Gå til innhold

Ok oppsett for filserver?

Anbefalte innlegg

Har satt opp hva jeg tror vil utgjøre en ok filserver, har plan om å kunne bygge ut til stor langring vet tiden, 10TB+.

Setter stor pris på om noen kan sjekke gjennom å se at alt her fungerer sammen og tar gjerne imot forslag på ting dere ville byttet, men gi meg gjerne ett hint om hvorfor.

Vidar

Fra komplett.no:

* 340185 AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.3GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

* 306518 Cooler Master 4 i 3 modul, Konverter 3x5.25" til 4x3.5", Med 120mm Vifte

* 338686 Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

* 338074 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

* 346010 Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16

* 343985 OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta, 3 gram

* 343055 Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM (en til å begynne med, så øke på)

* 300720 Serial ATA cable 50 cm vinklet SATA/SATA2 (for 1 harddisk)

Fra ps.no:

Stacker Big Tower Case W/12x5.25" ATX/BTX Silver Body/Silver Stripe

Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB FDB (denne til OS)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sikkert ett greitt oppsett det der, har samme kabinett selv til serveren min, vet ikke helt om jeg ville ha hatt 4 disker i de 5.25 til 3.5 rackene, jeg har 2 disker i hver sånn, jeg har 3 sånne moduler med 6 harddisker, grunnen til at jeg gjorde det slik er at jeg ikke vil at Hd'ene skal stå så tett på hverandre pga varme.

Ellers er det kabinettet helt rått på størrelse og utbyggelse muligheter, kan ha to Psu'er blant annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kabbet fint til server, ja. Har et sånt med hot-swap bay's til disker.

Jeg ville tenkt nøye over hvordan disksystemet skal bygges opp en slik maskin og evt. lagt noen kroner i disk kontrollere (SAS kanskje?). Det er dumt å benytte de interne I/O kontrollerne på hk'et i en slik maskin.

Selv benytter jeg et Promise EX16350 kort (16x SATA).

Lenke til kommentar
Kabbet fint til server, ja. Har et sånt med hot-swap bay's til disker.

Jeg ville tenkt nøye over hvordan disksystemet skal bygges opp en slik maskin og evt. lagt noen kroner i disk kontrollere (SAS kanskje?). Det er dumt å benytte de interne I/O kontrollerne på hk'et i en slik maskin.

Selv benytter jeg et Promise EX16350 kort (16x SATA).

Det kan da ikke være nødvendig med ett kontrollerkort til over 6000,-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det kan da ikke være nødvendig med ett kontrollerkort til over 6000,-

Nødvendigheten blir jo opp til hver enkelt (jeg fikk dessuten kortet til langt under den prisen). Unngå å bruke I/O på hovedkortet (ihvertfall RAID) for du får problemer når/om du skal bytte hk. Kjøp heller egen kontroller(e) som kan flyttes til evt ny maskin.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så farlig å bruke integrert IO hvis en skal bruke programvare-RAID, såfremt en ikke ytelsen er veldig viktig (noe den sjeldent er på hjemmefiltjenere).

Åhh, så ikke helt sånn i farten på HK, men det er det samme jeg har bestillt til Httpc'n min og vil tro det passer bedre der enn i en server.
Kanskje dette er et bedre valg.
Lenke til kommentar

Håper på å kunne ta delene fra enten PS eller komplett, så jeg slipper å dele opp enda mer, kan dette være ett ok hovedkort? http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=133041

Ser for meg ut til at jeg kan kjøre raid på dette (tenker på Raid5 for lagringsdiskene, gidder ikke ta noe mer enn det, trenger plassen).

Prøver å finne ut hvilke disker jeg kan kjøre og hvor mange. Ser for meg ut til at jeg kan kjøre 6 SATA disker + 1 IDE disk på dette kortet, stemmer det?

Lurer på å begynne med å kjøre disker mot HK og så evnt sette i ett kontrollerkort senere, dette burde vel gå greit?

V

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Lurer på å begynne med å kjøre disker mot HK og så evnt sette i ett kontrollerkort senere, dette burde vel gå greit?

Dersom du kjører benytter hovedkortets kontroller (ICH9) og kjører RAID kan du ikke flytte dette til en annen kontroller (uten å bygge opp RAID'et på nytt og dermed slette all data i prosessen). All data må da lagres et annet sted under prosessen.

Lenke til kommentar

Dersom du kjører benytter hovedkortets kontroller (ICH9) og kjører RAID kan du ikke flytte dette til en annen kontroller (uten å bygge opp RAID'et på nytt og dermed slette all data i prosessen). All data må da lagres et annet sted under prosessen.

Det kan du en vel, det er bare å bruke software-RAID istedenfor fakeRAID (les: software-RAID med begrensninger :p).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er vel ikke så farlig å bruke integrert IO hvis en skal bruke programvare-RAID, såfremt en ikke ytelsen er veldig viktig (noe den sjeldent er på hjemmefiltjenere).

Vel, jeg mener poenget med en slik maskin ar å ta vare på og dele ut data. Med et bra kontrollerkort er data langt enklere å manøvrere;

EX16350 kortet har en BIOS med full merging & re-builds. Legg til å trekk fra disker til RAID'et (uten nødvendigvis å måtte starte OS'et) eller flytt hele RAID'et til annet disksett (eller sågar til kontroller på en annen maskin). RAID utvidelser foregår i bakgrunnen. Jeg har altså full kontroll over disker uten at OS'et merker en dritt.

email og SMS når en disk ryker (så kan jeg ta med en ny på vei hjem fra jobben).

Folk som spilller bruker 3000 på et skjermkort... Data som inkluderer familielebilder og denslags er tydeligvis ikke like viktig for folk.

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig håper på er å kunne få en ok filserver opp å gå nå, uten å tømme kontoen, derfor jeg lurer på om jeg kan begynne slik og oppgradere senere.

Men for å prøve en annen metode (for skjønner jo det at jeg ikke har nok peiling på dette), hvordan ville dere satt opp en filserver, kom med forslag på liste over komponenter, men husk at jeg ikke har behov for det beste av det beste. Vil ha noen som fungerer, er stabilt og mulighet for å lagre store mengder data, helst 10TB+.

V

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det kan du en vel, det er bare å bruke software-RAID istedenfor fakeRAID (les: software-RAID med begrensninger :p).

Nei, det kan du ikke. Du må beholde software RAID'et og dermed være avhengig av softwaren (OS'et) som styrer dette i all tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det jeg egentlig håper på er å kunne få en ok filserver opp å gå nå, uten å tømme kontoen, derfor jeg lurer på om jeg kan begynne slik og oppgradere senere.

Det er en personlig sak hva som er "ok filserver". Alt fra en gammel PC, via NAS løsninger til 19" rack med full skalerbarhet.

Noe av problemet med pris på sånt er at det som er bra nesten utelukkende selges til bedrifter og prises deretter. Hjemmeservere har liksom ikke tatt av enda.

Ideélt bør et server hovedkort være så strippa for stæsj som mulig (mindre ting kan gå galt), men dette er nesten umulig å finne i våre dager. Selv har jeg et fra SuperMicro (via www.nextron.no) og selv dette har onboard nettverk. CPU'en spiller mindre rolle fordi det meste duger i våre dager, men en underklokka hurtig CPU er bedre (lengre levetid og bedret stabilitet) enn en billig en. Kjøp gjerne RAM som klarer høye klokkehastigheter fordi disse vil være mest stabile også ved lav ytelse.

Diskløsningen bør jo være fleksibel og utbyggbar. De fleste kontrollere benytter PCI-X (ikke PCI eller PCIe!) slot's på hovedkort. Så det kan være en fordel med hovedkort som har støtte for dette. Seriekobling av kontrollere er det jo kjekt å ha støtte for (systemet skalerer da fint). Kanskje SAS (Serial Attached SCSI) kontrollere er tingen, men da er jo diskene dyre.

Kabbet bør ha plass til masse disker, så CM Stacker eller LianLi CubeCase er bra valg mens en 19" rack løsning er enda bedre (sett inn ny ramme med disker ved behov). PSU'en er jo hjertet i serveren, benytt Seasonic eller Corsair (spar ikke på pengene mht PSU)!

Ett par råd mht hjemme server;

Benytt enten en NAS stasjon (eller flere) eller bygg en skikkelig server med en eller flere gode kontrollere. Bruk av onboard kontroller på et billige hovedkort tør jeg påstå vil gi deg trøbbel en eller annen dag (pga kvalietet og/eller skalerbarhet).

Software RAID er farlig på den måten at dersom OS'et kræsjer mister du all data, mens et hardware RAID blir farlig når en gåen kontroller ikke kan erstattes med en ny (som vil gi deg data'ene tilbake).

Lenke til kommentar
Software RAID er farlig på den måten at dersom OS'et kræsjer mister du all data, mens et hardware RAID blir farlig når en gåen kontroller ikke kan erstattes med en ny (som vil gi deg data'ene tilbake).

Nå er du på farlig tynn is her. Jeg vil påstå at software-RAID er minst like sikkert som hardware-RAID. Du er avhengig av at Promise legger inn støtte for den gamle kontrolleren din om 5 år. Jeg er bare avhengig av at a: jeg har en gammel linux distro b: linux software raid er bakoverkompatibelt. Forøvrig har det _ingenting_ å si om OS'et kraskjer med software-RAID, aner ikke hvor du har dette fra, men dette er FEIL.

Forøvrig begynner PCI-X å bli gammelt, så hvis man først skal kjøpe kan man like godt gå over til PCIe, du f.eks som sitter på en gammel PCI-X kontroller vil slite om en 5-7 år hvis hovedkortet ditt ryker, og du fremdeles sitter med Promise RAIDet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Nå er du på farlig tynn is her. Jeg vil påstå at software-RAID er minst like sikkert som hardware-RAID.

Jeg sa da ikke noe om hvilket av de to som var mest sikre....

Forøvrig har det _ingenting_ å si om OS'et kraskjer med software-RAID, aner ikke hvor du har dette fra, men dette er FEIL.

Med kræsjer menes her "goes unbootable", altså at OS'et ikke kommer opp igjen. Dersom OS'et da ligger på RAID'et har du et problem (vet forsåvidt ikke helt om dette er mulig å få til med software RAID). Er OS'et på en egen systemdisk har du vel en sjanse (såfremt ikke noe RAID info var lagra på systemdisken).

Jeg kjører all software fra RAID'et (ingen systemdisk). Fordelen er at hele systemet er RAID6 beskyttet, ikke bare data'ene.

Forøvrig begynner PCI-X å bli gammelt, så hvis man først skal kjøpe kan man like godt gå over til PCIe, du f.eks som sitter på en gammel PCI-X kontroller vil slite om en 5-7 år hvis hovedkortet ditt ryker, og du fremdeles sitter med Promise RAIDet ditt.

EXn350 kontrollerne er PCIe, men de fleste kontrollerne er fortsatt billigere i PCI-X versjon. Har ikke helt oversikten over hvor utbredt PCIe er blitt i bedriftsammenheng ennå, men å kjøpe et hovedkort med PCI-X støtte kan umulig skade.

Note; PCIe er/var, såvidt jeg vet, aldri ment å overta for PCI-X, de er sidestilte "standarder".

At støtten forsvinner og det ikke lenger er mulig å bytte kontrollerkort (ved feil) er en fare med hardware RAID, ja.

Lenke til kommentar
Har satt opp hva jeg tror vil utgjøre en ok filserver, har plan om å kunne bygge ut til stor langring vet tiden, 10TB+.

Setter stor pris på om noen kan sjekke gjennom å se at alt her fungerer sammen og tar gjerne imot forslag på ting dere ville byttet, men gi meg gjerne ett hint om hvorfor.

Ingen kan svare deg på om det der er et OK oppsett for filserver, siden du ikke oppgir noen detaljer om bruken.

Siden du ikke nevner noe om hvilke type filer som deles, får vi anta at det ganske enkelt er snakk om tilgang til ting som musikk, film og slikt.

Om du har mellom 50-100 brukere er dette oppsettet sikkert OK. Har du under 10 brukere er det oppsettet der FULLSTENDIG overkill. Om du absolutt skal kjøpe en ny PC er det ingen grunn til å ikke gå for det absolutt billigste du finner, og eventuelt ekstra SATA-kontrollere om du trenger flere enn 4 disker. Hvilken som helst prosessor er god nok, og 1GB ram holder i MASSEVIS.

Å betale mer enn 2000kr for en filserver er bortkastede penger med mindre du har helt spesielle behov.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Jeg sa da ikke noe om hvilket av de to som var mest sikre....

greit...

Med kræsjer menes her "goes unbootable", altså at OS'et ikke kommer opp igjen. Dersom OS'et da ligger på RAID'et har du et problem (vet forsåvidt ikke helt om dette er mulig å få til med software RAID). Er OS'et på en egen systemdisk har du vel en sjanse (såfremt ikke noe RAID info var lagra på systemdisken).

Jeg kjører all software fra RAID'et (ingen systemdisk). Fordelen er at hele systemet er RAID6 beskyttet, ikke bare data'ene.

Har ingenting å si...Jeg kan dra opp software RAIDet mitt med hvilken som helst LiveCD.

Lenke til kommentar

Nå er du på farlig tynn is her. Jeg vil påstå at software-RAID er minst like sikkert som hardware-RAID. Du er avhengig av at Promise legger inn støtte for den gamle kontrolleren din om 5 år. Jeg er bare avhengig av at a: jeg har en gammel linux distro b: linux software raid er bakoverkompatibelt. Forøvrig har det _ingenting_ å si om OS'et kraskjer med software-RAID, aner ikke hvor du har dette fra, men dette er FEIL.

Jeg har hatt ett par krasj med Software basert raid hvor jeg måtte legge hele OS'et inn på nytt, dette kunne kanskje vært ungått med ett Hardware basert raid, men jeg kan være enig i at man like godt kan kjøpe HK med PciE, man får jo Kontrollerkort med dette grensesnittet til både Sata og Sas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...