Gå til innhold

Hvordan frakte ny Canon 70-200 f/2.8 på fly fra USA?

Anbefalte innlegg

Har ei amerikansk venninne som er bosatt i Norge for øyeblikket. I mai måned skal hun hjem en tur, og planen er at hun skal ta med en Canon 70-200 f/2.8L (muligens med IS) tilbake. Ville dere hatt noen betenkligheter med å frakte dette objektivet i koffert/ryggsekk når det ligger innpakket i originalembalasje, eller vil det klart være å foretrekke å ta det med i håndvesken via den medfølgende bærevæsken? Lurer i tillegg på om noen kan si noe om størrelsen på innpakningen i fht objektivstørresle?

Endret av magnusgl
Videoannonse
Annonse

Takker for raskt svar! Spørs om jeg ikke pent ber henne frakte den i håndbagasjen da :) Har forsåvidt ikke bruk for esken i seg selv, men tenker den kan være grei å ha i tilfelle jeg må sende objektivet inn til reperasjon i Norge. Men på den annen side, hvis objektivet først må inn til reperasjon vil det vel kanskje være litt risikofyllt å sende objektivet inn med posten Norge? Noen erfaringer?

Esken måler 15 x 15 x 26 cm, men jeg ville ikke hatt noen problemer med å frakte det hele i innsjekkbagasjen dersom det var godt pakket, og helst i en stiv koffert.

EDIT: Målene er fra IS-versjonen, men jeg tror ikke non-IS er spesielt forskjellig.

Endret av Aetius

Oki, de målene var jo overkommelige. Fint å vite at det går greit å frakte i innsjekkingsbagasje også. Er klart mest konfortabel med å frakte det i håndbagasjen, men siden det ikke er jeg som reiser vet jeg ikke om hun får plass til den. Heldigvis vet jeg at hun har en del store fine vesker :D

Jeg fikk en bekjent til å gjøre det samme for meg. Hun handlet 70-200mm f/2.8L for meg og tok den med i håndbagasjen, embalasjen kastet hun der borte.

Ville vært mer skeptisk om å ta med embalasjen, tollerene er ikke helt blåst og skjønner fort at objektivet i håndbagasjen og embalasjen i bagasjen hører sammen :D

Har vel hørt diverse rykter om dyre ting i bagasjen som er blitt borte (det er ikke lov å låse kofferten på USA reiser)

Jeg tror jeg ville transportet det i noe annet enn originalemballasjen. Mulig tollerne blir interessert i det. Hva med å investere i et fint linseetui i samme slengen? Lowepro og Thinktank har mye fint. Har mun mulighet til å ta det med i håndbagasjen, så ville jeg absolutt anbefalt det.

Å oppfordre til lovbrudd skal man være forsiktig med her på forumet. Ikke bare er det ikke tillatt i følge retningslinjene, men tollere leser også foruminnlegg fra tid til annen...

Jeg går selvsagt ut i fra at du har tenkt å betale 25% mva på sakene om de overstiger 6000-kr-grensen, right?

Joda, planlegger selvfølgelig å betale moms hvis det overstiger 6k. Er også derfor jeg i øyeblikket heller mest mot non-IS versjonen. Selv om IS-versjonen frister skikkelig, så blir det dessverre en del ekstra tusenlapper når du legger på moms og prisforskjell.

Non-IS kommer i seg selv på mer enn 6000,- om du må betale sales tax, og om venninnen din kanskje skal ha med seg noe også, er det ikke sikkert du slipper mva samma faen.

Tror ikke det kommer på sales tax, men har ikke fått sjekket opp i det ennå. Hun har forøvrig ikke planer om å ha med seg noe selv tilbake, men sålenge objektivet holder seg under 6000 ville det uansett ikke blitt noe problem. En kan nemlig velge selv hva en ønsker å betale moms på :)

Edit: Sjekket nettopp, og kommer ikke noe ekstra sales tax på. Får den dermed inn i Norge for under 6000 :)

Endret av magnusgl
Gjest Slettet+149837134
Tror ikke det kommer på sales tax, men har ikke fått sjekket opp i det ennå. Hun har forøvrig ikke planer om å ha med seg noe selv tilbake, men sålenge objektivet holder seg under 6000 ville det uansett ikke blitt noe problem. En kan nemlig velge selv hva en ønsker å betale moms på :)

Edit: Sjekket nettopp, og kommer ikke noe ekstra sales tax på. Får den dermed inn i Norge for under 6000 :)

Lav dollarkurs redder deg. Hvis det er dette du betaler: http://www.bhphotovideo.com/c/product/9168..._Autofocus.html så kan du tåle en kurs på 5,26 for å gå under 6K. Ser du sparer 4K i forhold til å kjøpe i Norge.

Hvis det er dette du betaler: http://www.bhphotovideo.com/c/product/9168..._Autofocus.html så kan du tåle en kurs på 5,26 for å gå under 6K.

Det kommer an på betalingsmåten. Om man betaler med kort vil banken legge på 1,75% valutapåslag, noe som bringer kursen han tåler ned til 5,17. I dag ligger kursen i følge Finn.no på 5,12, men tolldirektoratet opererer med andre kurser som gjelder når varen blir innført - ikke ved bestilling. Øker kursen ytterligere kan 6000-kr-grensen ryke.

Men nok OT nå - dette har lite med trådstarters spørsmål å gjøre.

Tror du bør satse på å ta denne i håndbagasjen.

Du klarer nok å beskytte den godt nok for støt osv i kofferten, men sørg i så fall for å ha en god forsikring. I statene kan du ikke låse koffertene, og det er ganske mange som opplever at kofferten er litt lettere når den kommer frem, hvis den kommer frem i det hele tatt... Hvis du flyr om Heathrow har du ihvertfall grunn til å være skeptisk.

Visst KAN du låse koffertene i statene - jeg gjør det selv hver eneste flight - men dersom de bestemmer seg for å sjekke akkurat DIN bagasje, vil den bli brutt opp.

Kjedelig å ha slik lås du putter glidelåsen nedi (skjønner?), da blir det dyrt. Har aldri noe dyrt i bagasjen når jeg skal ut å reise uansett. (jeg har ikke dyre klær, hihi)

Visst KAN du låse koffertene i statene - jeg gjør det selv hver eneste flight - men dersom de bestemmer seg for å sjekke akkurat DIN bagasje, vil den bli brutt opp.

Det vil den alle steder, men jeg har opplevd at de har sjekket at den ikke er låst ved innsjekk faktisk...

Det kommer an på betalingsmåten. Om man betaler med kort vil banken legge på 1,75% valutapåslag, noe som bringer kursen han tåler ned til 5,17. I dag ligger kursen i følge Finn.no på 5,12, men tolldirektoratet opererer med andre kurser som gjelder når varen blir innført - ikke ved bestilling. Øker kursen ytterligere kan 6000-kr-grensen ryke.
Valutapåslaget til banken har ingen betydning, det er utelukkende påført dollar-kurs (evt. dokumentert dollarkurs) og tollvesenets satser som gjelder. De gjelder i en uke av gangen, og er varslet ca en uke på forhånd. Med andre ord er det ikke egentlig 6000 kr som gjelder, men $6000/(tollvesenets dollarkurs ved innreise) i pålydende verdi.

Hvorfor drar denne tråden ut i diskusjoner om smugling?

Kan ikke se en eneste plass at trådstarter forteller at han IKKE skal betale moms.. Hvorfor en moderator derfor skal ødelegge tråden med å ta opp dette blir jo poengløst!

Trådstarter vet tydeligvis at man har en maks grense på 6000NOK i verdi for hva man kan ta med seg inn i landet uten å betale moms..

Overstiger det må han betale moms for den totale verdien.

Hadde han lurt på noe om det, hadde han spurt :wallbash:

OnTopic: Det tryggeste er nok å ta det med som håndbagasje. Enten i veska hvis det er plass der, evt går det an å bære det i en pose. Bare passe på å legge det fra seg på sikre plasser, slik man ofte også passer på tax free posene våre :)

Endret av Marzo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...