Zez Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Heisan alle. Jeg driver med: Video-Redigering (DVD/Blu-ray) Musikk-Redigering (Cubase 4. Har et knøttlite studio)(LP/KASETT/CD konvertering etc.) Foto-Redigering (Fotoshop bilder på rundt 300mb – masse filerbruk) + RAW stuff CAD/3D: Har drevet litt med 3DS Max ting for visualisering osv. Web-Redigering: Adobe produkter. Jeg har ALDRI drevet med og kommer ALDRI til å drive med (på denne Pc’n): Spill (med unntak av kabal men den kan jeg leve uten) Bruk av PC’n til ”moro”. Hva ønsker jeg meg? En Pc / Arbeidsstasjon som kan følge meg de neste 10år (med mindre Dovre faller) En skjerm som ikke koster mer en den smaker (type EIZO til 40K) En råtass som tar selvtilliten fra min gamle traver med GOD margin!! Spesielle komponenter: - Heftig videokort (gjerne med egen prosessor for alt annet en spill) - Godt lydkort til studiobruk (Bruker i dag en Zoom H4) - Pervers bootdisk/hovedapp. Disk. (Rask og Reliable!) Budsjettet PC: Ca 20/30.000.- Budsjettet Skjerm: Ca 10/15.000.- I dag sitter jeg med: P4 3.0 GHz - 3GB RAM Ca 1 TB med disker - XP Pro 2 Nor. Ubrukelig skjerm (Samsung SyncMaster 245B) som ble kjøpt da min NEC knelet. Maskinen vil bli oppgradert til en liten bildered./skrive/media pc Tips og ideer mottas med urovekkende entusiasme! The Originale Zez ! Endret 25. mai 2008 av Zez Lenke til kommentar
gaekki Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Jeg vil tro pcn din ikke klarer å holde seg akkurat i 10 år. Har med at utviklingen av HW og OS, og programmvarer går så fort at maskinen din til slutt ikke klarer å følge med. Vil si kanskje den vil leve i 4-5år maks i vår tidssperiode med utvikling . Men for å si det sånn. Du får mye god pcer som kommer til å drive videoredigering osv lett i den prisen i dag. Den pcn du har noe har nå vil jeg tro koste maksimalt 5-6k, kanskje ikke det engang. Den socketen til P4 er way to old. Du vil merke garantert forskjell på 10k kroner for en pc. Fra mitt syn anbefaler jeg deg ikke å kjøpe for dyrt utstyr for vil alltid komme noe nytt å bedre. Så til slutt vil du aldri klare å oppgradere slik at du må kjøpe ny pc igjen. Hvis jeg var deg og drive med videoredigering. Så vil jeg satse mye på rammen og skjermkort. Greit også med HDD som er rask til å bote så den ikke henger igjen GOD og RASK ram(med alot of minne ) Skjermkort som er laget for videoredigering Vil koste skjorta HDD rask boting God prossesor som takler mye stress. Anbefaler Intel sine prossesorere En knall bra motherboard med en bra et bra chipsetsystem(Les på tester på HW) Men jeg kan se litt for deg rundt på nettet Endret 26. april 2008 av Alastor Trenger ikke quote innlegg som er rett over deg. Lenke til kommentar
Zez Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Heisan gaekki. Fint med raske svar Som jeg skriver er videokort høyt prioritert, jeg kan tenke meg å betale rundt 4000.- for et ok videokort. At jeg kan leve med maskina i ca 10år kan gå bra om jeg ikke oppgraderer softw. for ofte (det er grunnen til at jeg har hatt min P4 i 12år). Nå har det skjedd så mye på prosessor og videokraft at det er teit å vente. Det nye OS'et blir et 64bit OS, antagelig Windows men jeg vurderer også Mac og ev. Linux. Jeg har jobbet med det meste så overgangen blir ikke drepende uansett. Finnes det noen gode linker for denne type maskiner (Grafiske Arbeidsstasjoner) Uten om sgi.com som blir litt for dyrt. Lars Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Skal du ha grafikkort dedikert til den typen arbeid som du driver med, må du nok opp i en 10 000 kroner. Du får dem for rimeligere penger også, men vil tro du bør opp i 10 000 for et grafikkort dersom du har dette som yrke. Et Xeon system hadde kanskje vært en ide? Mulighet for flere prosessorer på dem. Intel kom med Skulltrail nå, men det er ikke noe særlig egnet til ditt bruk. Ellers ville jeg satset på mye HDD plass, da filmer, bilder, musikk etc. gjerne tar opp en god del med plass. 