Gå til innhold

Skifte mellom LED's?

Anbefalte innlegg

Hei, treng litt hjelp her.

Har tenkt å laga ein krets der eg har 3 lys diodar (L1, L2 og L3) og ein trykkje brytar (S1).

Den skal fungere slik at når eg trykkje første gongen (1) slår den raude LED'en seg på, andre (2) gongen slår den grøne LED'en seg på, tredje (3) gongen den blå LED'en og fjerde (4) gongen slår kretsen seg av. (Og etter det gjentas rekkjefølgja om og om igjen.)

189889.jpeg

No er spørsmålet, lar det seg gjera? Og om, korleis kan eg få det til på enklast mogleg måtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkleste er vel å bruke en teller som har innebygget 3-8 dekoder. Husker ikke hva chippen heter, men HEF4xxx har noe slikt.

Et par JK vipper eller en dekadeteller (4017) ordner det du ønsker

Eg er litt amatør, så de kunne ikkje vert så grei og visst meg kvar eg kan finna ein slik krets, og ikkje minst korleis eg koplar han opp?

Endret av PHdZ
Lenke til kommentar
Enkleste er vel å bruke en teller som har innebygget 3-8 dekoder. Husker ikke hva chippen heter, men HEF4xxx har noe slikt.

Et par JK vipper eller en dekadeteller (4017) ordner det du ønsker

Eg er litt amatør, så de kunne ikkje vert så grei og visst meg kvar eg kan finna ein slik krets, og ikkje minst korleis eg koplar han opp?

Først kjøper du chippen på elfa (4017 sier NorthWave, og det stemmer sikkert, mange år siden sist jeg brukte de der...), så kjøper du et tomt lekekretskort, så finner du dataarket til chippen din og lodder hele greia sammen. Utspenningen på CMOS er 5V, så du må slenge på en motstand i serie med LED.

Ligger en sticky her for å regne ut motstanden. Gidder ikke forklare her :)

Lenke til kommentar
191033.jpeg

Tusen takk for hjelpa alle saman, fant ut at denne kretsen fungerte i simuleringsprogrammet me brukar på skulen, men treng eg ein sån "debouncing switch"?

Jepp, du må nok ha det.

En vanlig mekanisk bryter lager ganske mye støy når den trykkes inn, det vil føre til at kretsen teller flere pulser enn den skal. Og diodene vil sikkert hoppe over flere trinn....

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...