Gå til innhold

Thorkildsen ser for seg et forbud mot bensinbiler i 2015.

Anbefalte innlegg

Joa...men da kan man jo si det blir brukt 2 ganger først til mat og så til drivstoff, i steden for å gjøre det om til drivstoff med engang. Ingen klager på at det blir brukt til fastfood...så hvis vi kan bruke restene derfra igjen så er det jo ingen tvil om at det hjelper en god del.

Er jo bedre å bruke en og samme ting 2 ganger enn bare en gang før det blir borte

edit: Legger til at uansett hva man gjør så vil jo det ene gå på bekostning av noe annet...

Man har jo sett biler på solcellepanel også..der snakker vi jo virkelig om et bra alternativ

Men hybrid biler som går på elektrisitet kombinert med olje rester fra fastfood shappa må jo være bedre enn hybrid bensin eller hybrid vanlig diesel?

Blir bra når vi får biler som går på sol og vann det må jo bli det beste

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quoter meg selv fra enn annen tråd som var opprettet om temaet.

Synes det er et bra utspill.

For det kommer aldri aldri til å bli gjennomført innen 2015 og i mange år etter det, og kanskje aldri heller!

Men det er med å setter fokus på klimautfordingene og åpner for markedsorientering mot nettopp en renere bilpark.

Lenke til kommentar

Goodall, nå må du ikke ta alt du ser på Discovery for god fisk, og spesielt ikke på Dirty Job og Chop Shop.

Hvis jeg ikke husker feil måtte en person hente olje fra fem restauranter bare for å få en full tank, og med tanke på at en restaurant skifter olje hver andre uke (eller noe slik), blir det det ikke store kvanta. Jeg vil anta at det vil være nok drivstoff av denne typen i en by som Oslo til å dekk 100 personers behov.

Lenke til kommentar
Goodall, nå må du ikke ta alt du ser på Discovery for god fisk, og spesielt ikke på Dirty Job og Chop Shop.

Hvis jeg ikke husker feil måtte en person hente olje fra fem restauranter bare for å få en full tank, og med tanke på at en restaurant skifter olje hver andre uke (eller noe slik), blir det det ikke store kvanta. Jeg vil anta at det vil være nok drivstoff av denne typen i en by som Oslo til å dekk 100 personers behov.

Nå skal vi ikke snakke om slike detaljer da hehe :p

Er jo prinsippet jeg ville frem til.

La oss få biler på sol, vann og vind :D Vind må jo være det ultimate. Bilen kan gå på strøm til tja...når er det det slår over på hybrid bilene? