Gå til innhold

Ok oppsett for filserver?

Anbefalte innlegg

Folk som spilller bruker 3000 på et skjermkort... Data som inkluderer familielebilder og denslags er tydeligvis ikke like viktig for folk.

Slike ting må man jo uansett han backup av. Og raid er ikke backup uansett om det er HW eller SW raid.

Kabbet bør ha plass til masse disker, så CM Stacker eller LianLi CubeCase er bra valg mens en 19" rack løsning er enda bedre (sett inn ny ramme med disker ved behov). PSU'en er jo hjertet i serveren, benytt Seasonic eller Corsair (spar ikke på pengene mht PSU)!

Du skal kjøpe ett stort rack kabinett for å få plass til flere disker enn i diverse big-tower kabinetter, og de blir ofte veldig dyre. Fordelen med rack er dog at det blir mer oversiktlig og organisert om du har flere servere.

Mitt tips er forøvrig å kjøpe ett HK som har 2 eller flere PCI-Ex4-16 porter som f.eks.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340008

Da vil du ha større muligheter for utvidelse på senere tidspunkt siden du har rom til flere kontrollere.

Endret av NewGUY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Mitt tips er forøvrig å kjøpe ett HK som har 2 eller flere PCI-Ex4-16 porter som f.eks.

...

Da vil du ha større muligheter for utvidelse på senere tidspunkt siden du har rom til flere kontrollere.

Jeg kom på en ting; Pass på mht PCI-Express x 16 sloter. En del hovekort tillater kun skjermkort i disse, ikke diskkontrollere. Av en eller annen idiotisk grunn.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...1D-FDD93536FFF9

Svært skalerbart oppsett. Stort sett bare å pøse på med kontrollerkort/raid-kort og PSU hvis systemet skal utvides. Hovedkortet er i server-serien til Asus, dvs. mange PCI-X-spor og integrert VGA. Det er kun 4 SATA-porter på hovedkortet, men det burde ikke by på store problemer. Jeg ville kjørt OS-diskene i SW-raid1 på hovedkortet og utvidet med RAID-kort for et eller fler store raid5, så kan du hvertfall miste en disk uten at det går utover raidet.

Gå heller ikke i fellen av å kjøpe et billigbillig RAID-kort med mange porter. Du må gjerne ut med 3-5k for en decent kontroller, men det er verdt det. En dårlig kontroller er værre en software-raid og yter gjerne dårligere (i mange tilfeller er det faktisk bare et software-raid også!).

Har personlig svært god erfaring med overnevnt hovedkort og det gir mye bang for bucks i forhold til mye high-end-kort fra Intel o.l.

Hotswap? Really? Jeg jobber daglig med 2-300 servere og det er ytterst skjeldent at en disk ryker. Dette er alt fra SATA til SCSI/SAS-disker. Er ikke værre enn at du må reboote serveren for å bytte ut en disk. Må gjerne ha hotswappable disker også, vettu!

Endret av Deezire
Lenke til kommentar
Gå heller ikke i fellen av å kjøpe et billigbillig RAID-kort med mange porter. Du må gjerne ut med 3-5k for en decent kontroller, men det er verdt det. En dårlig kontroller er værre en software-raid og yter gjerne dårligere (i mange tilfeller er det faktisk bare et software-raid også!).

Som privatperson ville jeg gått for SuperMicro sin 8 port kontroller, koster rundt 800,- med PCI-X interface, kjørt solaris med ZFS eller Linux med Software RAID5/6, gir mer enn nok hastighet, ikke er antall IOPS så værst heller.

Har personlig svært god erfaring med overnevnt hovedkort og det gir mye bang for bucks i forhold til mye high-end-kort fra Intel o.l.

Enig, satte opp en server her for ikke så lenge siden med Asus hovedkort og X3210 prosessor, den er ihvertfall dønn stabil.

Hotswap? Really? Jeg jobber daglig med 2-300 servere og det er ytterst skjeldent at en disk ryker. Dette er alt fra SATA til SCSI/SAS-disker. Er ikke værre enn at du må reboote serveren for å bytte ut en disk. Må gjerne ha hotswappable disker også, vettu!

Bra at hotswap ligger i SATA/SAS standarden da :), forøvrig støtter også 80pins SCSI og 40 pins FibreChannel hotswap. Jeg jobber ikke med servere til daglig, men sitter med rimelig mange SATA disker jeg hotswapper, samt scsi og fibrechannel :)

Lenke til kommentar
Som privatperson ville jeg gått for SuperMicro sin 8 port kontroller, koster rundt 800,- med PCI-X interface, kjørt solaris med ZFS eller Linux med Software RAID5/6, gir mer enn nok hastighet, ikke er antall IOPS så værst heller.

Har svært dårlig erfaring med Supermicro sine raidkontrollere. Disse er egentlig bare software-raid (eller fakeraid om du vil) som bruke all tilgjengelig CPU-kraft når de rebuilder. Nå er strengt tatt ikke dette et problem på en hjemmeserver - så ved videre ettertanke er jeg egentlig enig med deg. :)

(Jeg er en sucker for mdadm i Linux, da det er så sinnsvakt enkelt og greit. Ikke nok med det så gir det minst like god ytelse som mange mid-end-kort, og med langt færre bugs.)

Bra at hotswap ligger i SATA/SAS standarden da :), forøvrig støtter også 80pins SCSI og 40 pins FibreChannel hotswap. Jeg jobber ikke med servere til daglig, men sitter med rimelig mange SATA disker jeg hotswapper, samt scsi og fibrechannel :)

Lekte med en SAS-disk her om dagen som ikke var hotswappable, men det var en eldre disk, så kan være derfor. Eller så har jeg regelrett lest feil. Poeng til deg. :)

Endret av Deezire
Lenke til kommentar

Tror faktisk ikke det ligger noen RAID mulighet i det hele tatt i den kontrolleren jeg har fra SuperMicro. Men den har ihvertfall 133MHz/64bits hastighet, så ytelsen er upåklagelig, ikke synes jeg rebuild er så cpu intensivt(har 2x Opteron 2212).

Men bra vi er enige :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tja - er vel 2 stk. PCI-X-spor på kortet jeg lenket til? Jeg har hvertfall Areca-raid6-kontroller i min server, og det må da vitterlig være PCI-X?

De fåes vel både i PCI-X og PCIe såvidt jeg veit.

Lenke til kommentar

Aha - kan i så tilfelle stemme at jeg har PCI-e. Men tilbake til tema, det er hvertfall en knall kontroller. Kan være noe dyr til hjemmebruk og er litt vanskelig å få tak i, dessverre. Koster vel rett rundt $1k for en 12-porter SATA på Ebay. Riktignok brukt, men det er "gi bort"-pris. Mitt kort ligger vel på rett rundt 5k.

Lenke til kommentar
Raid6 er en serie fra Areca som kjører på PCI-X.

(Ja - jeg sjekket produsenten sin side, det er kun PCI-X)

Areca har raid-kort med støtte for raid-6 både for PCI-X og PCIe. ARC-11xx -serien er for PCI-X og ARC-12xx -serien er for PCIe. Areca har også ARC-16xx -serien som er et SAS-kort for PCIe.

I norge er det vel bare Nextron som selger disse, men jeg har planer om å kjøpe fra Newegg.com og så bruke Jetcarrier.com til å få sendt det over til Norge. Kjapp hoderegning sier at det blir nesten halv pris i forhold til Nextron, inkludert frakt og norsk moms for ARC-1230 (12-port), som er det kortet jeg ser for meg å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...