Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?

Paisley

Anbefalte innlegg

Det du sier har jeg problemer med og. Er ikke det på grunn av TV'n!?

Nei, det skjer ikke ellers på tv'en, Hverken gjennom PC utgang, kabel tv, dekoder, eller noe annet. Kun med PS3.

Hallo, du må jo sammenligne med PS3 og en HDMI kabel av annen type. Ikke dekoder og PC... Problemet ditt ligger IKKE i HDMI kabel.

Når skal dette tullet opphøre? Hvor mange ganger må det forklares at digitalt betyr at enten så har du signal eller så har du ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digital kabel. HDMI. Enten har du bilde, ellers så har du veldig tydelige feil i bildet. OM du får bilde overhodet.

Når det kommer til pris/lengde så vil jeg holde meg til det billigste jeg kommer over.

1m til 199kr. Ok.

4m til 599kr. Ok.

Lenke til kommentar

de lager dyre kabler for å tjene penger på uvitenhet så klart..

så lenge kabelen er god nok til å sende signalet identisk gjennom kabelen så ER den god nok... I en digital kabel er signalet identisk uansett fader så lenge avstanden ikke blir enorm.

Lenke til kommentar
Så hvorfor har jeg problemet da? Og hvorfor lager ikke alle svinbillige HDMI kabler hvis det uansett ikke spiller noe rolle?

Fordi så lenge det er et market for dyre, eksklusive produkter vil folk selge dyre og eksklusive produkter.

Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare deg ordentlig på.

Sikker på at det ikke er kombinasjonen med din TV, HDMI og PS3 som er litt usikker?

Lenke til kommentar
Så hvorfor har jeg problemet da? Og hvorfor lager ikke alle svinbillige HDMI kabler hvis det uansett ikke spiller noe rolle?

Hvis ghostingen er tv'ens feil, så hadde det oppstått uansett hva du se på. Enten det var tv, streaming fra PC'en, dvd eller bluray.

Du kan jo prøve en annen kabel hvis du har en liggende, eller kjøp en ny en. Men ikke la deg lure å kjøp en dyr en. Men synes ikke det høres ut som en kabelfeil

Lenke til kommentar
Hvis ghostingen er tv'ens feil, så hadde det oppstått uansett hva du se på. Enten det var tv, streaming fra PC'en, dvd eller bluray.

Ghosting i spill er jo mye lettere å få øye på enn ghosting i film. Sammenlign DVDen på PS3 og DVDspilleren og du vil fort finne ut at du ikke har ghosting i noen av tilfellene.

Lenke til kommentar

Hvilken TV har du?

Angående dyre kabler.. Så lenge det finnes et marked så vil det lages og selges svindyre kabler. Men det er fordeler også.

En av fordelene med dyrere HDMI kabler er mulighet for bruk av større båndbredde hvis nødvendig ved senere innkjøpte dingsedumper som du skal koble til som trenger det. La oss si at du i dag har en DVD spiller som sender 720p billedsignal og vanlig dolby digital. Det krever ikke all verdens båndbredde og selv de billigste kablene skal greie dette med henda på ryggen og i halvsøvne (hvis ikke oppfyller de ikke kravene for HDMI kabel og kan byttes). Senere kjøper du en Blu-ray spiller og en ny surround-forsterker, og begynner å sende 1080p bilde, og 7.1 ukomprimert lyd med høy sampling rate. Da øker du båndbreddebruken ganske så kraftig, og det kan være at billigkabelen du hadde ikke greier å henge med lenger. Da har du først brukt 150-250 kroner på en kabel du kan legge i skuffen og tvinges deretter til å kjøpe ny som koster mer. Hadde du kjøpt den dyre med en gang, hadde du spart den første billig-invisteringen.

En annen fordel er mer rent byggteknisk og holdbarhet. Personlig har jeg ikke helt behovet for å koble til og fra ting hele tiden, men jeg har hatt en billig-kabel der pluggen gikk i stykker da jeg slang den fra meg på gulvet mens jeg koblet ting og tang(og bannet som hør og bør). Alle bør banne og svarte litt mens de kobler. Det er koselig. Øh. Ok. trøtt. Våken i natt.

Så - bør man slenge ut 600-1500 kroner for HDMI kabel med en gang, for sikkerhets skyld? Tja... du slipper problemet over. Men en ting bør man vite - det finnes ingen digital (HDMI) kabel som forbedrer signalet, eller gjør bildet bedre, hvis signalet først er sluppet igjennom slik det skal.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Forøvrig - hvorfor er det nødvendigvis slik at en dyr kabel har bedre byggekvalitet og/eller bedre båndbredde enn en billig kabel? Kan da like gjerne være snakk om dårlige, overprisede svindelprodukter i mange tilfeller?

Fancy innpakning/utseende + dyr pris trenger ikke nødvendigvis bety at produktet er bedre enn andre produkter, teoretisk sett kan det like gjerne være et dårligere produkt enn mange av billigkablene. ;)

Lenke til kommentar

Akkurat. Er neppe noen her som har åpnet og analysert disse flotte og dyre HDMI kablene eller sammenlignet de med noname kabler.

Lurer på om jeg skal starte egen nettbutikk jeg, kun med jallakabler. Kan bare sette en latterlig pris på de så vil de gå som hakka møkk ser det ut som.

Lenke til kommentar
Så du påstår at kabelen til 169 kr fra Clas Ohlson ikke klarer 1080p og 7.1 lyd? Du har vel ikke gjort noen vitenskapelige tester for å backe opp denne påstanden?

Du prøver å legge litt mere i munnen min enn det jeg selv forsøkte på :) Jeg kommer ikke med en vitenskapelig påstånd, det burde være lett gjenkjennelig i måten jeg skriver på. Vitenskapelig påstander er ganske så mer spesifikke, er jeg redd. Jeg nevnte jo ikke en gang en spesiell kabel pris eller butikk! (Selv om du gjorde det for meg da ;) ) Men uansett, beklager hvis det ble misoppfattet.

Noe av det jeg skrev var

Da øker du båndbreddebruken ganske så kraftig, og det kan være at billigkabelen du hadde ikke greier å henge med lenger

Det er ikke nødvendig med noen vitenskapelige tester for det var ikke et forsøk på å etablere en vitenskapelig sannhet. Og det trengs ingenting vitenskapelig test for å si det jeg gjorde. Jeg nevnte ikke kabler fra Clas Ohlson spesifikt, det er en liten detalj hvis man skal være så nøye. Og jeg brukte ordene "kan være" og "du hadde" for å vise at det er mulightet for at for noen mennesker, med noen type kabler, hvis man er uheldig osv... ikke at det alltid er slik.

Ellers vil du sikkert finne en god del poster fra meg på dette forumet der jeg forsvarer kjøp av billig HDMI kabel, og jeg har også skrevet en lengre greie for nettsiden jeg skriver for til vanlig også. Så. Jeg prøvde faktisk bare å nyansere mine tidligere nesten totale hang mot billig kabler, med å si at i noen tilfeller kan det være fint med en av de dyrere.

Ellers er det faktisk slik at for å gå igjennom laveste HDMI sertifiseringen så trengs det faktisk ikke mer kvalitet i den enn å levere for 720p/1080i oppløsning. Det vil da si at hvis du har kjøpt en slik kabel og den ikke henger med senere når du oppgraderer utstyret ditt, så kan du ikke gå tilbake til butikken og kreve ny. Den gjør jo hva minstekravet for HDMI stemplet krever. Har du derimot kjøpt en som det står HDMI 1.3 på, eller godkjent for 1080p eller opp til en viss båndbredde, så kan du kreve å få bytta den i et slikt tilfele. Det kreves heller ingen vitenskapelig test for å si, synes jeg da.

Mange ganger kan du ta en billig kabel og den funker perfekt til alt oppover også. Andre ganger ikke.

Selv har jeg en herlig blanding av pittelitt dyrt og billig. Da den ene billige gikk i stykker grunnet blind vold fra min side, kjøpte jeg bare en pittelitt dyrere en i en annen butikk. Sikkert samma kvaliteten, bare et annet merke. Da en annen billig en ikke ville synce når jeg forsøkte økt oppløsning og lyd, ga jeg 499 for neste. Det sparte meg uansett for mulige flere turer fram og tilbake til butikken for eventuelle nye byttinger. Det var helg, jeg skulle se filmer og drikke øl, og jeg bor på landet serru :)

Ellers mellom min Toshiba HD DVD spiller og forsterkeren bruker jeg HDMI kabelen som fulgte spilleren. Den er tynn og pistrete, skikkelig "cheap look" og er det sikket også i likhet med andre slike kabler som ofte følger med, men den fungerer perfekt.

Ellers tror jeg nesten 100% sikkert at du egentlig ikke trodde at det var noen som helst sjans for jeg jobbet med vitenskapelige tester at elektronisk utstyr? Eller? :)

Lenke til kommentar
Forøvrig - hvorfor er det nødvendigvis slik at en dyr kabel har bedre byggekvalitet og/eller bedre båndbredde enn en billig kabel? Kan da like gjerne være snakk om dårlige, overprisede svindelprodukter i mange tilfeller?

Fancy innpakning/utseende + dyr pris trenger ikke nødvendigvis bety at produktet er bedre enn andre produkter, teoretisk sett kan det like gjerne være et dårligere produkt enn mange av billigkablene. ;)

Godt poeng! Og i noen tilfeller stemmer det sikkert.

Men - hvis innpakningen love deg en viss båndbredde utover det som er laveste for HDMI standarden så kan du jo kreve å få bytta den hvis den ikke greier det? Mens en no brand kabel som ikke er merket med noe som helst annet enn HDMI kan du ikke kreve mer av enn minimum hvis du så skulle behøve.

Ellers er det vel også slik at enkelte (fortsatt overprisede i min mening) kabler fra kjente produsenter som Monster Cable o.l. ikke sjanser på å levere ut store partier med kabler som ikke greier det de lover.

Lenke til kommentar

Ok Dr.Peedee jeg skjønner hva du mener, men med tanke på hvor store misforståelser det tydeligvis er rundt temaet synes jeg det er viktig at man er veldig spesifikk. Du sier f.eks at det _kan_ være mulig at _noen_ kabler ikke klarer 1080p og slikt. Det blir så løst at jeg synes heller du da kunne vise til kilder der det faktisk er folk som har en kabel som ikke klarer dette. Hvis du har en feilprosent eller noen tall å vise til er det kjempeflott, ellers bidrar det jo bare til flere misforståelser. På et teknisk forum bør man jo prøve å gi mest mulig opplysning, det er jo her folk skal komme for å få hjelp.

Hvordan vet du f.eks at etter HDMI standarden trenger kabler bare å godkjennes opp til 720p/1080i? Og hva er det som skal til for at en kabel skal tåle 1080p? For meg så virker en HDMI kabel ganske enkel, og jeg kan ikke helt forstå at en kabel skal kunne ha så dårlig byggekvalitet at det faktisk ikke klarer å motta det sterkere signalet 1080p vil gi kontra 720p. For all del, rett meg hvis jeg tar feil, men gjerne siter noen kilder i stedet for å basere ting på egen "overtro".

Lenke til kommentar
Hvordan vet du f.eks at etter HDMI standarden trenger kabler bare å godkjennes opp til 720p/1080i?

Etter hva jeg kan se skilles det, som Dr.Peedee skriver, mellom "Standard" HDMI kabler som er sertifisert for 1080i og "High-Speed" som er sertifisert for 1080p (og enda høyere oppløsning).

Sjekk denne linken for kilde:

http://www.hdmi.org/learningcenter/faq.aspx#49.

Allikevel er det ingenting i veien for at de aller fleste kablene klarer mere enn de er sertifisert for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...