2 TB kanskje? Det er ikke så dyrt lengre. 8 gigabyte med RAM er vel et minimum. Er du skikkelig fin på det, kjøper du det nye 16 gb settet fra G-Skill (?) tror jeg det var. DDR2 800 mhz RAM, 4*4096mb. 10 til 15 000 på en skjerm, da har du mye å velge i mellom. Vil anbefale en NEC 27", da den er ypperlig til bilderedigering. Har vel den beste bildekvaliteten nå til dags. Til spill duger den ikke! :!: Endret 26. april 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
T2000 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 At jeg kan leve med maskina i ca 10år kan gå bra om jeg ikke oppgraderer softw. for ofte (det er grunnen til at jeg har hatt min P4 i 12år). Nå har det skjedd så mye på prosessor og videokraft at det er teit å vente. P4 i 12 år.... imponerende, spesielt med tanke på at P4 kom på markedet i år 2000. http://www.intel.com/museum/online/hist_micro/hof/index.htm Og P4 3.0 GHz ble vel lansert i 2002 hvis jeg ikke husker feil... Men så til emnet, her er noen linker med info om systemer beregnet for videoredigering spesielt med tanke på valg av riktig grafikkort: http://www.videoguys.com/system.htm http://www.ehow.com/how_2019673_graphics-video-editing.html http://www.filmmaking.net/faq/answers/faq19.asp http://www.poweroid-video-editing.co.uk/Re...iting_cards.asp Med det budsjettet du har tilgjengelig skulle det være en grei oppgave å sette sammen et bra system, men viktige parametre er: - rask CPU - mye og raskt minne - raske disker - grafikkort egnet for oppgaven Lykke til -TD Lenke til kommentar
Zez Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 Noen ideer... Når det kommer til skjerm vurderer jeg denne: Eizo 30" LCD FlexScan SX3031WK Det finnes mange bra videoløsninger, jeg har kikket på disse (max 6000.-) NVIDIA Quadro® FX 1700 - FX 1500 - osv.. Prosessor blir nok en Intel sak, kanskje denne: Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Når det gjelder harddisker er det bootdisk som er interessant - mulig det blir denne: VelociRaptor Zez. Lenke til kommentar
Zez Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 At jeg kan leve med maskina i ca 10år kan gå bra om jeg ikke oppgraderer softw. for ofte (det er grunnen til at jeg har hatt min P4 i 12år). Nå har det skjedd så mye på prosessor og videokraft at det er teit å vente. P4 i 12 år.... imponerende, spesielt med tanke på at P4 kom på markedet i år 2000. http://www.intel.com/museum/online/hist_micro/hof/index.htm Og P4 3.0 GHz ble vel lansert i 2002 hvis jeg ikke husker feil... Der kan dere se hva som skjer når dere blir "Gammle" KjempeTusenTakk for geniale linker T2000. - Burde kanskje droppe noen liter kaffe pr. dag i tillegg! Zez Lenke til kommentar
Zez Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Mac!! Etter mye dill-dall ble det en Mac + en fancy backup kloss "Time Machine" Endret 8. november 2010 av Zez Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Wow... Dæven for en helomvending. Enten er du betalt, eller innbitt Apple-fan fra før av, EDIT: Lykke til med ny maskin, da! Endret 25. mai 2008 av Garanti Lenke til kommentar
Zez Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Wow...Dæven for en helomvending. Enten er du betalt, eller innbitt Apple-fan fra før av, EDIT: Lykke til med ny maskin, da! Takker og neier! Jeg liker ikke epler mer en annen frukt og er ikke betalt men burde ha vært det spes. nå etter et utlegg på 50K.. Synes dere jeg skal sende en oppfordring? Zez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå