Gå til innhold

Er det ikke ironisk?

dysfunctional

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mens vi er "inne på det" ... Hva er definisjonen på ironisk? Og eventuelt hva er forskjellen på ironi og sarkasme?

Kanskje jeg synes den er morsommere hvis jeg skjønner det.

Ironi - Man sier det motsatte av hva man mener, men man forstår hva man egentlig sier.

Sarkasme - Man bruker ironi på en frekk, freidig eller uthengende måte.

Så da vet man det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mens vi er "inne på det" ... Hva er definisjonen på ironisk? Og eventuelt hva er forskjellen på ironi og sarkasme?

Kanskje jeg synes den er morsommere hvis jeg skjønner det.

Ironi - Man sier det motsatte av hva man mener, men man forstår hva man egentlig sier.

Sarkasme - Man bruker ironi på en frekk, freidig eller uthengende måte.

Så da vet man det.

nå er det son at ironi er at f.eks:

at på en oppslagstavle står det en lapp om at noen ønsker barnevakt, rett ved sidenav henger det en lapp om at noen ønsker en jobb som barnevakt. (kunne tat mange sonne men håper denne er forstålig)

sarkasme er at noen sier det motsatte av det de mener med en undertone. som F.eks:

mens det bråker sitter det to syke folk i soffan i stua den ene sier med oppgit undertone jeg er glad jeg ikke har vont i hodet jeg. mens det han egentlig mener er at at han egentlig ønsker at det kunne slutte å bråke fordi han har en helsikkes hode pine

jeg håper at dette er en god forklaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nå er det son at ironi er at f.eks:

at på en oppslagstavle står det en lapp om at noen ønsker barnevakt, rett ved sidenav henger det en lapp om at noen ønsker en jobb som barnevakt. (kunne tat mange sonne men håper denne er forstålig)

sarkasme er at noen sier det motsatte av det de mener med en undertone. som F.eks:

mens det bråker sitter det to syke folk i soffan i stua den ene sier med oppgit undertone jeg er glad jeg ikke har vont i hodet jeg. mens det han egentlig mener er at at han egentlig ønsker at det kunne slutte å bråke fordi han har en helsikkes hode pine

jeg håper at dette er en god forklaring.

Dette er riv ruskende galt.

Ironi = si det motsatte av det man mener (at det kan bety et uheldig/komisk sammenfall er en betydning som har kommet til senere, men ironi betydde ikke opprinnelig dette)

Sarkasme = latterliggjøring (trenger ikke ha med ironi å gjøre).

Dette var det jeg lærte i norsktimene på skolen, det sto i en norskbok som er mye brukt i videregående, og det er også definisjonene du vil finne hvis du slår opp i en ordbok, se feks her:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...k.cgi?OPP=ironi

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...gi?OPP=sarkasme

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...