Gå til innhold

Rasistisk motivert drap?

Anbefalte innlegg

Jeg surret litt på Dagbladet i natt, og der fant jeg frem til en meget spesiell sak.

Politiet skjøt og drepte ubevæpnede Sean (23) - ble frikjent

Leser du artikkelen ser du at både dommerne og politimennene blir beskyldt for å være rasister. Leser du lenger ned på kommentarene vil du også se der at flere mener at dette er rasistisk motivert.

Definisjonen på rasisme er:

«…enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.» (Wiki)

Seriøst, hvordan kan folk si at dette drapet og dommen var rasistisk ment når den drepte og 2 av de 3 tiltalte er mørkhudete?

Har samfunnet virkelig utviklet seg slik at alle drap og andre ugjerninger mot en mørkhudet person blir beskyldt for rasistiske hensikter, i frykt for å gå tilbake til det som skjedde i USA før slutten av 60-tallet? Går det ikke an å bare være renspikket ond og ikke rasist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som vakte oppsikt for min del var antallet kuler som ble avfyrt, når det ikke ble funnet et våpen i bilen. For min del er ikke dette et rasistisk motivert drap, men en blanding av ett litt for skyteglad politi, høyt adrenalin og et resultat i at en uskyldig mann ble skutt.

Lenke til kommentar

Ble mannen forskjellsbehandlet ut i fra sin hudfarge?

Med andre ord, ville dette skjedd med en hvit amerikaner?

Det skremmende svaret som lurker i bakgrunnen er nei. Fordi han var svart vurderte politimennene han forskjellig fra hva de ville gjort med en hvit person, med fatale følger. At to av tjenestemennene selv er svarte er helt irrelevant i et slikt perspektiv, da det går på institusjonalisert rasisme og stereotyper. Man antok at dette var et gjengopprør - det ville man ikke gjort hvis det var en hvit person. Man behandlet ikke dette som et individ. Han ble drept fordi han var svart - ikke hvit.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Ble mannen forskjellsbehandlet ut i fra sin hudfarge?

Med andre ord, ville dette skjedd med en hvit amerikaner?

Det skremmende svaret som lurker i bakgrunnen er nei. Fordi han var svart vurderte politimennene han forskjellig fra hva de ville gjort med en hvit person, med fatale følger. At to av tjenestemennene selv er svarte er helt irrelevant i et slikt perspektiv, da det går på institusjonalisert rasisme og stereotyper. Man antok at dette var et gjengopprør - det ville man ikke gjort hvis det var en hvit person. Man behandlet ikke dette som et individ. Han ble drept fordi han var svart - ikke hvit.

Om det er slikt, så forstår jeg det. Jeg tviler på at det er like stor sjanse for at en hvit gjeng skal gå til bilen og hente våpen som at en svart skal det...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du kan vere rasistisk viss du er ein neger og.....

Kanskje du ikkje veit kva ein rasist er...

(ein person som meinar at rasen sin er meir verdt enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...