Eksempel Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei. = ) Jeg har en stund lurt på hvordan man leser av kordinater. Hva vil det si: 00 degrees 18 minutes south. 09 degrees 28 minutes east. ? = ) Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Jorden består av 180breddegrader 90 på sørlige halvkule og 90 på nordlige halvkule disse går parallelt med ekvator. Jorden har også 360 lengdegrader. 180 vest for gmt og 180 øst for gmt Hver grad deles opp i 60 minutter og hver av de minuttene deles opp i 60 sekunder. 0 punktet er der hvor ekvator og GMT linjen møtes (utenfor Afrika ett sted) Vet ikke om du skjønte så mye av det, men det er ganske greit når man forstår det... Endret 26. april 2008 av Snobjorn Lenke til kommentar
Eksempel Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Jorden består av 180breddegrader 90 på sørlige halvkule og 90 på nordlige halvkule disse går parallelt med ekvator. Jorden har også 360 lengdegrader. 180 vest for gmt og 180 øst for gmt Hver grad deles opp i 60 minutter og hver av de minuttene deles opp i 60 sekunder. 0 punktet er der hvor ekvator og GMT linjen møtes (utenfor Afrika ett sted) Vet ikke om du skjønte så mye av det, men det er ganske greit når man forstår det... Tusen takk for svar. = ) Tror jeg skjønte det. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Det finnes dog mange andre koordinatsystemer på jorda som brukes oftere i kartsammenheng en dette... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Jeg anbefaler deg å ta båtførerkurset. Der lærer du å lese av og sette kordinater. Endret 1. mai 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå