Gå til innhold

TIPS: Lei av å lete frem tastaturet og musen hver gang du skal gjøre noe på mediasenteret?


Anbefalte innlegg

Er du lei av å måtte lete etter mus og tastatur hver gang du skal kopiere, slette, eller annen rutineoppgave? Og har du tilfeldigvis en 3,5" diskettstasjon liggende hjemme å støve ned? Da kan du gå tilbake den tiden vi brukte disketter og hullkort til å utføre ekle operasjoner.. for det kan du nemlig med stort hell i samme prinsipp lette deg for mye mas og bryderi på mediasenteret i stua..

 

NEC-FD1231H.jpg

+ 2505_200_150_C8C8C8.jpg+ windows-mce-logo.png

 

Ved ganske enkelt å installere en 3,5" diskettstasjon, og benytte deg av feks *.bat-filer eller liknende, kan du ved hjelp av "oppgaver" i windows schedulere Mediasenteret ditt i stua til å feks opprette en mappe med dagens dato, kopiere filer fra en fast bestemt drev eller minnepinne over på mediasenteret.. for så å starte opp selve mediasenterapplikasjonen når jobben er utført. Alt uten å røre tastaturet..

 

Ved å opprette egen diskett, med èn *.bat-fil på.. for hver oppgave du ønsker at mediasenteret skal utføre ved pålogging eller omstart, kan du alt eller hvilken diskett du setter inn, fortelle mediasenteret hva det skal gjøre.

 

På alle diskettene, så mange som du vil.. så er den èn fil, hvor alle diskettene har samme navn på den..

 

I oppgaveplanlegger definerer du at den skal starte feks A:\oppgave.bat ved innlogging. Innlogging skjer helt enkelt kun ved å bruke fjernkontrollen til mediasenteret. Logg av via MCE, og trykk kun "OK" ved påloggingsbildet. Husk at du da må fjerne eventuelt passord..

 

Når windows logger deg på, leter den etter filen A:\oppgave.bat. Men du bestemmer hva mediasenteret skal gjøre - alt etter hvilken diskett du setter inn..

 

Vil du feks ha mediasenteret til å kopiere alle filene en venn eller kamerat har med seg, så har du en diskett for den oppgaven.. filnavnet er oppgave.bat.. som på alle diskettene..

 

Vil du at denne mappen skal slettes når du har sett disse filmene, har du en diskett for å slette filene i denne mappen også..

 

Med andre ord; Scenario;

Du har en kompis på besøk, mediasenteret kjører og er inne i navigasjonsbildet.. Sett inn minnepennen, cd-platen eller hva det nå enn skulle være.. sett inn disketten "Kopier alle videofiler til mappe x" i stasjonen.. logg av, og logg deretter på igjen.. Omstart er ikke nødvendig.. Og prosessen med å kopiere starter. Og det uten at du trenger å røre tastaturet..

 

Når filmene er sett, henter du frem disketten "Slett filene i mappe" og logger av og på igjen. Filene slettes, og mediasenteret starter opp rett etterpå..

 

Det du trenger her er:

1) 3,5" Diskettstasjon

2) Et *.bat-program eller batchrun (http://www.outertech.com/) Se bildet ovenfor i posten..

3) En haug med disketter med samme filnavn (oppgave.bat) men med forskjellig konfigurasjon.

 

Denne konfigurasjonen / løsningen kjører jeg her på mitt mediasenter, og det fungerer virkelig bra. Letter meg for maset med å finne frem mus og tastatur. Slipper å måtte knele foran tv'en på gulvet for å kopiere over filene til mediasenteret.

 

Jeg setter simpelthen bare inn disketten som gir instruksjonene til mediasenteret, logger meg av og på igjen.. Og prosessen går igang helautomatisk..

 

Lykke til!

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...