capy Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Knipset noen bilder idag. halvveis i knipsingen har jeg antagelig kommet borti noen innstillinger, slik at en del bilder ble altfor mørke. Bildene ble dessverre lagret som JPEG.. Finnes det et program som gjør bildene lysere på en lett måte? helst vil jeg at det skal kunne gjøre dette automatisk slik at jeg slipper å save osv. for hvert bilde. forslag? Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 kan anbefale faststone imageviewer. Du har her enkle metode for å justere på bildene. det at du ønsker å slippe å lagre for hvert bilde du tar, så vet jeg ikke om det er mulig, emn det er uansett ikke noe jeg ville anbefalt, i tilfelle du skulle gjøre noe feil. da vil bildet gå tapt Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Knipset noen bilder idag. halvveis i knipsingen har jeg antagelig kommet borti noen innstillinger, slik at en del bilder ble altfor mørke. Bildene ble dessverre lagret som JPEG.. Finnes det et program som gjør bildene lysere på en lett måte? helst vil jeg at det skal kunne gjøre dette automatisk slik at jeg slipper å save osv. for hvert bilde. forslag? CaptureNX, PaintShopPro, Photoshop og GIMP har alle sammen en eller annen variant av scripting, action eller batch. Litt forskjellig fremgangsmåte for de enkelte program. Prosessen innebærer i alle fall at du først må registrere endringer du gjør i ett bilde, for så å kjøre endringene på et utvalg av bilder. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 kan anbefale faststone imageviewer.Du har her enkle metode for å justere på bildene. det at du ønsker å slippe å lagre for hvert bilde du tar, så vet jeg ikke om det er mulig, emn det er uansett ikke noe jeg ville anbefalt, i tilfelle du skulle gjøre noe feil. da vil bildet gå tapt Det ser ikke ut som om FastStone har muligheten til å kjøre samme prosess på mange bilder, utover konvertering og resizing. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 forstod det ikke slik at han ville gjøre alle bildene lysere samtidig, altså gjøre alle bildene like mye lysere. Dersom det er det trådstarter ønsker så er nok ikek det mulig med faststone nei. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Last ned en 30 dagers prøveversjon av Adobe Lightroom her. Med denne kan du dra i spakene å få et av bildene til å bli slik du ønsker, for så å tilegne disse instillingene på resten av bildene. Alt gjøres med et par museklikk i et ryddig og lett fremkommelig arbeidsmiljø, og det burde være et hakk enklere enn å begynne å knote med actions i Photoshop. Andre programmer kan muligens også gjøre en tilsvarende jobb, men jeg har bare inngående kjennskap til de overnevnte. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Det ser ikke ut som om FastStone har muligheten til å kjøre samme prosess på mange bilder, utover konvertering og resizing.Jodå, det har det, i Advanced options, under fana Adjustments. Lenke til kommentar
capy Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Takker for alle svar. Jeg endte opp med Picasa 2. Der kunne jeg bla igjennom alle bildene og gjøre endringer on-the-fly, ikke akkurat banebrytende i 2008, men det geniale var at etter at alle bildene var endret på kunne jeg velge "lagre endringer" så ble bildene lagret automatisk. Orginalene ble flyttet til en mappe navngitt "orginal". lekende lett, rett og slett:) Picasa 2 hadde også noen greie "auto-fikse-bildet"-funksjoner. fort og gale:) men det gikk i alle fall an å se på bildene. De skulle uansett bare bli brukt på en fest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå