eks: www.imageshack.ua eller www.photobucket.com for dermed å linke bildet derfra i full størrelse ved å bruke adressen til bildet[./img] (uten . foran /img)

Lenke til kommentar

Jepp... Vi må nok få et eksempelbilde med EXIF for å kunne si noe konkret.

 

Men et par ting:

1. Bruker du søker eller LiveView til å komponere bilder? LiveView var nytt på Nikon SLR med D3 og D300, og implementasjonen er langt fra perfekt. Det er bare en sensor i kameraet, og lar du LiveView stå på lenge før du tar bildet går sensoren varm og du får masse støy i bildet.

 

2. RAW eller jpeg? Ettersom du ikke har et program til å endre størrelsen på bildet engang, går jeg ut fra at du ikke redigerer bildene i det hele tatt. Da er det best å bruke jpeg, RAW krever en del justering for å blir brukandes.

 

3. Hvor er det egentlig du ser på bildet når "pixlene vises"? Nå må jeg innrømme at jeg uttaler meg på bakgrunn av D80, men det bildet som vises på skjermen på kameraet er thumbnail´et til bildet og ikke bildet selv, (Ihvertfall når du skyter raw) og der skal du ikke zoome langt før du ser pixlene. RAW-filene er såpass store at jeg regner med det samme gjelder for D300, det kreves litt prosessorkraft for å få en brukbar responstid på åpning av så store filer, så jeg regner med at dette er i overkant av hva du kan putte inn i et kamera.

 

Forøvrig ser jeg ikke noe poeng i å mobbe trådstarter for å kjøpe et avansert kamera. Det blir selvfølgelig en liten læringskurve å bestige, men har han drevet litt med foto tidligere har han ikke bruke for "dame-med-hatt" og de øvrige "kreative" programmene de rimeligere kameraene har.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke det er overkill,jeg har fotografert i veldig mange år og har fått god kritikk på bilder jeg har hatt både i scooter og atv blader samt bilder jeg har hatt på forskjellige forumer,jeg synes ikke det er overkill å kjøpte et så dyrt kamera som d300 så lenge man har råd og i tillegg så mye intresse av fotografering som jeg har,det er vel de færreste som gidder å stå dag etter dag i 20 minus for å få ett par gode nordlysbilder,det har jeg gjort i årevis.

D300 er jo et veldig avansert kamera som jeg har tenkt å lære meg å mestre , med veldig mange innstillinger,der bare 1 feil innstilling sikkert kan kludre til bildene!,men man trenger jo litt tips og råd etterhvert,jeg er ikke av den typen som skjemmes å spørre en gang for mye,jeg føler meg ikke dum av den grunn,tviler på at det finnes mennesker som liksom bare kan alt sammen uten å spørre seg til råds eller?

Det mye mulig du kan ha nytte av noe slikt:

 

http://search.ebay.com/search/search.dll?f...VD+Instruction+

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...