Gå til innhold

Er det annet liv på andre planeter?

Anbefalte innlegg

Hva tror dere?

Helt siden jeg så filmen "kontakt" i går kveld har jeg tenkt over om det faktisk kan finnes annet liv enn oss selv.

Jeg tror det er veldig stor sannsynlighet at det finnes annet liv enn bare på jorden.

1. Det er mange mange planeter i universet som er like godt/bedre egnet for liv enn jorden.

2. Uansett om planetene er litt for varme, eller litt for kalde, så har jo levende vesener forandret seg og utviklet seg sterke nok til å takle kulde eller varme, slik som enkelte dyr her på jorden utviklet føtter til å gå på land med.

Mange sier også at de har observert flyvende "ting" i luften. Dette tror jeg personlig er bullshit. Science fiction-filmer har skapt ett "bilde" i hjernene til folk om hva de skal forvente å se i tilfelle man ser en UFO.

De fleste sier at det var runde, snurrende tallerkener med grønn/grå-menn som kom ut. Hvem skapte den teorien?!

Jo, det skal jeg fortelle. Hollywood-filmene fra 1950-tallet. ;)

Hvis de folka som liksom har "sett" UFOer ikke hadde blitt "fortalt" av hollywood-filmer om hvordan marsmenn hadde sett ut, hadde de trolig aldri sett UFOer.

Sååå... Hva tror dere om utenomjordisk liv?

Og var det noen som så Kontakt i går? =O =P

Endret av Eksempel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå må man faktisk tenke seg hvor intligent liv kan man finne. jeg trur vi skal vere veldig heldige om vi finner liv som kan sammenlignes med amøber.. så et program på discovery eller national geographic channel om ossen det kunne ha oppstått. var no greier om at vannet tok til seg det som var i atmosferen og at den suppa som ble av det var så rik på næring at det nesten bare ble liv av det..... husker ikke helt. var noe jeg så mens jeg prøvde å sove =)

Lenke til kommentar

Jeg ser på det som en selvfølge at det finnes liv i universet. For meg er det ikke et spørsmål om det finnes liv, men om når vi kommer til å gjøre den første oppdagelsen av dette. Den dagen vi oppdager liv utenfor vår egen planet vil føre til en enorm intellektuell omveltning i forhold til hvordan vi ser oss selv og hvordan vi definerer vår egen plass i universet. På samme måten som da vi forlot vår egen planet og satte våre ben på månen, vil oppdagelsen av utenomjordisk liv flytte perspektivet et skritt lengre. Jeg håper så inderlig at jeg skal få lov til å være i live frem til den dagen hvor all verdens media retter søkelyset på oppdagelsen av fremmed liv og verdens ledere vil tale til folket om begynnelsen på en ny tidsalder, men jeg tror dessverre at jeg vil være død og begravet i lang tid innen det blir en realitet. På den andre siden høres det kanskje science fiction ut, men hvis noen hadde vist dette bildet frem før 1961 ville det hele også blitt oppfattet som ren science fiction. Jeg lever i et naivt håp om at man skal finne tegn på liv, rester etter liv, eller hvis man er riktig så heldige; aktive livsformer i vårt eget solsystem. I første omgang vil det være nærliggende å tro at sjansene er størst for å oppdage primitivt mikrobielt liv, eller rester som tyder på at slike livsformer en gang har eksistert. Mars er jo en kandidat hvor de lærde fortsatt debatterer hvorvidt mulighetene for dette kanskje kan eksistere, men også Europa, en av månene som kretser rundt Jupiter er en god kandidat. Man har indisier som tyder på at det er gode sjanser for at det finnes flytende vann under det permanente isdekket som omslutter Europa, og det er interesse for å få sendt ut en sonde for å undersøke dette videre. For 30 år siden mente man at sollys måtte inngå som en grunnleggende faktor for opprettholdelsen av liv, men i dag jobbes det med enda bredere synspunkter på dette. Vi redefinerer hele tiden selve definisjonen på liv, og dette er noe som utvilsomt vil fortsette. Dagens definisjon på liv er utrolig diffus, fordi vi rett og slett ikke vet hva liv egentlig er. Uansett tror jeg det er viktig å av og til ta et tankemessig blikk ut over det noe snevre perspektivet vi omgir oss med til vanlig, for så å rette blikket mot den store verden som ligger bak veggen av de hvite skyene og den blå himmelen blikket møtet til vanlig.

