Gå til innhold

Nettopp begynt å trene, mange spørsmål.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe.. Enda en som tror at protein tilskudd er et vidundermiddel som gjør at man øker i muskelmasse og styrke.. Hvilke tilskudd og hvor mye du skal ta, er det bare du som vet.. Det er en grunn til at det heter "tilskudd", det vil si at du skal ta det du ikke klarer å få i deg gjennom kosten.. Les litt rundt om kosthold, og finn ut hvor mye proteiner, karbs osv en med din vekt/høyde/alder/treningsmengder skal ha i løpet av en dag, og se hva du faktisk får i deg.. Er det noe du mangler, kan dette evt. erstattes av et tilskudd... Ikke glem treningen da..

Lenke til kommentar

Måten du har tenkt å trene på er helt corny. Spesielt det med 2 dager til armene hver uke. Hva faen? Dessuten glemte du brystet.

 

Du må finne et ferdigprogram, og du må legge fra deg alt som heter tilskudd.

 

Begynn med å lese stickyene i forum for nybegynnere/ungdom på treningsforum.no, og spør etterpå.

Lenke til kommentar

Vet jeg ikke har peiling, derfor jeg spør ;)

 

Takk for linken, skal lese igjennom

 

 

 

Edit:

 

Det er ikke noe problem å få i seg nok proteiner gjennom vanlig mat. Spis mye kylling, tunfisk, egg, kjøtt, melk, fugl, fisk, kjøttpålegg (feks kokt skinke, bankekjøtt, hamburgerrygg, kalkun og kyllingskinke, bayonneskinke mm), men også gjerne fet fisk (makrell i tomat, peppermakrell, laks, sild mm) osv.

 

Nå spiser jeg ikke akkurat noe særlig av noe særlig av dette, eneste er vel et kjøttstykke eller 2 til middagen og et glass melk nå og da og har verken tid eller penger til å steke meg egg og kylling hver dag. Vil det ikke da være greit med en proteinshake nå og da? Har lest en del rundt på forumet her, og folk som har et ikke helt perfekt kosthold slaktes hvis de lurer på om det er lurt å bruke proteinpulver og lurer litt på hva som ligger bak. At proteiner er sunnere å få i seg gjennom ekte mat er vel naturlig, men hvis man ikke får i seg nok så er vel proteintilskudd en grei løsning?

Endret av Pewr
Lenke til kommentar
Nå spiser jeg ikke akkurat noe særlig av noe særlig av dette, eneste er vel et kjøttstykke eller 2 til middagen og et glass melk nå og da og har verken tid eller penger til å steke meg egg og kylling hver dag. Vil det ikke da være greit med en proteinshake nå og da? Har lest en del rundt på forumet her, og folk som har et ikke helt perfekt kosthold slaktes hvis de lurer på om det er lurt å bruke proteinpulver og lurer litt på hva som ligger bak. At proteiner er sunnere å få i seg gjennom ekte mat er vel naturlig, men hvis man ikke får i seg nok så er vel proteintilskudd en grei løsning?

 

Hvis man ikke får nok protein gjennom sitt vanlige kosthold (og jeg vil påstå de færreste får nok protein gjennom "normal" kost til å dekke behoved ved tung trening) så er det da helt greit å benytte kosttilskudd. Er jo derfor det heter tilskudd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er selv student, og synes det er vanskelig å få i meg nok protein. Tunfisk er en ok løsning om du liker det, da en boks vanligvis inneholder rundt 40g protein, og ikke koster særlig mye. Kyllingfileter har blitt ganske billige nå, og de fleste store kjeder selger poser for ca 70kr kiloet. Jeg steker mye i gangen, og lager lunsj av det for flere dager i slengen(med ris og f.eks. brokkoliblanding). Egg inneholder protein med veldig bra aminosyreprofil, og passer veldig godt til for eksempel en rask frokost.

 

Jeg ble oppdratt til å tenke på kjøttet som smakstilsettning nærmest - det var potetene og lignende som var maten. Etter jeg begynnte å trene er poteter og ris nødvendig karbohydrat, men det er kjøttet som er viktigst.

 

Mat på data er gratis nå, og kan hjelpe deg å sette opp ditt eget kosthold - både iform.no og treningsforum.no har info om kosthold som kan hjelpe deg. Selv tar jeg bare shakes direkte etter trening med litt karbofuel eller hvis jeg ikke har tid til et mellommåltid. proteinpulver kan være en god løsning for å få i deg mer protein, men det kan ikke erstatte mat.

Endret av Draugluir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...