Gå til innhold

Blir man født homo?

11 stemmer

1. 1. Hva tror du er hovedårsaken til at noen mennesker blir homofile?

• Biologisk
      6
    • Miljøpåvirkning
      1
    • En kombinasjon
      4

Anbefalte innlegg

Er ganske overbevist om at man blir født homofil, hetrofil, bifil, transseksuell, aseksuell osv.

Bare se i dyreriket -> homofile dyr. Blir disse også miljøpåvirket til å bli homofile.

Lurer også veldig på hva det er av miljøpåvirkninger som fører til at en person blir hetro\homo\bi. Jeg kunne altså like lett blitt f.eks homo i oppveksten, hva var med på å avgjøre at jeg faktisk ble tiltrukket av, forelsket i jenter.

Endret av klovnen kalle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde definitivt tatt abort om jeg fikk vite at fosteret var homofilt. Ikke fordi jeg er homofob, men fordi det er langt enklere å vokse opp som heterofil.

Spareku, hvorfor er det langt enklere å vokse opp som heterofil? Har du noen erfaring her?

Tror du det er langt enklerere å vokse opp uten briller enn med? Tror du det er langt enklere å vokse opp som tynn istedenfor tykk? Ville du tatt abort dersom det var stor sannsynlighet for at barnet ditt måtte bruke briller eller ble tykt?

Skal vi ikke la homofile få sjansen til ett liv kun fordi noen mennesker ikke takler at folk blir homofile? Det er her problemet ligger, det er ikke de homofile det er noe galt med, men alle menneskene som ikke klarer å se at homofile er akkurat like verdige mennesker som alle andre :)

Lenke til kommentar

Blir man født homo?

Nei, alle homofile ble i sin tid, lurt av en eller annen homo.

ROFL : D

Hva trådtema angår så forteller mavefølelsen min meg at Det Ikke Er Så Enkelt---er neppe noe gen for det, men er godt mulig det er noe som formes mens man er ung, kanskje til og med i mors liv (og da blir man jo født homo ...), og så kulturell og annen utvikling senere.

Tipper man blir født med muligheten for å være homo eller hetero, tykk eller tynn, høy eller lav, og at andre faktorer i oppveksten har en innflytelse på hvordan man faktisk ender opp.

Kan man bytte legning senere i livet? Neppe. Støtter bjørnen:

Det som betyr aller mest er at den personen som vokser opp i dag kan faktisk vokse opp i et fordomsfritt samfunn hvor man faktisk kan tør å være åpen om sin legning.
Lenke til kommentar
Hva trådtema angår så forteller mavefølelsen min meg at Det Ikke Er Så Enkelt---er neppe noe gen for det, men er godt mulig det er noe som formes mens man er ung, kanskje til og med i mors liv (og da blir man jo født homo ...), og så kulturell og annen utvikling senere.

Tipper man blir født med muligheten for å være homo eller hetero, tykk eller tynn, høy eller lav, og at andre faktorer i oppveksten har en innflytelse på hvordan man faktisk ender opp.

Jeg tror kriteriene må være lagt før man blir født, det er jo like mange homofile i samfunn hvor homofili er super-tabu og hvor man kan bli drept for å være det. Hvordan kan man da bli formet i ung alder til å bli homofil når omverdenen ikke tillater det og gjør det "mulig"?

Lenke til kommentar

Jeg tror kriteriene må være lagt før man blir født, det er jo like mange homofile i samfunn hvor homofili er super-tabu og hvor man kan bli drept for å være det. Hvordan kan man da bli formet i ung alder til å bli homofil når omverdenen ikke tillater det og gjør det "mulig"?

Fordi jeg ikke mente strengt kulturelt. Hormonbalansen i mors liv er jo en flott mulighet for å påvirke hvordan en kropp utvikler seg. Håpte at "andre faktorer" var enkelt å tolke som "hovedsaklig fysiske faktorer"[0] når legning ble satt opp mot høyde og kroppsbygning generelt ... kanskje jeg skulle spesifisert "andre faktorer enn gener". :')

Det finnes flust av personer som utviser adferdstrekk som ikke er verdsatt i samfunnet de lever i, så når jeg nevner kulturell påvirkning antar jeg at det er temmelig begrenset, for eksempel milde bifile trekk som aldri blir utforsket eller vurdert som sådan. Finnes nok av uønskede fysiske trekk folk utvikler uavhengig av preferansene til samfunnet rundt dem også.

Så spør du meg er det ikke noe som er bestemt idet sædcellen kommer seg inn i egget, men det er nok bestemt før man er ferdig med puberteten, og det er nok ikke noe man kan bytte.

[0] hvor det igjen Ikke Er Så Enkelt, siden de fysiske faktorene man blir utsatt for under oppveksten igjen er kulturelt betinget. Man trenger en kultur som er bevisst hva som kan gjøre hva med en kropp, hvordan man kan få tak i eller unngå ting, og så videre. Vil man f.eks. unngå kretinisme må jod være generelt tilgjengelig for befolkningen, og man må ha den medisinske/biologiske kunnskapen som kan fortelle en at kretinisme skyldes jodmangel.

Lenke til kommentar
Fordi jeg ikke mente strengt kulturelt. Hormonbalansen i mors liv er jo en flott mulighet for å påvirke hvordan en kropp utvikler seg. Håpte at "andre faktorer" var enkelt å tolke som "hovedsaklig fysiske faktorer"[0] når legning ble satt opp mot høyde og kroppsbygning generelt ... kanskje jeg skulle spesifisert "andre faktorer enn gener". :')

Det finnes flust av personer som utviser adferdstrekk som ikke er verdsatt i samfunnet de lever i, så når jeg nevner kulturell påvirkning antar jeg at det er temmelig begrenset, for eksempel milde bifile trekk som aldri blir utforsket eller vurdert som sådan. Finnes nok av uønskede fysiske trekk folk utvikler uavhengig av preferansene til samfunnet rundt dem også.