Se bare her. Eller her. (Trykk på bildet.) Eller her. Det er inspirerende å se virkeligheten utforbi vår egen planet.. Poenget er at verden ikke begrenser seg til kulen vi vandrer rundt på her nede, det finnes noe utenfor som vi vanskelig kan fatte grep om, men vi har i det minste begynt å kartlegge og reise til de nærmeste naboene i vårt eget solsystem. Og ingen ting tilsier at vi kommer til å slutte med det i tiden som kommer. Kanskje mer realistisk er det å se frem til at vi nok en gang setter beina på månen, eller muligens går så langt som en bemannet reise til Mars innen vår mannsalder. Spennende er det uansett, bare så synd vi er født så tidlig at vi bare får være med på den spede begynnelsen. (Som en liten side-note vil vi kunne se HD-video fra Mars fra og med 2009, hvis oppskytingen og landingen av MSL-roboten blir vellykket. :D)

Noen flere spennende bilder som forhåpentligvis utvider perspektivet (Alle bilder er autentiske bilder med kilder direkte tilbake til NASA: Solnedgang på mars. Jorden sett fra Mars. Kart over den nærmeste siden av månen, enda ett (med navnene vi har gitt forskjellige områder og særtrekk), et overflatekart av månen, og et bilde av kjøretøyet "Spirit"`s egne hjulspor i sanden på overflaten til mars. Til tross for brutale problemer og vanskelige konflikter har vi mennesker klart mye bra også, og mulighetene og ambisjonene vi har tatt grep om de siste 5 årtiene ("Romalderen" har tross alt ikke vart i mer enn 51 år..) er store, og mulighetene er enda større.

Moon%20Salute.jpg

Lenke til kommentar

I følge en ny studie er det svært usannsynlig at andre planeter med liv rekker å utvikle intelligent liv:

http://www.forskning.no/artikler/2008/april/180024

Fire trinn

I følge studien er mennesket resultatet av fire evolusjonære utviklingstrinn:

Det første var livets opprinnelse på jorden, i form av encellede bakterier. Deretter fulgte utviklingen av flercellede strukturer. Det neste trinnet var komplekse livsformer. Til sist utviklet det seg intelligente livsformer, med mulighet for språklig kommunikasjon.

- Denne utviklingen er resultatet av en rekke usannsynlige tilfeldigheter, kommenterer forskeren til NASAs nettmagasin Astrobiology Magazine.

Stråling fra solen

Samtidig var utviklingen av intelligent liv på jorden et kappløp med tiden.

Intelligent liv oppstod nemlig relativt sent i det tidsvinduet livet har til rådighet på planeten vår.

Mens det er rundt 4 milliarder år siden de første, enkle livsformene oppstod, kan nemlig alt liv være utryddet om bare én milliard år.

Årsaken er at solen etter hvert vil stråle sterkere, og ødelegge jordens biosfære, i følge studien.

- Svært usannsynlig

- Det at intelligent liv oppstod så sent i biosfærens levealder, gjør at vår evolusjon var svært usannsynlig, kommenterer professor Andrew Watson til Astrobiology Magazine.

Han har regnet seg fram til at det var mindre enn 0,01 prosent sjanse for at intelligent liv skulle rekke å utvikle seg på "bare" fire milliarder år.

- Hadde intelligent derimot utviklet seg tidlig i biosfærens historie, kunne vi lettere forestille oss at noe slikt kan skje også på andre planeter, kommenterer professoren.

Poenget i studien er altså at selv om det skulle finnes andre planeter som ligner på jorden, vil intelligent liv trolig ikke rekke å utvikle seg før livet på planeten forsvinner.

Så konklusjonen blir altså at selv om sjangsen for liv på andre planeter eventuelt er stor, så er sjangsen for å treffe andre intelligente skapninger på noen av disse planetene uhyre liten.

Lenke til kommentar

Jah, intelligent liv er vel det som er mest interessant uansett. At det nærmest garantert finnes bittesmå organismer der ute er én ting, men det er i så fall bare en indikasjon på hvor vanlig liv er, og at vi kan dedusere sjansene for intelligent liv en smule mer nøyaktig ut i fra dette.

Jeg tror det er/har vært/vil forekomme intelligent liv der ute et sted, men sannsynligheten for at to slike livsformer noen gang kommer til å få kontakt med hverandre er forsvinnende liten. Det er så uhyre mye som skal stemme på en gang for begge.

Lenke til kommentar

Vitenskapen regner det som sannsynlig at det eksisterer en eller annen form for liv også andre steder i universet, men foreløpig finnes det ingen konkrete bevis for eksistensen av utenomjordisk liv.

Har noen tenkt over hva som ville skjedd hvis det mot formodning viser seg at det faktisk ikke eksisterer liv andre steder i universet, altså at vitenskapens konklusjon blir at vår planet faktisk er det eneste stedet i universet med liv? Måtte da all vitenskap skrives om, eller bare litt av den?

Lenke til kommentar
Vitenskapen regner det som sannsynlig at det eksisterer en eller annen form for liv også andre steder i universet, men foreløpig finnes det ingen konkrete bevis for eksistensen av utenomjordisk liv.

Har noen tenkt over hva som ville skjedd hvis det mot formodning viser seg at det faktisk ikke eksisterer liv andre steder i universet, altså at vitenskapens konklusjon blir at vår planet faktisk er det eneste stedet i universet med liv? Måtte da all vitenskap skrives om, eller bare litt av den?

Eh? Med andre ord står og faller hele matematikken på hvorvidt vi vet om alle faktorene for en gitt sannsynlighet ...?

Det eneste som ville ha skjedd er at vi innser at vi ikke visste om alle de begrensende faktorene, og at vi kanskje føler oss en smule mer ensom. Det er da på ingen måte definerende overfor vitenskap, hverken delvis eller helhetlig.

Lenke til kommentar
Men å si at vi er helt alene er bare kristen-sprøyt.

Endelig, den trengte jeg å høre! Takk!

Gleder meg til den dagen man får bekreftet at dagens religioner er basert på tull og lureri!

Haha, den dagen gleder jeg meg ekstremt til også. At en gud skulle ha skapt oss av ingenting virker en del absurd...

Skapte han seg selv? Ble gud skapt av en gud?

Og det er mer urealistisk at en gud med fri vilje skulle ha skapt seg selv, og deretter skaffet seg evnen til å styre alt og alle enn at jorden ble skapt med mennesker på vitenskapelig vis - noe vi har mer beviser for.

Lenke til kommentar

Vel. Hva er «på vitenskapelig vis»? Det er måten det skjedde på, uansett hva man tror og mener før man eventuelt finner ut av det. At vitenskap per i dag insinuerer sånn og sånn betyr svært lite for vitenskapen selv; vitenskap bryr seg ikke hvem som har rett. Hvis Gud skapte universet, så er det like vitenskapelig som en hvilken som helst annen mulighet, gitt at det var det som skjedde. Tilfeldigvis gir vitenskap per i dag ingen grunn til å tro at Gud har noe med noe å gjøre, men å si at det er mer vitenskapelig enn en annen mulighet er som å si at det som skjedde var det som skjedde, og det som ikke skjedde skjedde ikke: altså ganske banalt. :)

Lenke til kommentar

Det er en ting som irriterer meg. :hrm:

Det er at alle forskere snakker om at det må være vann, oksygen og riktig temperatur der.

Hvorfor skal eventuelt liv være avhengig av det samme som oss.

Det finnes jo organismer her på jorda som ikke trenger vann, oksygen og en normal temperatur for oss mennesker.

Lenke til kommentar

hvis vi finner liv på andre planeter er det helt sikkert helt anderledes en det er her...

f.eks.. hvem har sakt at alt liv trenger vann? kanskje denne livsformen oppstod ved hjelp av en slags olje-vann aktik substans som igjen gjør dem mye bedre till å tåle forskjellige tempraturer og vanskelige forhold... osv...

og hvis man ville finne intelligent liv uti der... så tror jeg de ville overgå våres intelligens helt, siden mennesker fremdeles lever mye ved hjelp av instinkter..

har lest visse konspirasjons sier der man sier at det finnes 18 kjente UFO raser.. men at myndighetene skjuler disse bevisene... og istede bruker moderne religion for å gjøre folk opptatt med andre ting.. mens meste parten av moderne religion er tatt fra oldtidens religion der man også nevner visse romvesner som besøker jorda og lærer folk ting..

og at Garden of Even var egentlig en Planet der menneskene ble skapt... men enn av romvesene redda oss fra der og frakta oss till jorda..... og masse sånt....

men nå er jeg trøtt så nå gidder jeg ikke å skrive mer

Lenke til kommentar
Det er en ting som irriterer meg. :hrm:

Det er at alle forskere snakker om at det må være vann, oksygen og riktig temperatur der.

Hvorfor skal eventuelt liv være avhengig av det samme som oss.

Det finnes jo organismer her på jorda som ikke trenger vann, oksygen og en normal temperatur for oss mennesker.

På ingen måte. :) Nokre gjer det, mest fordi vi veit at liv oppstår lett under slike omstende, spesielt større former for liv, men nokre er òg veldig flinke til å tenkje utanfor boksen. Det snakkast om ballongliknande dyr som svevar i gasskyene på Jupiter, og organismar på Titan (trur eg) som lever av metan. Hypotetisk, sjølvsagt. Og det er berre det lille eg har høyrt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...