Mephistopheles Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Min sambuar har vore i banken og ytra ynskje om å seie opp BSU-kontoen sin. Ho fekk der beskjed om at ho då måtte betale 6k tilbake på skatten, pga skatteletta ho har fått for sine 40k. Dette synes meg å skurra litt. Ho har aldri betalt ei krone i skatt, (barnetrygd og -bidrag som einaste inntekt.) vert ho då belasta slik som banken seier? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hvis ikke hun har trukket fra noe på skatten må hun neppe betale noe. De regner vel bare at folk er smarte nok til å ikke betale inn på BSU hvis ikke man har noen skatt man kan trekke det av på. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hvis ikke hun har trukket fra noe på skatten må hun neppe betale noe. De regner vel bare at folk er smarte nok til å ikke betale inn på BSU hvis ikke man har noen skatt man kan trekke det av på. Det er en grunn det er at renta er bedre stort sett alt annet, men om man ikke får skattefordelen så er det ikke så bra fortjeneste på det som det kunne vært. Dette høres ut til å være om hva BSUen brukes til. Det at hun ikke har betalt behøver jo ikke å si noe. Det kan jo være uten at jeg vet det at BSUen har hindret at hun har fått skatt. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å bruke BSUen på det den er beregnet på, om en sier at en skal pusse opp så er jo det noe den skal kunne brukes på, og ikke helt lett å undersøke om en har gjort vil jeg tro. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det er en grunn det er at renta er bedre stort sett alt annet, men om man ikke får skattefordelen så er det ikke så bra fortjeneste på det som det kunne vært. Dette høres ut til å være om hva BSUen brukes til. Man kan kanskje få 0,5% bedre rente i året på BSU-kontoen om man har en bra sparekonto. Det gir 75 kr ekstra i året i rente. Da er det mye bedre å vente med å sette inn til man kan dra nytte av de 3000 kronene man kan få i skattefradrag. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Bare itilfelle dere ikke er klar over det, sier hun opp kontoen kan hun aldri starte en ny BSU-sparing senere. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Når man sier opp kontoen, så rapporteres det til skattemyndighetene (man skriver under på dokument om hva pengene skal brukes til). Om man er villig til å drive dokumentfalsk og skattesnyting for å unngå å betale tilbake evt skattelette, er man ikke direkte smart. Uansett, så tyder mye på at det har vært misforståelse mellom banken og kunden her. Man må kun betale tilbake skatteletten man evt har fått. Har man ikke skattet, får man heller ikke krav om å tilbakebetale dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå