Nonsens Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ingen oppskarping eller støyreduksjon. Ting vil jo bedre seg betraktelig bare du skarper opp littegrann her. Hvis du har en veldig 'forsiktig' innstilling i kameraet også uten noe særlig skarping der heller så er det vel ikke så rart at bildet oppfattes som 'uskarpt'. Jeg synes det ser helt greit ut med tanke på objektivet som er brukt. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Ingen oppskarping eller støyreduksjon. Ting vil jo bedre seg betraktelig bare du skarper opp littegrann her. Hvis du har en veldig 'forsiktig' innstilling i kameraet også uten noe særlig skarping der heller så er det vel ikke så rart at bildet oppfattes som 'uskarpt'. Jeg synes det ser helt greit ut med tanke på objektivet som er brukt. Jeg har vel nå fått vite hvor skapet skal stå og at objektivet er helt greit. Problemet ligger nok enda umiddelbart bak kameraet Ja, jeg tar alle bilder i RAW og jeg kjører de også gjennom en runde bildebehandling. Jeg gjorde ikke det med noen av disse bildene for at folk skulle kunne bedømme selve utstyret og ikke min (manglende) evne til etterbehandling. Mitt hovedpoeng for dette spørsmålet var hva jeg måtte opp i av objektiv for å få en merkbar forbedring. Men det spørsmålet kommer jeg tilbake til under korrekt forum. Takker nok en gang for alle flotte svar. Lenke til kommentar
modin Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Bokeh er "lyskilder som er ute av fokus"Nei, det er riktig som jpsalvesen sier, bokeh er det ute av fokus, og "måles" i kvalitet. Lyskilder er bare et av flere steder det er lett å avsløre harsk (dårlig) bokeh, da det ofte er tydelig her... Bokeh er et sært begrep som brukere av dette forumet bør holde seg unna, fordi de i likhet med de aller fleste andre missbruker begrepet å snakker egentlig om dybdeuskarphet, det er foresten ikke bare amatører som gjør den blemmen mine ufaglærte såkalt "proffe" venner sier det samme. Men Bokeh har altså ingen ting med hvor uskarp bakgrunnen er, det er ganske grunnleggende foto som har med blenderen og begynner man å snakke om Bokeh når man snakker om en uskarp bakgrunn bør man begynne helt på nytt av. Bokeh er derimot et sært begrep som handler om hvor flytende bakgrunnen er ved en gitt blender, begrepet er selvsagt veldig veldig subjektivt. Noen som meg liker den sirkelaktige looken til Elmar/Tessar opptikk, selv om denne ikke kan sies å være spesielt myk, andre liker mer kremaktig Bokeh. Endret 28. april 2008 av modin Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Bokeh er et sært begrep som brukere av dette forumet bør holde seg unna, fordi de i likhet med de aller fleste andre missbruker begrepet å snakker egentlig om dybdeuskarphet, det er foresten ikke bare amatører som gjør den blemmen mine ufaglærte såkalt "proffe" venner sier det samme. Men Bokeh har altså ingen ting med hvor uskarp bakgrunnen er, det er ganske grunnleggende foto som har med blenderen og begynner man å snakke om Bokeh når man snakker om en uskarp bakgrunn bør man begynne helt på nytt av. Bokeh er derimot et sært begrep som handler om hvor flytende bakgrunnen er ved en gitt blender, begrepet er selvsagt veldig veldig subjektivt.Helt enig - men du kan ikke nekte for at det er et begrep som beskriver de delene av bildet som ikke er i fokus. Det er et "mål" på hvor pen bakgrunnen er, og som du sier er det svært subjektivt, særlig ekstremalen "pen"/"bra". Harsk bokeh er det dog nokså stor enighet om... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hmm, skal tipse Anew jeg da, mulig jeg misforsto da han forklarte meg, eller han tar feil. Lenke til kommentar
modin Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Helt enig - men du kan ikke nekte for at det er et begrep som beskriver de delene av bildet som ikke er i fokus. Det er et "mål" på hvor pen bakgrunnen er, og som du sier er det svært subjektivt, særlig ekstremalen "pen"/"bra". Harsk bokeh er det dog nokså stor enighet om... Ja men problemet her på forumet er at det i det aller fleste tilfeller er snakk om dybdeuskarphet når man bruker ordet Bokeh. Av typen jeg skal kjøpe meg et lysterkt objektiv slik at jeg får bedre Bokeh. Bokeh har ikke med hvor uskarp bakgrunnen er, men hvor pen den uskarpheten som er der er. Derfor skal også Bokeh sammenlignes på samme blendertrinn, selvsagt kan det ofte være finere med mer uskarp bakgrunn, men dette er altså ikke bedre Bokeh da bokeh bare er snakk om individuelle forskjeller mellom objektiver innstilt på samme blendertrinn. Desuten er det alt for mye fokus på antallet blenderlameller blenderlammellen er LANGT fra den viktigste biten for å få god Bokeh, langt er feks kantskarpheten på ommeråder som er ute av fokus. Der moderne objektiver ofte gir skarpe og røffe kanter. Mens eldre objektiver rører det hele sammen til en my vakker suppe. Endret 29. april 2008 av modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå