Gå til innhold

Objektiv og blits til D40x

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg og en dag blir en habil fotograf :)
Kanskje du også lærer deg litt etterbehandling, og vi får _virkelig_ se noen gullkorn ;-)

Du har mange flotte bilder, men de fleste av dem har også potensiale til å bli enda bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet dere når det kommer da? Skal tas i betraktning, men vil gjerne ha kjøpt det innen mai måned er over, og tviler litt på at det har kommet innen da...(?) Blir så mange konserter i juni/juli som jeg vil ha ganske så bra lysstyrke, og det har jeg ikke akkurat med F5.6.

Har dessuten tenkt litt på dette med autofokus, og tenkte at det kunne være greit å ha et objektiv uten auto fokus. Da blir jeg jo tvingt til å bruke manuell fokus. Men, det tas med i betrakning.

Har lest at amazon får den for salg 10.juli til en pris på 499$. og en engelsk side som vil selge den for 379£ så den ser ut til å bli dyr... ihvertfall over nikon og canon sine 50mm f/1.4. vurderer selv å bytte til d80 hus for å slippe dette autofokuskøddet når ikke motoren sitter i huset.

Lenke til kommentar

Kan de som er ærlige komme med tilbakemelding på disse og?

2494989862_f783bea0fe.jpg

Nei, disse bildene dine er ikke særlig skarpe, sett herfra

Det første bildet:

ISO 800

F 5.6

1/2000sek

Den høye ISO verdien ga deg svært kort lukkertid. Etter litt invers hoderegning; du kunne brukt ISO 100 og fortsatt fått en akseptabel lukkertid.

Jo D300 skal være bra på høy ISO, men her må du skru ned.

Bildet mangler de fineste detaljer og fremstår derfor som blast og ikke akkurat skarpt.

Ta bilder på ISO 100 og jeg tror at du vil oppleve en dramatisk bedring i bildene dine.

PS: gratulerer med nytt både kamera og nickname ;o)

Lenke til kommentar

Kan de som er ærlige komme med tilbakemelding på disse og?

2494989862_f783bea0fe.jpg

Nei, disse bildene dine er ikke særlig skarpe, sett herfra

Det første bildet:

ISO 800

F 5.6

1/2000sek

Den høye ISO verdien ga deg svært kort lukkertid. Etter litt invers hoderegning; du kunne brukt ISO 100 og fortsatt fått en akseptabel lukkertid.

Jo D300 skal være bra på høy ISO, men her må du skru ned.

Bildet mangler de fineste detaljer og fremstår derfor som blast og ikke akkurat skarpt.

Ta bilder på ISO 100 og jeg tror at du vil oppleve en dramatisk bedring i bildene dine.

PS: gratulerer med nytt både kamera og nickname ;o)

Beklager men jeg forstår ikke helt hvordan du kan trekke disse konklusjonene av 0.8Mpx bilder fra ett ett 12Mpx kamera. Du mener at ved nedskalering fra 12 til 1 så vil ett D300 fremdeles være uskarpt ved 800ISO?

Samtidig er det 200ISO som er optimal instilling på ett D300.

"De som er ærlige" har kommentert bildene, og vi andre "uærlige" er vel ikke nødvendigvis imponert.

Lenke til kommentar
Beklager men jeg forstår ikke helt hvordan du kan trekke disse konklusjonene av 0.8Mpx bilder fra ett ett 12Mpx kamera. Du mener at ved nedskalering fra 12 til 1 så vil ett D300 fremdeles være uskarpt ved 800ISO?

Samtidig er det 200ISO som er optimal instilling på ett D300.

"De som er ærlige" har kommentert bildene, og vi andre "uærlige" er vel ikke nødvendigvis imponert.

Javel, siden du er totalt uenig med meg angående det bildeeksemplet jeg har kommentert; så bør du nettopp kommentere bildene selv og ikke mine merknader. Han som la ut bilder etterspør naturligvis også akkurat dette. Derfor antar jeg at han vil sette pris på din ærlige mening om de. Be om et 100% crop av f.eks den store hundens snute: så kan du med din forstand kommentere bildets egenskaper ...

Tips:

Se også på Mr. Olsens ypperlige macrobilder også de er foreviget med et Nikon D300. Disse bildene er svært skarpe selv om de i antall piksler er langt mindre enn det jeg har omtalt; (men jeg vet ikke om Olsens bilder er cropet)

Link til Mr. Olsens bilder: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=953336

Nr 3 er min favoritt der :w00t:

Ha en flott kveld ;o)

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
2506589510_d5bfee75a5_o.jpg

Jeg innrømmer at jeg ikke er flink, og kunne brukt lavere ISO...

Dette er nok ikke det skarpeste bildet du har med det objektivet, tross lav oppskarping i kamera. Litt usikker på om du har truffet skikkelig med fokus også, btw, altså at du har croppet et område som ikke er i fokus (selv om det var der du ville ha det).

Grattis med nytt nick forresten, snart er det bare meg som kan identifiseres på navn igjen her ;-)

Lenke til kommentar
...

Jeg innrømmer at jeg ikke er flink, og kunne brukt lavere ISO...

Hundene har bade svak skygge og svakt høylys, slik at eksponering blir en mare. Særlig hvis du skal bevare detaljer på snuten. Sort nese i svak skygge mot hvit hund i svakt høylys er ikke det enkleste motivet i verden.

Du har kun postet bilder som benytter for kraftig komprimering, slik at endel detaljer mistes der. ISO 800 har jo ikke akkurat hjulpet. Bildene er vel ikke i råformat heller? Hvis du samtidig har ett fokuserings problem (les: Det er ikke nødvendigvis du som er problemet), samt at du ikke er nøye med hvordan du behandler bildene på PCen, så kan du få slike resultater som dette.

Har du tatt bilder med denne linsa og dette huset som er sylskarpe?

Råformat eller jpeg fra kamera? Hvor mye har du komprimert bildene i kamera?

Hvordan har du behandlet bildene etter at du lastet dem inn på PCen?

Sigma er notorisk kjent for å ha fokuseringsproblemer med en rekke kamera. De er også kjent for ganske ustabil optisk kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig fått litt avsmak på denne tråden pga all diskusjonen om 50-150 mm og de bildene som Øyvind (?) har lagt ut. Jeg selv ser jo at disse ikke er spesielt skarpe.

Nå lurer jeg på om den linsa er bra eller ikke?

En annen ting er at jeg har kjøpt 50 mm som vi snakket om tidligere i tråden. Så langt liker jeg den veldig, veldig godt. Tok et bilde på en konsert på lørdag, og jeg var i stand til å ta bilder med bare 100 iso (som er det minste på mitt kamera).

Jeg har jo blitt veldig glad i det objektivet, og syns det er herlig med et fast objektiv. Og nå har jeg kommet inn på tanken at jeg kan jo kanskje kjøpe et til fast objektiv med litt mer tele? Det vil jeg bruke til dyr og makro, og kanskje på konsert hvis jeg står litt langt unna. Noen forslag?

Endret av carmelita
Lenke til kommentar
Jeg selv ser jo at disse ikke er spesielt skarpe.

Nå lurer jeg på om den linsa er bra eller ikke?

Husk at etterbehandlignen har veldig mye å si. Jeg ser at noen kommenterer skarpheten på bilder som ikke er i full størrelse eller 100% utsnitt. I de tilfellene kommenterer man stort sett bare kvaliteten på behandlingen av bildet og ikke på objektivet i seg selv.

fast objektiv med litt mer tele? Det vil jeg bruke til dyr og makro, og kanskje på konsert hvis jeg står litt langt unna. Noen forslag?
Sigma 150 mm f/2.8 macro er ypperlig som båte tele og macro men det er ganske stort og tungt og litt dyrt.
Lenke til kommentar
Jeg har egentlig fått litt avsmak på denne tråden pga all diskusjonen om 50-150 mm og de bildene som Øyvind (?) har lagt ut. Jeg selv ser jo at disse ikke er spesielt skarpe.

...

Hva er det du ser er uskarpt? Hvis du mener det du ser er uskarpt, hva er da galt? Det er liksom hele poenget her. Det er bare det at noen av oss har en smule flere feilkilder enn andre. Særlig PP.

Når det gjelder tips til nye linser så kommer jo dette med AF veldig fort inn i bildet da. Du synes MF var greit? Ønsker du AF på telen?

Hvis du skal ha macro og tele så står typisk valget mellom 100mm og 180mm, og prisene er ikke akkurat lave. Det eneste rimelige alternativet er plastic fantastic Cosina 100mm f3.5 som jeg har nevnt tidligere.

Jeg har aldri hørt om en macro linse som er dårlig. Finner du noe rimelig er det egentlig bare å kjøpe.

Frode

Lenke til kommentar

...

Hva er det du ser er uskarpt? Hvis du mener det du ser er uskarpt, hva er da galt? Det er liksom hele poenget her. Det er bare det at noen av oss har en smule flere feilkilder enn andre. Særlig PP.

Når det gjelder tips til nye linser så kommer jo dette med AF veldig fort inn i bildet da. Du synes MF var greit? Ønsker du AF på telen?

Hvis du skal ha macro og tele så står typisk valget mellom 100mm og 180mm, og prisene er ikke akkurat lave. Det eneste rimelige alternativet er plastic fantastic Cosina 100mm f3.5 som jeg har nevnt tidligere.

Jeg har aldri hørt om en macro linse som er dårlig. Finner du noe rimelig er det egentlig bare å kjøpe.

Frode

Fokuset på de bildene sitter ikke 100 %, noe som gjør det vanskelig for meg å se om linsa i seg selv er skarp.

Siden jeg er nærsynt så kan det være ganske positivt å ha AF på telen ja. Det går greit nok med 50 mm, men med lengre avstander blir det liksom litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Fokuset på de bildene sitter ikke 100 %, noe som gjør det vanskelig for meg å se om linsa i seg selv er skarp.

Siden jeg er nærsynt så kan det være ganske positivt å ha AF på telen ja. Det går greit nok med 50 mm, men med lengre avstander blir det liksom litt vanskelig.

Skal du sjekke ut fokusskarpheten i et objektiv, må du nok ha en mer nøytral situasjon enn to hunder som leker. Et rutenett er fint, f.eks. millimeterpapir - og stativ! Da får du også en følelse av oppløsningen.

:)

Har du problemer med å se skarpt i søkeren? Husk at du kan få korreksjonslinser til å sette på okularet. Det hjelper betraktelig, og så slipper du briller mellom øyet og okular.

:cool:

Lenke til kommentar

Skal du sjekke ut fokusskarpheten i et objektiv, må du nok ha en mer nøytral situasjon enn to hunder som leker. Et rutenett er fint, f.eks. millimeterpapir - og stativ! Da får du også en følelse av oppløsningen.

:)

Har du problemer med å se skarpt i søkeren? Husk at du kan få korreksjonslinser til å sette på okularet. Det hjelper betraktelig, og så slipper du briller mellom øyet og okular.

:cool:

Hva er det? Fant ikke noe særlig på google om det.

Lenke til kommentar

Hva er det? Fant ikke noe særlig på google om det.

Korreksjonslinser?

http://www.adorama.com selger det i alle fall. Søk etter "Nikon diopter".

De skyvves på plass foran okularet/søkeren. Lett å ta av ved behov.

Det finnes mange styrkegrader. Dersom du vil ha -6, kan du jo kjøpe -5 og stille inn søkeren på kameraet til -1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...