Så spør du meg er det ikke noe som er bestemt idet sædcellen kommer seg inn i egget, men det er nok bestemt før man er ferdig med puberteten, og det er nok ikke noe man kan bytte.

[0] hvor det igjen Ikke Er Så Enkelt, siden de fysiske faktorene man blir utsatt for under oppveksten igjen er kulturelt betinget. Man trenger en kultur som er bevisst hva som kan gjøre hva med en kropp, hvordan man kan få tak i eller unngå ting, og så videre. Vil man f.eks. unngå kretinisme må jod være generelt tilgjengelig for befolkningen, og man må ha den medisinske/biologiske kunnskapen som kan fortelle en at kretinisme skyldes jodmangel.

Tror ikke helt jeg skjønner hva du mener her... Mener du at man må vite hva homofili er for å kunne bli homofil?

Lenke til kommentar

Jeg tror homofili er biologisk. Siden homofile ikke reproduserer kan jeg tenke meg at homofili kommer til å forsvinne med religion. Fram til nylig i Europa har homofili vært uakseptert, hovedsakelig på grunn av religion, som har ført til at homofile har undertrykket sin egentlige identitet. De har fått seg ektefelle av det motsatte kjønn, og barn, som alle andre, og på det viset ført "homogenet" videre. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Hva tror dere?

Vitenskapelige studier har vist at mødre og andre nære, kvinnelige slektninger av homoseksuelle menn får flere barn enn gjennomsnittet. Homoseksualitet hos menn kan derfor være en sideeffekt av genkomplekser som gir økt fruktbarhet hos kvinner. Det at homsene får færre barn selv oppveies altså av at mødrene, søstrene og tantene deres får flere barn. En av studiene er omtalt her: Survival of genetic homosexual traits explained

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at homofili, slik det blir definert, er et resultat av påvirkning av miljøet rundt hver enkelt. Samtidig mener jeg at man ikke kan plassere noen i bås på det området, og er derfor uenig i bruken av disse fili-uttrykkene. Alle mennesker er i stand til å halle mot begge kjønn, men siden det er mest vanlig å gå for det motsatte kjønn går dette videre fra generasjon til generasjon og sørger for at det holder seg slik. Barn som vokser opp med en far og en mor vil tidlig oppfatte det som normen, siden foreldrene er de første forbildene, og videre vil møtet med resten av samfunnet være med å avgjøre hvordan barnet tenker - som med alle andre ting. Om samfunnet var snudd på hodet, med homofili som mer populært enn heterofili, så er teorien min at fordelingen i kommende generasjoner ville gjenspeilet dette. Vi får alle fordommer i en eller annen form, det er ikke til å unngå, og det fører til at vi velger x fremfor y, uten at det er en genetisk grunn til det. På samme måte kunne man snudd scenarioet med jente- og gutteleker på hodet, ved å gi biler til jenter og dukker til gutter, uten at ungene ville protestert. Om man ikke vet bedre, så tror man at det skal være slik.

Dette er da selvfølgelig bare en teori, som jeg vanskelig kan bevise fullt ut i praksis. Jeg har bitt meg merke i at mange homofile mener at de er født slik, mens heterofile gjerne ser på det som en "sykdom". Jeg ser ikke på det som en sykdom, men like fullt et avvik fra normalen. Men i bunn og grunn, så er det fordommer som gjør at vi kaller oss enten ditt eller datt, så jeg vil kanskje konkludere med at alle er bifile, men med en miljøskapt helling mot enten det ene eller det andre basert på det vi har opplevd tidligere i livet. For noen blir hellingen, enten det er mot samme eller motsatte kjønn, så stor at man ikke engang vil vurdere alternativet (hetero/homo), mens for andre så vil den være mindre og derfor åpne for begge deler (bi).

Lenke til kommentar

Det er jeg uenig i. Ikke glem at mange homofile ønsker barn, for det ligger helt klart i menneskenes natur at vi skal bringe rasen videre. Om normen var homofili, så ville nok mange funnet en løsning på det. Hvis samfunnet var vridd om, så ville lover og skikker fulgt etter det og åpnet for større muligheter for homofile som ønsker barn.

Lenke til kommentar

Det er helt greit for meg at du mener det, Herthugen, men det provoserer meg at du ikke begrunner det skikkelig. Hvis det er fordi det er "ekkelt" som Flimzes sier, så er det lite relevant i denne diskusjonen. Det er vanskelig å forstå hva du mener når du ikke begrunner slike ting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

statistisk sett er det 10 av 100 som er homofile. Dette får meg til å tro at det er miljø inne i bildet, hadde det vært bare genetisk ville ikke så mange som 10% vært homo.

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

statistisk sett er det 10 av 100 som er homofile. Dette får meg til å tro at det er miljø inne i bildet, hadde det vært bare genetisk ville ikke 10% vært homo.

Ca 8% av menn er fargeblinde, etter din logikk, så er da fargeblindhet noe som kommer av miljø?

AtW

Om normen var homofili tror jeg menneskerasen hadde blitt kraftig redusert rimelig fort.

Ikke nødvendigvis, på mannsiden klarer man seg ganske greit om feks 10% av menn får barn.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...