Gå til innhold

Spørsmål angående trening av "lats" musklene

Anbefalte innlegg

Heisann! Trenger litt hjelp her angående en muskelgruppe som jeg er litt usikker om hvordan jeg skal trene. Latissimus Dorsi (Lats) som de heter på engelsk. Jeg har ikke tilgang til treningsstudio enda, så jeg lurer på om det finnes noen måter å trene de med "egenvekt-øvelser" eller med manualer? Jeg har ikke noe vektstang.

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Det er latin, ikke engelsk ;)

2. Chin-ups og pull-ups trener latsen i stor grad.

kk, Latin da :)

Hehe, har tenkt litt på Chin-ups. Problemet er at borettslagene rundt her jeg bor har tatt vekk alle stengene eller stativene rundt i nærmiljøet. De mente visst at de var "livsfarlige" eller noe sånt.. :hmm:

Endret av christo123
Lenke til kommentar
Om du har manualer kan du trene roing med en arm om gangen, slik som her.

Hm, den der så ut som en flott øvelse. Tror du den kan være skadelig for ryggen om jeg gjør den litt feil?

Tja, du kan jo få tak i en sånn stang som man setter på tvers inni en dørkarm da. Krever ikke verdens største inngrep for å sette opp. En slik en

Oi, den der må skaffes. Er det noe spesielt navn på en sånn stang?

Lenke til kommentar
Oi, den der må skaffes. Er det noe spesielt navn på en sånn stang?

På denne siden her: Mobech.no så har de en hel haug med varianter. "Chinning bar", "Doorway chinning bar", "Dørstang", "Dørstang m/gummi" osv.

Det er nesten så enkelt at man strengt tatt kan lage noe sånt selv i garasjen. Trenger:

• en stang (metall eller tre, bare den tåler litt vekt), ca. samme bredde som døra.
  • to klosser med hull i som passer til stanga

Så trer man klossene på stanga, skrur en kloss fast i hver side av dørkarmen, og så sitter den der.. Hvis du er skikkelig proff så lager du en "U" i klossene og ikke bare et hull, så kan du løfte stanga ut av possisjonen når du ikke bruker den. Så slipper du å dukke hver gang du går inn og ut av rommet og. :)

Finnes vel noen sånne som man får kjøpt som ikke trenger å skrues fast, men jeg vet ikke helt hvor godt slike sitter.

Lenke til kommentar
og er man enda mer proff, kan meg felle inn u-klossen i dørkarmen

Som vil føre til enda mer arbeid når man skal fjerne det...

Det beste ville vært å fått tak på en stang som man setter i klem mellom karmene, og når man er ferdig med treningen, kan ta bort.

Lenke til kommentar
Om du har manualer kan du trene roing med en arm om gangen, slik som her.

Hvor mange av de burde man ta? reps etc.

Og blir det "raske" resultater av dette? Raskere enn om man hadde brukt nedtrekk på maskin f.eks.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...