Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?

Paisley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kunne tenkt meg en kabel fra Monster eller lignende merker. Bruker for tiden en HDMI kabel kjøpt hos Expert elns til 200 kr. Blir spennende å se om det blir no forskjell eller ikke.

er jo ingen verdens forskjell... har en sånn sony ps3 monster cable sak selv.. har også testet med noe billigreier, ingen forskjell. Digitalt er digitalt, så lenge kabelen er godkjent og testet ut for den datamengden 1080p krever så er jo alt 100% identisk uansett. Blir jo det samme som med nettverkskabler og høye hastigheter over lengre avstander.

Lenke til kommentar
Ok Dr.Peedee jeg skjønner hva du mener, men med tanke på hvor store misforståelser det tydeligvis er rundt temaet synes jeg det er viktig at man er veldig spesifikk. Du sier f.eks at det _kan_ være mulig at _noen_ kabler ikke klarer 1080p og slikt. Det blir så løst at jeg synes heller du da kunne vise til kilder der det faktisk er folk som har en kabel som ikke klarer dette. Hvis du har en feilprosent eller noen tall å vise til er det kjempeflott, ellers bidrar det jo bare til flere misforståelser. På et teknisk forum bør man jo prøve å gi mest mulig opplysning, det er jo her folk skal komme for å få hjelp.

Hvordan vet du f.eks at etter HDMI standarden trenger kabler bare å godkjennes opp til 720p/1080i? Og hva er det som skal til for at en kabel skal tåle 1080p? For meg så virker en HDMI kabel ganske enkel, og jeg kan ikke helt forstå at en kabel skal kunne ha så dårlig byggekvalitet at det faktisk ikke klarer å motta det sterkere signalet 1080p vil gi kontra 720p. For all del, rett meg hvis jeg tar feil, men gjerne siter noen kilder i stedet for å basere ting på egen "overtro".

Det siste først - hvordan jeg veit om hva HDMI standarden krever osv... Det står på HDMI Licensing sine sider hva som kreves av kabel produsentene for hvilke merkinger de bruker. Og som andreg skriver i sin post, er det bare klikke seg inn på deres sider å lese der. Jeg kan jo sitere noe av det som står om merking av kabler her for enkelthetens skyld:

5. Cables

Cables are categorized based on the performance capabilities and compliance testing of the cable. There are two categories of cable:

• Category 1: tested to carry a 74.25MHz (standard HD) signal

• Category 2: tested to carry up to a 340MHz signal

We recommend that Category 1 cables be marked as:

“Standard HDMITM Cable”

We recommend that the following description be used to describe the qualities of a standard cable:

Standard HDMITM cables are tested to carry a standard HD 720p or 1080i signal.

You will need a High Speed HDMI™ Cable if:

- your home theater/television is capable of increased resolution (1080p at 60 Hz refresh rate or higher)

-your home theater/television supports resolutions greater than 1080p

- your home theater/television supports Deep Color™ for resolutions of 720p, 1080i and higher.

Category 2 cables should be marked as:

“High Speed HDMITM Cable”

The following description should be used to describe the qualities of a High Speed cable:

High Speed HDMITM Cables are tested to carry an HD signal up to 1080p and higher. Use a High Speed Cable also for 720p/1080i signals that are capable of increased refresh rates (above 60Hz) or Deep Color™. High Speed HDMITM Cables will also support applications that only require a Standard HDMITM Cable.

All cables should reasonably indicate on both the cable itself (on the cable and/or the cable over mold) and on the front of cable packaging, whether it is a High Speed HDMITM Cable. High Speed cables and front packaging should include the “HDMI” mark followed by the designation “High Speed” in equivalent size and font. The spacing and other usage requirements applicable to the Adopted Trademarks and HDMI Logo shall apply to all such usages.

Link: http://www.hdmi.org/download/guidelines/20...English_msw.doc

Jeg har uthevet en par småting for å fange øye, men best om du leser hele greia kanskje. Dette er altså fra de som står for HDMI standarden, og derved setter sertifiseringskravene. Håper det oppklarer noe for deg.

Ellers angående hvordan jeg skriver om ting her, være spesifikk osv.. Du sier at på et teknisk forum osv... Dette er stedet her er alt annet enn teknisk forum, i min mening. Hadde det vært det ville kravet til postinger vært noe helt annet, og moderatorene ville slettet de aller fleste postene er jeg redd. Jeg ville følgelig backet opp alt med kildebruk og dokumentasjon av egne erfaringer og tester. Men jeg ser på dette som et uformelt diskusjonsforum der vi snakker rundt hobbyen vår. Hvis dette skal være et strengt teknisk forum, ville det blitt kjedelig her synes jeg.

Og en del av det jeg skriver er bare common sense i mine øyne, i hvert fall for den gruppen jeg henvender meg til som har interesse av data, multimedia, hjemmekino osv... Det blir slitsom å grunngi enhver uttalelse med pinlig nøyaktighet og en haug med halvveis "selvfølgeligheter". Som du ser i mine poster har jeg alikevel beskrevet egne erfaringer. Hjemmekino er en hobby jeg har hatt i maange år, og det er inn i det anlegget meste av min tid og penger går. Følgelig har det vært en del "kabelbruk", utskiftinger og testinger hjemme gjennom årene i anleggene mine. Og jeg bruker langt mer tid på lesing rundt hjemmekinotemaet enn jeg bruker om spill. Uansett så trives jeg med spilling, og trives her på forumet hvor det går ann å bruke en uformell tone rundt disse tingene.

Jeg ser alikevel at HDMI innføringen er noe som forvirrer mange. Men jeg gjentar igjen det jeg har skrevet i post etter post de siste årene, og her i form av sitat fra min egen artikkel om emnet over på spillarkivet.no

Men med digitale signaler er det ikke slik at en ener eller en nuller kommer sterkere eller mer upåvirket fram og derfor har bedre kvalitet i en dyrere kabel enn i en billig kabel. Ved digital signalgang så er det slik at enten kommer enerne og nullene fram eller de kommer ikke fram
.. Sånn. Jeg har også sitert de som jobber hos HDMI LLC ORG for lignende uttalelse flere ganger på forumet her. Hele min artikkel kan du lese her: http://www.spillarkivet.no/nyhet.php?nid=5...p;type=artikkel (Dessverre ser jeg at bildene har falt ut av artikkelen). Det er nok svakheter i den artikkelen også, men det kan lede noen på rett vei vil jeg tro.

Så igjen - jeg synes det ikke er nødvendig med mer dokumentasjon på uttalsen om at det KAN være at enkelte billigkabler ikke greier å henge med i svingene når de opererer på hastigheter de ikke en gang er sertifisert for. Det ligger i sertifiseringskravene, som sitert over, og de ligger i common sense at de som lager billigkabler (billigst mulig) innenfor et visst minimumskrav ikke bruker ekstra penger og tid på å sikre at de også greier kravene til standarden over (men liksom ikke har "giddet" å merke de for den høyere standarden). Ofte er man heldig, som hjemme hos meg f.eks, at billigkabel fungerer helt greit i systemet selv om båndbredden overgår det kablen er godkjent for. Og det tar jeg som en hyggelig bonus. Men - også, man kan oppleve noen ganger, som hos hjemme hos meg, at ting begynner å droppe ut på en annen billigkabel, når man overgår det kabelen var laget for. Men da kan jeg jo ikke klage på at kabelen ikke orker mer enn den er laget for heller. Er dette så utrolig merkelig da? :) Jeg synes ikke det.

Hmm... snakker vi forbi hverandre mon tro?

Er ikke dette en morsom hobby! Ahhh. Sukk. Deilig å kunne diskutere med folk med samme interesse i hvert fall.

Lenke til kommentar
Dr.Peedee:

kva skjer med bildet viss du kjøyrer 1080p gjennom ein HDMI som ikkje taklar det?

Dette er min oppfattelse og erfaring også av det, hentet fra min eiga artikkel på spillarkivet.

Digitale signaler får ikke svakere styrke som sådan, men problemet er at man kan oppleve er at nullere og enere begynner å droppe ut, bli borte på veien f.eks. hvis kabelen er veldig lang. Fordi HDMI-standarden, i motsetning til nettverktrafikk, ikke bruker feilkorrigering, så er det slik at når noe blir borte så er det borte for godt! Man kan ikke få noe tilbake igjen ved å forsterke signalet. Nok tap av digitale signaler vil først vise seg som gnistring i bildet. Disse er lett synlige og man vil straks oppfatte noe som galt, og da kan det være at HDMI-kabelen er opphavet til dette. Mer tap av signaler gir mer av dette før man rett og slett opplever at spillkonsollen/DVD-spilleren og TV ikke greier å «synce». Signalet har falt ned «The digital cliff» – den digitale klippe, og du får ikke noe bilde i hele tatt! Har du ingen av disse problemene, gnistring i bildet eller svart skjerm, så vil ikke en dyrere og «bedre» HDMI-kabel forbedre bildet noe som helst. Nok nullere og enere er kommet fram – og som sagt – de reiser ikke noe bedre i en digital kabel enn i en annen.

Med andre ord som regel er dette rimelig åpenbare greier. Andre er hjertelig velkommen med andre erfaringer.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Flott post! Mye bedre :) Er fortsatt litt uenig i at man bare kan poste hva som helst selv om det ikke er et strengt teknisk forum. Det er ihvertfall i alles interesse at man ikke poster feil informasjon, er du ikke enig?

Her er en liste over forskjellige HDMI versjoner og hva de inneholder. Er det slik at kabelen også må være godkjent for å støtte de forskjellige versjonene fullt ut? I så fall kan det kanskje forklare noen av tilfellene der folk mener å kunne se forskjell. Du må f.eks ha 1.3 for å få deep color (PS3 støtter dette), eller DTS-HD/TrueHD bitstreams.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Flott post! Mye bedre :) Er fortsatt litt uenig i at man bare kan poste hva som helst selv om det ikke er et strengt teknisk forum. Det er ihvertfall i alles interesse at man ikke poster feil informasjon, er du ikke enig?

Her er en liste over forskjellige HDMI versjoner og hva de inneholder. Er det slik at kabelen også må være godkjent for å støtte de forskjellige versjonene fullt ut? I så fall kan det kanskje forklare noen av tilfellene der folk mener å kunne se forskjell. Du må f.eks ha 1.3 for å få deep color (PS3 støtter dette), eller DTS-HD/TrueHD bitstreams.

Takk for Wiki linken din, står mye oppklarende der!

Du kan godt ha en billig kabel, sertifisert for laveste standard, som alikevel greier å levere alt helt opp innen 1.3 også hvis den fikser den båndbredden som tas i bruk til de enkelte ekstra ting. Det er jo det mange av oss opplever, og på den måten sparer penger. Men du kan også risikere at den ikke henger med. Men det er jo dette vi har diskutert. :)

Hvorvidt du får utnyttet eventuelle ekstra egenskaper i en avspiller, forsterker, TV som tilhører de som ligger under HDMI 1.3, bestemmes av de enkelte apparatene selv, men begge må ha støtte for de aktuelle løsninger. Med andre ord, mulighetene for å utnytte eventuelle egenskaper ved HDMI 1.3 bestemmes av apparatene i hver ende av kabelen. Virker kabelen du har til det du skal gjøre, selv om esken ikke er merket med 1.3, ja så virker den jo.

Det er også mye forvirring rundt dette med HDMI 1.3 i forhold til de andre versjonene. Det som er med 1.3 som man bør huske med gang, er at IKKE alt som 1.3 åpner mulighet for finnes i alle apparater som har HDMI 1.3. Det vil si, mye av det som det nevnes i versjon 1.3 er valgfrie/oppsjoner for den enkelte produsent av appartene.

F.eks HDMI 1.3 gir muligher for bitstream overføring av True HD og DTS HD MA. Playstation 3 har HDMI 1.3 utgang... men det støtter allikevel ikke disse to tingene! Min hjemmekinoforsterker er HDMI 1.3, og støtter det å motta True HD og DTS HD MA som bitstream (udekodet). Min PS3 er HDMI 1.3, men støtter det ikke (og må dekode det selv). Og ergo - ingen bitstream av HD lyd tross to HDMI 1.3 apparater. :)

Alle HDMI versjonene er bakoverkompatible, det vil si at det med laveste standard/type egenskaper bestemmer hva som kan gjøres/overføres. Så ingen problem å koble en HDMI 1.3 spiller sammen med en HDMI 1.1 forsterker, men det blir forsterkeren da som bestemmer hva som kan utføres.

I en av linkene i postene mine over til HDMI LLC ORG så kan man lese mer om dette, hvordan HDMI LLC krever at elektronikk produsentene ikke bare merker en avspiller eller TV med HDMI 1.3, men spesifiserer videre HVILKE av HDMI 1.3 mulighetene som støttes. Dette sikkert fordi en del sikkert misforstår og tror at de automtisk får alt 1.3 åpner mulighet for. Dette var en vanlig misforståelse da Playstation 3 kom ut, og jeg var en av flere skuffede kjøpere der. (Men egentlig går jeg ikke glipp av noe i den sammenhengen der da, det fant jeg ut senere, men det er annen diskusjon..)

You MAY NOT use the version number in product descriptions without specifically listing the version functionality that the product supports. For example, the following are not allowed:

• HDMI 1.3

• HDMI 1.3 compliant

• Supports HDMI 1.3

• Supports HDMI 1.3 features

• Supports HDMI 1.3 features, such as Deep Color, etc.

• Supports HDMI 1.3 features such as Super Color.

If you use a version number to describe your HDMI implementation, you shall clearly and explicitly identify all features of that HDMI version supported by your implementation, solely as such features are named and specified below (x.v.Color, Deep Color, Dolby True HD, <list other supported options here>). Manufacturers may not use their own brand names to describe such functionality in connection with the HDMI Adopted Trademarks.

Puh.

Ellers posting av hva som helst, som du nevner, .. neida. Er nok enig med deg, men det er jo det som i meste grad skjer her, i hvert fall til tider. Svært mange av diskusjonene her ender i drittkasting og spydigheter, så jeg synes i hvert fall at denne tråden holder bra standard til nå! :)

Lenke til kommentar

Bør vel også nevnes i samme sleng at Playstation 3 fint kan gjøre dekodingen selv og sende ukomprimert PCM, da trengs bare 1.2 utstyr såvidt jeg har forstått.

Uansett, er bare å velge 1.3 sertifisert kabel så er du safe.

Her er billigste jeg har funnet så langt: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11087

Drøye 44 kroner for 1,5m HDMI 1.3a sertifisert kabel inkludert frakt. Dealextreme har også andre lengder, bare søk på siden.

Lenke til kommentar
Hvordan vet du f.eks at etter HDMI standarden trenger kabler bare å godkjennes opp til 720p/1080i? Og hva er det som skal til for at en kabel skal tåle 1080p? For meg så virker en HDMI kabel ganske enkel, og jeg kan ikke helt forstå at en kabel skal kunne ha så dårlig byggekvalitet at det faktisk ikke klarer å motta det sterkere signalet 1080p vil gi kontra 720p. For all del, rett meg hvis jeg tar feil, men gjerne siter noen kilder i stedet for å basere ting på egen "overtro".

enkelt forklart:

sammenlign det med en tp-kabel.

du har forskjellige kategorier som takler forskjellig båndbredde.

den vanligste i dag er cat5e og brukes for det meste ved 100Mbit nettverk.

cat6 - takler høyere båndbredde. grunnen for dette er oppbyggingen av kabelen. i en cat6 kabel er de fire parene (8-ledere) skjermet fra hvenandre, og forhindrer støy som kan oppstå mellom de ulike parene. ofte er dette et kryss (+) i plastikk, som følger hele kabelen, med et par i hvert sitt rom utifra krysset.

det som begrenser en cat5e kabel til å oppnå samme båndbredde som en cat6 er altså den indre støyen mellom parene. ved høy belastning i kabelen vil støyet øke og dette kan påvirke signalet i slik grad at det ikke vil leses av korrekt i den andre enden. dette er dog et større problem jo lengere kabelen er.

en annen ting som kan påvirke båndbredden er ledertverrsnittet på lederne. høyere tverrsnitt = høyere båndbredde. (større kopper ledere i kabelen = høyere båndbredde)

PS. dette var ikke ment som noe pro dyre kabler innlegg altså, bare enkelt forklart det grunnleggende ang båndbredde ;=)

Lenke til kommentar

Er HDMI 1.3 godkjent for 1080p (high speed)?

HDMI 1.3

* Increases single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbit/s)

* Optionally supports Deep Color with 30-bit, 36-bit, and 48-bit xvYCC, sRGB, or YCbCr compared to 24-bit sRGB or YCbCr in previous HDMI versions.

* Incorporates automatic audio syncing (Audio video sync) capability.

* Optionally supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers. TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on Blu-ray Discs and HD DVDs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.

* Cable Categories 1 and 2 defined. Category 1 cable is tested up to 74.25 Mhz while Category 2 cable is tested up to 340 Mhz.

* Availability of a new Type C mini-connector for portable devices.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
PS. dette var ikke ment som noe pro dyre kabler innlegg altså, bare enkelt forklart det grunnleggende ang båndbredde ;=)

Joda, bra innlegg men vi var vel alt kommet fram til at HDMI-versjonen kabelen er sertifisert til har noe å si. Mitt poeng var vel egentlig mer at høy sertifisering ikke er lik dyr pris. Dealextreme har HDMI 1.3 kompatible kabler for en slikk og ingenting

Lenke til kommentar

Joda, bra innlegg men vi var vel alt kommet fram til at HDMI-versjonen kabelen er sertifisert til har noe å si. Mitt poeng var vel egentlig mer at høy sertifisering ikke er lik dyr pris. Dealextreme har HDMI 1.3 kompatible kabler for en slikk og ingenting

da er vi enig ;=)

Lenke til kommentar
Drøye 44 kroner for 1,5m HDMI 1.3a sertifisert kabel inkludert frakt. Dealextreme har også andre lengder, bare søk på siden.

Neppe at det koster 44kr! Bare porto alene koster nok mer enn det, og da skal de liksom betale hele kabelen + deler av portoen fordi jeg er så snill og bestiller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...