pleiadene Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) jeg ser på bildene nå og ser at halve ansiktet er uskarpt på disse 2 bildene hva i all verden er feil???????legge ved forminskede bilder,men ser det ganske klart at halve ansiktet er uskarpt Endret 26. april 2008 av pleiadene Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 jeg ser på bildene nå og ser at halve ansiktet er uskarpt på disse 2 bildene hva i all verden er feil???????legge ved forminskede bilder,men ser det ganske klart at halve ansiktet er uskarpt Du har ikke lagt opp EXIF data med bildet, så dette blir gjetting: Bildet er eksponert med utfyllingslys fra blitsen. Det skyggefulle området er bare eksponert av blitslyset, et kort øyeblikk, og blir skarpt. Den venstre siden av bildet er i tillegg eksponert av tilstedeværende lys, på lang lukkertid, og får derfor bevegelses-uskarphet. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 hvordan legger man ved exif data? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hvilket program bruker du til å redusere størrelsen på bildene ? Vi må nesten vite det for å svare på hvordan du legger ved EXIF. Dette da EXIF er innebakt i både JPG og RAW filer fra kameraet, men noen programmer fjerner disse dataene når man lagrer bilder gjennom de. Det er som oftest valgmuligheter for å beholde EXIF/metadata. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 hvordan legger man ved exif data? Bruker du Capture NX? (Fulgte med D300?): File - Save as... Velg filtype JPG Etterpå får du spørsmål om kvalitet. Så langt jeg har brukt Capture NX, tar programmet EXIF-data med i JPG kopien. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 jeg ser på bildene nå og ser at halve ansiktet er uskarpt på disse 2 bildene hva i all verden er feil???????legge ved forminskede bilder,men ser det ganske klart at halve ansiktet er uskarpt Du har ikke lagt opp EXIF data med bildet, så dette blir gjetting: Bildet er eksponert med utfyllingslys fra blitsen. Det skyggefulle området er bare eksponert av blitslyset, et kort øyeblikk, og blir skarpt. Den venstre siden av bildet er i tillegg eksponert av tilstedeværende lys, på lang lukkertid, og får derfor bevegelses-uskarphet. Hva mener du egentlig her? At lukkertiden er forskjelling på et og samme bilde? Jeg syns hele ansiktet er uskarpt. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 jeg ser på bildene nå og ser at halve ansiktet er uskarpt på disse 2 bildene hva i all verden er feil???????legge ved forminskede bilder,men ser det ganske klart at halve ansiktet er uskarpt Er det slik på alle bilder? Det bildeeksempelet kan ha mange feilkilder, så jeg foreslår at du tar noen testbilder for å undersøke om feilen går igjen same sted på alle bilder ved forskjellige instillinger. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 jeg ser på bildene nå og ser at halve ansiktet er uskarpt på disse 2 bildene hva i all verden er feil???????legge ved forminskede bilder,men ser det ganske klart at halve ansiktet er uskarpt Du har ikke lagt opp EXIF data med bildet, så dette blir gjetting: Bildet er eksponert med utfyllingslys fra blitsen. Det skyggefulle området er bare eksponert av blitslyset, et kort øyeblikk, og blir skarpt. Den venstre siden av bildet er i tillegg eksponert av tilstedeværende lys, på lang lukkertid, og får derfor bevegelses-uskarphet. Hva mener du egentlig her? At lukkertiden er forskjelling på et og samme bilde? Jeg syns hele ansiktet er uskarpt. Dersom du ser på håret på høyresiden, er det vesentlig skarpere enn venstresiden. Se også sofaens skyggesider. Hva jeg mener? Jeg snakker om to forskjellige eksponeringer, ikke lukkertider. Blitsen sender lys i et brøkdel av et sekund. På denne avstanden kanskje 1/5000 sekund. Skyggeområdene blir da eksponert bare 1/2000 sekund. Dersom kameraet er innstilt på f.eks. 1/8 sekund, betyr det at det som i tillegg til blitsen befinner seg i eksisterende lys, blir eksponert ytterligere 1/8 sekund med dette lyset. Se venstresiden av ansiktet. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 jeg ser på bildene nå og ser at halve ansiktet er uskarpt på disse 2 bildene hva i all verden er feil???????legge ved forminskede bilder,men ser det ganske klart at halve ansiktet er uskarpt Har du fotografert i RAW (NEF)? I så fall har du kanskje ikke brukt oppskarping på bildet ditt etter bildebehandling. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Hvordan får man lagt opp bildet her på forumet i full org størrelse som er ca 4,5 mb?det står at jeg kan kun legge ut 2 mb bilder ,enkeltbilder Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Hvordan får man lagt opp bildet her på forumet i full org størrelse som er ca 4,5 mb?det står at jeg kan kun legge ut 2 mb bilder ,enkeltbilder Altså fotograferer du og lagrer i komprimert JPG. Du trenger ikke å legge opp full størrelse for å ta vare på EXIF. Hvilket bildebehandlingsprogram bruker du på PC-en? Endret 27. april 2008 av Ivar_Schiager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå