Gå til innhold

Spørsmål om bilmotor-konsept


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble litt nysgerrig på hvilken motor(er) man ville brukt i slike biler. Er det børsteløse likestrømsmotorer, sleperingsmotorer eller er det vekselstrøm-motorer? Og hva er vekta på disse motorene? Var nettop ute i garasjen og kjente på en trefaset kortslutningsmotor på 7,5 kW(10 HK). Denne veide mellom 60 og 70 kg tiltross for at den er laget av aluminium. Hadde også en virkningsgrad på ynkelige 75%. Så slike motorer er nok uaktuelle :!:

Lenke til kommentar

Sykler har vel veldig høy effektivitetsgrad også? De fleste sider jeg har lest om sykler sier at man oppnår godt over 90% effektivitet, så man vil vel miste en del mer energi på en slik elektrisk sykkel enn man gjør på de mekaniske, i tillegg til den økte vekten. Men det kunne allikevel vært moro å prøve en slik sykkel, det er sikkert.

 

Noen som har et overslag over hvor mye en elektrisk motor veier? Siden dere snakker om å ha motoren i hjulnavene så kan de vel ikke være så alt for stor og tung? Ca. hvor mange W/kg kan man få ut av en elektrisk motor?

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Vel, at noe fungerer er jo ikke synonymt med at det er effektivt eller har nådd sitt potensiale.

Nå er det jo en ganske stor industri knyttet til det nåværende systemet. Den største utfordringen tror jeg ligger i å omdanne denne industrien, selv om en slik hybrid-løsning kanskje er mer rasjonelt og effektivt.

Lenke til kommentar

Jepp, men det skader jo ikke å forbedre bensin/diesel-biler heller. Forsåvidt kan de godt gå på gass også.

 

Jeg leste for en stund siden om en ny type forbrenningsmotor som skulle omgjøre energien til strøm i motoren. Mulig det var IBM som viste frem patentet. Det var i hvert fall en helt ny måte å tenke på. Det var langt færre bevegelige deler og en spole rundt sylinderakslingen. Det skulle vist omdanne kjemisk energi til strøm med betydelig høyere virkningsgrad enn tradisjonelle forbrenningsmotorer + en generator.

Lenke til kommentar

To ting som må klargjøres:

 

Hva er plasskravet for et slikt oppsett, og er det forenelig med krav til fjæring og slikt?

 

Hva er prisen?

 

EDIT: Ikke minst: er disse el-motorene glade i vibrasjoner og andre ting en plassering i bil vil medføre? Er det trygt å plassere slike høyspentløsninger under panseret på en bil som blir utsatt for så mye vold? Dette er kanskje det spørsmålet: Er det pålitelig og holdbart nok til å stå i en bil?

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Med noen spoler og viklinger på hhv. stempel og i sylinderen kan kanskje motoren bli en generator, slik at stempelet tar rollen til rotoren i en generator. Var det det du mente Simen1?

Ja. Noe sånt. Jeg har ikke klart å finne igjen kilden. Det var noen fine prinsippskisser der.

 

Forøvrig fant jeg et bilde av en Scooter med 20kW elmotor i hjulnavet.

 

20-kw-elektromotor.jpg

 

Nå fant jeg artikkelen med det nye motorkonseptet. Den er til og med norskutviklet.

 

Breivoll_1_syl071025_46620e.jpg

Lenke til kommentar
Med noen spoler og viklinger på hhv. stempel og i sylinderen kan kanskje motoren bli en generator, slik at stempelet tar rollen til rotoren i en generator.

Fiat i samarbeid med Bosch har utviklet elektrisk styrte ventiler for forbrenningsmotorer, det gjettes at de første produksjonsmotorene med denne konstruksjonen blir lansert allerede neste år. Testversjonen finnes i Ferraris F1-motor, og det fungerer altså opp til turtall på 20.000 o/m. Hondas V-Tec blir rene steinalderteknologien i forhold.

 

Brukt motsatt vei kan man sikkert tenke seg at et stempel kan ha et forbrenningskammer i hver ende og en oscillasjonsgenerator på midten. Ingen veivaksling, kun elektrisk styrte ventiler av Fiat/Bosch-typen, og vips har man en usedvanlig enkel og billig generator for bruk i kjøretøy.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den nevnte Volvoen er en såkalt plug-in-hybrid, og sånne er det nå flere bilprodusenter som jobber med. Slike biler er egentlig en standard oppladbar elbil med et medbragt nødaggregat (bensin- eller dieselmotor og en dynamo).

• Det er dette systemet som brukes i såkalte plug-in-hybridbiler, som nå kommer fra den ene bilprodusenten etter den andre.
Bl.a tror ryktesmedene at neste utgave av Toyota Prius blir en plug-in-hybrid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_hybrid

Lenke til kommentar

Ja, det høres jo ut som en god ide. Litt halvrelatert til dette, så har jeg undret meg på hvorfor ikke systemer som er tronnløse og kontinuerlig jobber på optimalt turtall er vanligere. Det kan jo innføres uten å ha en elektromotor også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vanlige bilmotorer som går på bensin eller diesel har som kjent en karakteristikk for motoreffekt og dreiemoment avhengig av turtall. Effektivitetsgraden varierer også gjennom turtallspekteret. Klutsj, girkasse og drivknute reduserer effektivitetsgraden ytterligere. Har man automatgir blir effektiviteten ennå dårligere.

 

Jeg kom til å tenke på et konsept der man fjerner girkassen, klutsjen og akslingen. Dette erstatter man med en generator som sitter rett på motoren, samt elmotorer som sitter f.eks i hjulnavene.

 

Jeg antar det kan være flere fordeler med denne utskiftningen:

 

- Høyere effektivitetsgrad på overføringen. (generatorer og elmotorer har en effektivitet i størrelseorden 98%)

- Motoren kan gå på optimalt turtall uansett hastighet og dermed gi optimal effektivitetsgrad hele tiden

- Mindre motorvibrasjoner i bilen siden det er færre vibrerende deler med oppheng i bilramma

- Man får færre mekaniske deler og dermed mindre slitasje og færre feilkilder

- Det er teknisk enkelt og billig å lage drift på alle fire hjulene

- Man slipper å gire (automatgir)

- Når elmotorene brukes til nedbremsing så kan muligens bremseenergien lagres i batterier eller kondensatorer for bruk når man skal akselerere igjen

 

Kostnadsmessig tror jeg dette konseptet kan koste omtrent det samme som delene de erstatter.

 

Høres dette ut som en god idé? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Vel det første problemet er vel at 98% effektivitet er ganske urealistisk. et mere realistisk tall er vel opp imot 90% på generator og el-motor. dette gir en samlet effektivitet på 80% => 20% tap. så kommer likeretting, kjøling, smøring, batterilading, spenningsomvandling og regulering, osv av disse el-motorene og deres lagere og utvekslinger og da er det faktisk blitt mye mindre effektivt enn drivverket på en vanelig bil.

 

Så kommer plass og vektproblemet. disse el-motorene /motoren og generatoren vil veie en god del og dette vil yterligere redusere drivstoffeffektiviteten/forbruket. Også krever det en del ekstra plass til disse systemene (=> enda mere vekt) både til selve el-motorene, generatorene, batteri og andre komponenter og til smøring og kjøling av disse.

Noe av plassproblemet kan løses ved å plassere el-motorene i hjulene men dette vil føre til mye mer uavfjeret vekt => mye dårligere kjøreegenskaper. Den ekstra vekten og plassbruken fører selvfølgelig også til dårligere kjøreegenskaper.

 

Også kommer prisen. Dette systemet kommer til å bli mye mere komplekst og mye større enn dagens drivverk og kommer til å koste mye mer. I tillegg vil det faktum at dette systemet ikke er i masseproduksjon og ikke er innarbeidet bety at det blir enda dyrere.

 

Og til slutt som mange andre har sagt så er ikke dette noen ny ide i det heletatt (dieselelektriske tog, dieselelektriske båter, osv.) og det er en god grunn til at dette ikke har blitt satset på før.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...