kevinedomm Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Heisann! Strøk på mopedlappen med 1 fuckings feil for mye i går, og vil helst ikke at det skal gjentas. Var et par spm. på denne teoriprøven som jeg husker litt av, men er litt usikker på dem; Om man kommer til en rundkjøring, og skal rett frem, skal man holde seg til høyre linje, midt i mellom, eller til venstre (innerste) linje? Har ikke rundkjøring her på bondelandet, så aner ikke jeg.. bommet vel på den og svarte den ytterste linjen (den til høyre) Et spm. til: Hva skal jeg gjøre i en slik situasjon i rundkjøringen? Skal man fortsette videre fordi bilen har vikeplikt for deg, eller skal man vente til bilen har fått kjørt siden mopeden har vikeplikt for bilen? Beklager at tegningen ble rar, men håper dere skjønner Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Plassering i rundkjøring: Skal du til venstre, så holder du deg til venstre. Skal du rett frem, og det ikke finnes avkjøring til venstre, så holder du deg også til venstre. Hvis du skal rett frem, og det finnes avkjøring til venstre, så holder du deg i mitre felt, om det er tre felt. Er det bare to felt, så holder du deg i høyre felt, så lenge kjøremønsteret ikke er oppmerket på annen måte. Husk å blinke til høyre før du forlater rundkøringen, uansett hvor du skal. Du har vikeplikt for biler som kommer fra venstre i rundkjøringen. Men kommer du først inn i rundkjøringen, så har de andre vikeplikt for deg. Du har ikke lov til å øke farten for å rekke å komme først inn i rundkjøringen. Du har også vikeplikt ved feltskifte. Mer info finner du på vegvesen.no også. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Plassering i rundkjøring:Skal du til venstre, så holder du deg til venstre. Skal du rett frem, og det ikke finnes avkjøring til venstre, så holder du deg også til venstre. Hvis du skal rett frem, og det finnes avkjøring til venstre, så holder du deg i mitre felt, om det er tre felt. Er det bare to felt, så holder du deg i høyre felt, så lenge kjøremønsteret ikke er oppmerket på annen måte. Husk å blinke til høyre før du forlater rundkøringen, uansett hvor du skal. Du har vikeplikt for biler som kommer fra venstre i rundkjøringen. Men kommer du først inn i rundkjøringen, så har de andre vikeplikt for deg. Du har ikke lov til å øke farten for å rekke å komme først inn i rundkjøringen. Du har også vikeplikt ved feltskifte. Mer info finner du på vegvesen.no også. Takk for godt svar Men hva mente du med den setningen der? Hvordan ser avkjøring til venstre ut? Er den markert eller? Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Står som regel markert på skilt litt før rundkjøringen hvor mange avkjørsler og hvor de leder.. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 En tilføyelse: Du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen kun hvis det er vikepliktskilt inn i den. Hvis det ikke er det, er det i prinsippet høyreregelen som gjelder, da skal de som er i rundkjøringen vike for deg. Det var faktisk enkelte rundkjøringer som var slik i "gamle dager", men tror neppe det er noen slike igjen i Norge. Så egentlig er det ikke så viktig å vite dette, men jeg bare måtte flisespikke litt Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Ok, da tror jeg at det med rundkjøring er i boks Men så var det en sak til; Husker at det var et spm. om skarp sving. Spørsmålet var som følger: Hva er årsaken til de fleste ulykkene som skjer her? A) Den skarpe svingen B) Glatt føre C) At sjåførene kjører for fort inn i svingen Jeg svarte da A, men er denne riktig? Hva ville dere svart? c? SKILTET er lagt til som vedlegg 902_0V.bmp Endret 28. april 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
dill_dall Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Jeg ville svart C. Skiltet varsler jo at svingen er skarp. De to andre alternativene er dog faktorer som spiller inn. Men en ting jeg har lært av å lese teorien er at hovedansvaret hviler på føreren. Man må selv være oppmerksom og handle etter forholdene. Mao det er lite vits å legge skylden på veien, dekkene, føret eller elgen:P Endret 28. april 2008 av dill_dall Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Vegtrafikkloven sier: "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke oppstår fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Med andre ord, kjører du slik at det oppstår fare eller, skade har du brutt vegtrafikkloven. Det er ditt ansvar å holde deg på vegen, derfor er riktig svar "c" Lenke til kommentar
Bamboozle86 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Ok, da tror jeg at det med rundkjøring er i boks Men så var det en sak til; Husker at det var et spm. om skarp sving. Spørsmålet var som følger: Hva er årsaken til de fleste ulykkene som skjer her? A) Den skarpe svingen B) Glatt føre C) At sjåførene kjører for fort inn i svingen Jeg svarte da A, men er denne riktig? Hva ville dere svart? c? SKILTET er lagt til som vedlegg Sorry meg. Men hvordan klarte du a legge skylden paa svingen?? Pga at du svarte A paa dette spm, haaper jeg paa at jeg aldri moter paa deg i trafikken. Unskyld for "angrepe" Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Tenkte ikke lengre egentlig.. raste litt for fort gjennom det hele. Har ikke lest noe særlig mer, men har bestemt meg for å tenke logisk imorgen ihvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå