glx-rider Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei! På min nye relativt nye tanglewood så er jeg plaget av den lyseste strengen som ikke spiller i bånd 10 og nedover. Den spiller når du har litt bend i strengen men ikke ellers, og føler da at tonen ikke blir helt riktig. Trodde først at dette var på grunn av mine svake gitarskills, men etter at jeg tittet nøyere etter i dag så ser jeg at strengen butter i skruen til den øverste micen når man går nedover i bånda. (håper dere skjønner hva jeg mener... Streng 2 plages ikke av dette problemet annet enn i helt nederste bånd, og de andre strengene er helt problemfrie. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette, eller er dette butikk sak? Har prøvd å løsne på skruen på den ene siden helt nederst på gitaren(den som holder igjen strengen) men etter å ha løsna en del så fikk jeg ikke mer enn 2 bånd til å gå på før det ble prob, og jeg tør ikke å løsne mer av redsel for at hele dritten kanskje flyr av.... Legger ved bilde og håper noen skjønner hva jeg mener.. Har tatt rød ring rundt den jeg løsnet litt på, og grønn pil på hvor strengen er nær skruen. Ettersom skruehodet er rundt, så fungerer det å spille så lenge jeg bender strengen. Vet dog ikke om dette er normalt å gjøre på en ny gitar til flere tusen... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Jeg ville tatt den med tilbake til sjappa du kjøpte den i. Er det noen som kan hjelpe deg så er det folka i en slik forretning. De har vanligvis god peiling. Nå aner ikke jeg hva som er galt, men bare sier hva jeg ville gjordt. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 okey. Det var egentlig tanken likevel, men jeg har aldri vært i den butikken og klaget før, og tilfelle de er kranglete så skulle jeg gjerne visst litt mer, så jeg plutselig godtar noe jeg ikke burde og sitter igjen med noe som ikke funker som det skal... For gitarer av denne typen skal vel IKKE være sånn? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Nei, jeg synes dette høres veldig rart ut. Jeg er ikke noen ekspert på gitarer jeg heller, men jeg spiller til husbruk. Hvis en streng ikke gir noen tone, så må det jo være noe feil. Du trenger ikke å klage egentlig, du kan dra innom med gitaren å spørre om det er meningen at den skal være sånn. Jeg regner med at de kommer til å være veldig behjelpelig med å fikse problemet da det sannsynligvis bare er en filleting. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Enkleste løsningen er å senke pickupen, den skal uansett ikke være så nærme strengen.(pga at magneten forhindrer strengen(e) å vibrere ordentlig). Det er ikke vanskelig i det hele tatt, du bare skrur på skruene på sidene av pickupen. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Da var det bare å si takk takk for siste rådet! Dette fungerte flott! Men hvordan skal det være med avstand mellom strenger og pickup? Nå har jeg løsnet en del så pickupen er et stykke lavere, Kan det bli for lavt? Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hvis du har pickupene for høyt, vibrerer ikke strengene ordentlig, dette hører man best når man får de langt nok unna hehe. Sånn ellers bør du ha samme output på begge pickupene, slik at de blender bra når du bruker begge samtidig. Neck og bridgepickupene har gjerne forskjellig output, dette har med å gjøre hvor de sitter i forhold til strengene. Prøv deg litt frem, tapp borti dem med noe hardt og sammelign. Når lyden er ca like sterk, og de ikke er for nærme strengene, har du en bra utgangspunkt. Det er forøvrig ikke veldig uvanlig å måtte justere pickuphøyden på nye gitarer, litt avhengig av prisklasse så klart Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Jo lavare pickupen står jo lavare outputvolum får du. Tonen endrar seg òg etter korleis den står. Du får nesten leite deg fram til eit sweetspot som fungerer bra. Lenke til kommentar
Martinez92 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Hei! På min nye relativt nye tanglewood så er jeg plaget av den lyseste strengen som ikke spiller i bånd 10 og nedover. Den spiller når du har litt bend i strengen men ikke ellers, og føler da at tonen ikke blir helt riktig. Trodde først at dette var på grunn av mine svake gitarskills, men etter at jeg tittet nøyere etter i dag så ser jeg at strengen butter i skruen til den øverste micen når man går nedover i bånda. (håper dere skjønner hva jeg mener... Streng 2 plages ikke av dette problemet annet enn i helt nederste bånd, og de andre strengene er helt problemfrie. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette, eller er dette butikk sak? Har prøvd å løsne på skruen på den ene siden helt nederst på gitaren(den som holder igjen strengen) men etter å ha løsna en del så fikk jeg ikke mer enn 2 bånd til å gå på før det ble prob, og jeg tør ikke å løsne mer av redsel for at hele dritten kanskje flyr av.... Legger ved bilde og håper noen skjønner hva jeg mener.. Har tatt rød ring rundt den jeg løsnet litt på, og grønn pil på hvor strengen er nær skruen. Ettersom skruehodet er rundt, så fungerer det å spille så lenge jeg bender strengen. Vet dog ikke om dette er normalt å gjøre på en ny gitar til flere tusen... Kan være at noen av båndene er for høye der, dette må da files ned. På kassa mi, Cort Earth, har faktisk ett bånd sprukket i bindingen, men har bare dårlig lyd i ett bånd på mørke E strengen Pickup'en kan lett justeres med skruene ved siden, bare prøv deg fram ellers kan du prøve å justere festet med skruene der P.S. filing vil jeg ikke anbefale at du gjør selv, siden du kan ta for mye. Bør kanskje lever gitaren inn til sjekk om ikke det hjelper med justering av pickup.... Martin Endret 30. april 2008 av Martinez92 Lenke til kommentar
M-Gard Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Det samme var med min gitar da den var ny. Det var bare de to første båndene da men det gikk seg til etter hvert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå