Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

På tide å bli kvitt mobbere!


Anbefalte innlegg

Greit nok at man alltid har et valg, men det er ikke alltid det valget gjør tingene bedre for deg selv.

 

la oss se på "karl".

karl jobber som vaskehjelp og får veldig lite lønn. da er han altså fattig.

Karl har lite utdannelse pga. han droppa ut av vgs. for å jobbe i kassa på rema, og fordi han var skolelei.

pga. av at han er fattig har han to valg 1. fortsette på jobben og leve som fattig og 2. prøve å finne en annen jobb.

 

velger han 1 fortsetter han å jobbe som vaskehjelp og kommer seg ikke videre i livet, men velger han 2 vil han prøve å finne en annen jobb. selv om han prøver å finne seg en annen jobb klarer han ikke å få tak i en jobb som er bedre betalt en den vaskejobben han har nå pga. han droppa ut av vgs.

 

imo: han har et valg, men det gjør ikke tingene bedre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man bare ser to kjipe valg betyr ikke at man ikke har andre valg. Det finnes uendelig mange valgmuligheter for dem som klarer å se det. Men et slikt valg betyr som oftest forandring, og folk flest vil helst unngå forandring så fremt det er mulig. Karl overlever greit som vaskehjelp, så han velger å fortsette med det fremfor å jobbe mot noe «bedre». Det er hans valg.

 

Karl kan starte ny utdanning hvis han ønsker å få seg en annen/bedre jobb.

Karl kan flytte til et annet land og leve annerledes der.

Karl kan leve livet slik man levde for tusenvis av år siden – man hadde det sikkert helt kurant da også.

 

Hva betyr forresten «videre i livet»? Hvem bestemmer slikt?

Lenke til kommentar
Jeg syns vi kan våkne og drite i det med å; si det til foreldrene, si det til læreren. Vi alle hvet at det ikke fungker! Ser du en bli mobbet så tar du med deg kompisene dine og går bort til mobber og offer også ber du han/hun slutte med det.

Dette kommer jo an på settingen. Er det snakk om at en eller flere mobbere aktivt hakker på et offer, trengs det handling fra deg som er tilskuer. Imidlertid er ikke dette like lett ved utfrysing, siden dette gjerne er en mobbeprosess som utøves over tid. Jeg tror tom. at denne mobbeformen kan utøves ubevisst dersom offeret er veldig passivt. Om den som fryses ut i utgangspunktet er asosial og ikke gjør noe aktivt for å være med i gjengen, er vel egentlig det eneste som kan virke å snakke med foreldre og lærere.

 

I tillegg så har du jo den typen som rett og slett er umulig å omgås, gjerne unger som er sterkt rammet av ADHD eller tilsvarende atferdsproblemer. Dette er skikkelig vanskelige tilfeller. Min bror går på 5. trinn, og på trinnet hans er det en gutt som har veldig sær atferd. Han er tidvis voldelig, vrang og har såvidt jeg har forstått få eller ingen venner. Jeg antar dermed han er offer for en form for utfrysning, men jeg vet ikke helt hvordan det skal løses når grunnen til at ingen vil være venner med ham er hans egne atferdsproblemer. Men den stakkars ungen kan kanskje ikke for det selv heller?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Greit nok at man alltid har et valg, men det er ikke alltid det valget gjør tingene bedre for deg selv.

 

la oss se på "karl".

karl jobber som vaskehjelp og får veldig lite lønn. da er han altså fattig.

Karl har lite utdannelse pga. han droppa ut av vgs. for å jobbe i kassa på rema, og fordi han var skolelei.

pga. av at han er fattig har han to valg 1. fortsette på jobben og leve som fattig og 2. prøve å finne en annen jobb.

 

velger han 1 fortsetter han å jobbe som vaskehjelp og kommer seg ikke videre i livet, men velger han 2 vil han prøve å finne en annen jobb. selv om han prøver å finne seg en annen jobb klarer han ikke å få tak i en jobb som er bedre betalt en den vaskejobben han har nå pga. han droppa ut av vgs.

 

imo: han har et valg, men det gjør ikke tingene bedre

 

Feil.

 

'Karl' har uendelig med muligheter. Han kan enkelt og greit starte å studere/ta opp skolen igjen, for å så få seg en bedre utdannelse (med vaskejobben på deltid; etter skole osv).

 

Er praktisk talt flere muligheter enn du kan tenke deg. Man trenger bare å se seg rundt etter de mange mulighetene rundt seg, istedenfor å være så jævla trangsynt (som din 'Karl' virker), og bare se i en retning; finne seg en annen lavbetalt jobb.

Endret av Creowks
Lenke til kommentar

Folkens, chill.

 

Mobbing har alltid funnet sted og kommer alltid til å gjøre det. Det er en helt naturlig hendelse som bidrar til å styrke de sosiale båndene, etablere det sosiale hierarkiet og forhåpentligvis gi en litt motgang i livet som fører til karakterstyrke.

 

Det denne tråden gjør er i praksis å mobbe mobberne igjen. Resultatet? Styrker medholdet blant tråd-deltakerne.

 

Ah, the irony ;)

Lenke til kommentar
Folkens, chill.

 

Mobbing har alltid funnet sted og kommer alltid til å gjøre det. Det er en helt naturlig hendelse som bidrar til å styrke de sosiale båndene, etablere det sosiale hierarkiet og forhåpentligvis gi en litt motgang i livet som fører til karakterstyrke.

 

Det denne tråden gjør er i praksis å mobbe mobberne igjen. Resultatet? Styrker medholdet blant tråd-deltakerne.

 

Ah, the irony ;)

 

Hahahahaha. Sir, you gest! You gest!

 

Nei.

Vent.

Du var kansje seriøs?

'Tragedie er komedie', tilat meg å le litt av deg. Det gjorde dagen min litt lysere.

Lenke til kommentar

Det har alltid vært mobbing ja, men mobberne gjør faen ikke det de gjør for å hjelpe "offeret" for å gi dem litt motgang i livet som fører til karakterstyrke som du sier. Det er Bullshit!

 

Mobbere er de med dårlig selvbilde og må rakke ned på andre for å føle seg "kule". Bli godtatt som kul i "gjengen" Enklere enn det blir det ikke.

Lenke til kommentar
Det har alltid vært mobbing ja, men mobberne gjør faen ikke det de gjør for å hjelpe "offeret" for å gi dem litt motgang i livet som fører til karakterstyrke som du sier. Det er Bullshit!

 

Mobbere er de med dårlig selvbilde og må rakke ned på andre for å føle seg "kule". Bli godtatt som kul i "gjengen" Enklere enn det blir det ikke.

Det er ofte situasjonen. Men jeg har en teori om at noen i visse situasjoner rett og slett er drittsekker. Og at det ikke er snakk om egen vinning, men bare være rasshøl :p

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at mobberne tenker: "Hey folkens! Nå må vi sørge for at det blir mann av johnnemann. Vi tar han bak skuret!"

 

Mitt poeng er at det er i likhet med bekjempelsen av fattigdom, en tapt sak.

 

Glem ikke, vi er alle kapable til å mobbe, myrde og torturere. Selvsagt, gitt de rette omstendighetene.

Lenke til kommentar
Det er ofte situasjonen. Men jeg har en teori om at noen i visse situasjoner rett og slett er drittsekker. Og at det ikke er snakk om egen vinning, men bare være rasshøl :p

 

Det er jeg helt enig i, men uansett hvordan vi vrir og vender på det så vil de som mobber alltid være drittsekker, om de har dårlig selvbilde eller ikke.

 

Hvorfor de absolutt må oppførse seg som huleboere kan diskuteres til vi blir grønne :p Men det hjelper ikke saken så lenge de fortsetter med den barnslige oppførselen sin, for det er faktisk det.. Barnslig! Som regel uprovosert vold/skjellsord og offentlig utdritning av ett ofte tilfeldig offer.

Lenke til kommentar
Det har alltid vært mobbing ja, men mobberne gjør faen ikke det de gjør for å hjelpe "offeret" for å gi dem litt motgang i livet som fører til karakterstyrke som du sier. Det er Bullshit!

 

Mobbere er de med dårlig selvbilde og må rakke ned på andre for å føle seg "kule". Bli godtatt som kul i "gjengen" Enklere enn det blir det ikke.

Jeg mobbet fordi jeg synes det var gøy, det var morsomt å drite ut personen og ha noe å le av. Jeg ante ikke hvor jævli det var å bli mobbet den gangen da og angrer noe sykt på det jeg gjorde. Var på barneskolen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...