Gå til innhold

Hjelp ved kjøp av kamerastativ

Anbefalte innlegg

Sitter og leter etter stativ som jeg enda ikke har fått kjøpt inn, og fant ut av at videostativ f.eks Velbon DF-50 er mye billigere enn det som er listet under kamerastativ, f.eks det billigste på JP Bilora Pro Combi II.

Vil ikke måtte legge ut det dobbelte av prisen om det ikke er nødvendig, siden jeg ikke akkurat ligger helt på rikmannssiden i økonomien.

Noen som vet om eventuelle forskjeller i konstruksjonen på stativene eller andre relevante ting som gjør at jeg bør kjøpe et kamerastativ over et videostativ ?

Endret av DHM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stativ, som alt annet kan diskuteres i det uendelige. Uansett hva du velger så er det viktig at det er stødig nok, ellers har du liten glede av det. Skal du bruke det med et kompaktkamera uten alt for lang tele vil nesten alt fungere. Har du speilrefleks med en normalzoom krever det litt mer av stativet, men det er først når du har speilrefleks og litt lengere teler at du virkelig trenger de solide, tunge og dyre stativene.

Stativer med videohode har sjelden mulighet for å vri kamerat i høydeformat. De litt dyrere vidoestativene har oljedempede hoder (ofte kjøper man da stativ og hode separat) som gjør det lettere å få myke bevegelser når man filmer. For kamerabruk er det mindre viktig. Om man foretrekker videohode, et rent fotohode eller noe som skal fikse begge deler avhenger av både bruksområde og personlige preferanser.

En ting som er spesielt viktig å unngå hvis kameraet ditt har litt tyngde er hoder med plastdeler. Det blir ofte for ustabilt, men igjen - for kompaktkamerabruk fungerer det meste ok.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Sitter og leter etter stativ som jeg enda ikke har fått kjøpt inn, og fant ut av at videostativ f.eks Velbon DF-50 er mye billigere enn det som er listet under kamerastativ, f.eks det billigste på JP Bilora Pro Combi II.

Vil ikke måtte legge ut det dobbelte av prisen om det ikke er nødvendig, siden jeg ikke akkurat ligger helt på rikmannssiden i økonomien.

Noen som vet om eventuelle forskjeller i konstruksjonen på stativene eller andre relevante ting som gjør at jeg bør kjøpe et kamerastativ over et videostativ ?

Er ingen ekspert på stativer, men Bilora Pro Combi fikk jeg i gave ifra min samboer og kan ikke si annet enn at jeg veldig godt fornøyd.

Stødig og enkelt å juster, men kansje noe stor å drasse rundt på? Har ikke noe erfaring med andre stativer....

Lenke til kommentar
Takker for svar, du har ikke peil på om det følger med en sekk til stativet, eller må man kjøpe det i tillegg ?

Beklager om det følger med sekk/pose det vet jeg ikke.

En annen ting også,med et foto stativ så pleier det å følge med hurtigfeste som er veldig praktisk og bruke,gjør montering/demontering av kamera enkelt og raskt.

Lenke til kommentar
Hvor mye koster de rimeligste stativene ? Skulle hatt meg ett.......

Må et slikt stativ tilpasses det type kamera man har ?......

Velbon Sherpa 600R, som er nevnt lenger oppi tråden, er et veldig bra stativ til den prisen (799,-). Det finnes billigere, men da vil jo også kvaliteten på stativet bli dårligere.

Dette stativet passer til de fleste kameramodellene (etter hva jeg har fått med meg).

Lenke til kommentar
Hvor mye koster de rimeligste stativene ? Skulle hatt meg ett.......

Må et slikt stativ tilpasses det type kamera man har ?......

Noe billigere stativ en dette Velbon sherpa 600R er ikke å anbefale da det kan bli for ustabil/bevegelser ved bruk,spesielt ved lange lukkertider.

Lenke til kommentar

Sherpa 600 R er det billigste jeg anbefaler, i alle fall. Jeg kan også skrive under på at Bilora Pro Combi II virket som et godt stativ da jeg kikket på det for en tid tilbake. Jeg vurderer det selv på grunn av vateret, som er helt nødvendig for pinhole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...