Gå til innhold

trenger hjelp til linux (bygging av server)

Anbefalte innlegg

hei

skal bygge meg en server av litt gamle pcdeler som eg har liggende.

eg lurer på hvor eg kan finne linux og om det er gratis ??

er det vanskeligt å finne ut av ??

pc deler cpu AMD Athlon 64 X2 2,2Ghz gpu ati x1600 256 mb,

ram 3 gb psu NorthQ 400w hk

funker det fint ??

takk for svar :)

Endret av KONGEN17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Bare for å ha sagt det med en gang. IKKE kjøp ATi om du har tenkt til å ha Linux. Kjøp heller et NVIDIA skjermkort for da slipper så mye stress. Tro meg. Jeg har et ATi kort i hovedmaskina mi, og ja, Slackware 12.0 er installert på den, og jeg får opp X og sånn, men det er litt stress og ordne det synes jeg da. Også er det enkelte LiveCD`er/LiveDVD`er som ikke fungerer sikkelig hvis man har ATi kort, så jeg ville ikke anbfale deg å kjøpe ATi kort i alle fall. Hvis du skal ha en Server i alle fall en FTP/Filserver så ikke svi av for mye penger på skjermkort. Kjøp heller et billig NVIDIA kort så blir det bra. Legg heller penger i Harddisker du.

Lykke til.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
hva burde eg gjøre ? win xp som eg har eller bytte de til linux?

hva er best som server

Min forrige pc lå en en pappeske, kjøpte meg nytt kabinett og satt den sammen igjen. Installerte så Ubuntu(vanlige versjon) og fulgte guiden til Del(som er nevnt ovenfor) for å bruke den som en "hjemme server". Den fungerer kjempebra, og bruker den til deling av media(musikk, film, bilder etc) til resten av huset, nedlastning av torrentfiler, backup. Er det mer du ønsker å bruke den til så kan du det.

Du får tilgang til en mengde med programmer helt gratis, et stabilt OS, samt en stårlende guide - så valget burde være enkelt:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...