Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Såvidt jeg vet så er det ikke noe forskjell på tollsatsene når det gjelder gaver og varer du har bestilt, så lenge det er snakk om sånne summer. Grensen for tollfritt kjøp fra utlandet er 200 kroner, og den tilsvarende grensen for gaver skal heves, eller har blitt det allerede, til 500 kroner. Altså vil du risikere toll, dersom de skulle finne på å åpne "gaven" din i tollen. Hvor mye penger det eventuelt er snakk om aner jeg ikke, men det blir nok uansett billigere enn å kjøpe et tilsvarende kamera her, så hvorfor ikke!

Lenke til kommentar

Vel, du får ikke "Gave" med den verdien.

Det blir norsk moms, det blir kalkulert ut ifra valtua*pris på kvittering eller veiledende norsk pris hvis kvittering ikke fremligger.

Er ikke sikker på om det er toll på digital kamera. Hvis det er, kommer det i tillegg.

Welcome to Norway.

Lenke til kommentar

Du slipper nok ikke unna avgiftene. Hvis noe sånt skal lønne seg må du ta det med hjem selv, eventuelt de du kjenner tar det med en gang de skal til Norge... Da går grensen for TaxFree ved 6000 etter det jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Nå må folk forstå forskjellen på toll og moms (mva) snart...

Det er svært få varer det er toll på i Norge - det er toll på varer slik som tobakk og alkohol - ikke så mye annet.

Moms er det derimot på nesten alt - med unntak av bl.a. bøker.

Momsen er på 24% for de fleste varer.

Grensen for kjøp av varer er 200 kroner, og grensen for gaver (privatperson til privatperson) er 500 kroner.

Man betaler 24% av hele verdien på gjenstanden man kjøper, ekls. frakt (hvis det er oppgitt på pakken).

Dvs. at et kamera til 2000 kroner som sendes som gave, vil koste;

2000*1.24 + 149 = 2629 kroner (+ frakt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...