Garegaupa Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Når me fyrst er inne på dette med nyvinningar så vil eg seie at sinusmotoren og kan vere av interesse: http://www.sinusmotor.com/ Dette er for øvrig og eit norskutvikla konsept. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Når me fyrst er inne på dette med nyvinningar så vil eg seie at sinusmotoren og kan vere av interesse: http://www.sinusmotor.com/ Dette er for øvrig og eit norskutvikla konsept. Og faktisk så er også rallycross kongen martin schanke vært med på og utvikle denne motoren. et meget spennende motorkonsept Constant-compression engine er et enda mer interessant motorkonsept som faktisk går gjennom 6 takter (ikke 2 eller 4 som på vanelige motorer) Her er ducati sin Constant-compression engine (det er også flere andre som har lagd andre typer av Constant-compression engine) Det aller beste med denne nye motortypen er at den baserer seg på den gamle og velprøvde 4-takts ottomotoren sin teknologi og utviklingen får dermed mye gratis i tillegg til at det blir mye billigere og realisere en slik motor (bruke samme blokker, ventiler, ol. som i gammel type motorer så man ikke trenger og gå gjennom utviklingsfasen på nytt) Endret 24. mai 2008 av flesvik Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Når me fyrst er inne på dette med nyvinningar så vil eg seie at sinusmotoren og kan vere av interesse:http://www.sinusmotor.com/ Dette er for øvrig og eit norskutvikla konsept. Nyvinning og nyvinning, og norskutviklet og norskutviklet. Jeg har ei bok her hjemme, utgitt midt på 70-tallet, skrevet av datidens redaktør i det engelske bilbladet Car, LJK Setright. Bokas tittel er Some Unusual Engines (utsolgt fra forlaget for flere tiår siden). Der er det avbildet en klin lik konstruksjon, komplett med sinusskive og seks stempler, utviklet av den britiske flymotorprodusenten Bristol. Fra når? Midt på 30-tallet. Jeg mistenker at den norske "oppfinneren" av sinusmotoren har Setright-boka hjemme i hylla, så lik er konstruksjonen. Selve idéen med den såkalte sinusplata (også kalt wobble-plate eller swash-plate) for å overføre kreftene til veivakselen stammer imidlertid fra en dampmaskin som ble konstruert og patentert av en viss D. K. West i 1875. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Jøss, det finnes jo Håper konseptbilene gir gode resultater og fører til produksjonsmodeller med dette systemet. Var noen i England som laget en Mini som var oppsatt på den måten du beskriver. Trekk på alle fire hjula, motor i hjulnav og en liten bensin motor som bare fungerte som aggregat når nødvendig. Og den gikk visst som ett olja lyn og litt til. Husker ikke hvor jeg leste det, men skal se om jeg finner det igjen. Edit: Jeg fant, jeg fant http://www.treehugger.com/files/2006/08/the_hybrid_mini.php Endret 29. juni 2008 av Gromle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå