NevroMance Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hei. Trenger å bruke libpng for å lese inn et png bilde. Men jeg får denne feilmeldingen: /tmp/ccSoSXx3: In function 'main' MultiTerskel.cpp:(.text+0xc3): undefined reference to 'png_sig_cmp' collect2: Id returned 1 exit status shell returned 1 Skjønner at det er noe problem med linkeren som ikke er linket riktig. Jeg bruker gcc, men klarer ikke å finne ut av hvordan jeg skal linke den riktig. Har forsøkt med "gcc -Wall MultiTerskel.cpp -lm -o terskel", men denne gir samme feil. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
tresko Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 ...Du må ta med libpng som parameter til linkern, dvs:"gcc -Wall MultiTerskel.cpp -lm -llibpng -o terskel" Også må libpng ligge i library path. Det burde være alt. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Det hjalp hvertfall litt, men får beskjeden: /usr/bin/ld cannot find -llibpng collect2: Id returned 1 exit status Fikk det samme med -libpng istedenfor -llibpng. Hvordan kan jeg fikse dette? Og der var det løst. Måtte bruke "g++ -Wall Multiterskel.cpp -lm -lpng -o terskel" Endret 27. april 2008 av NevroMance Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå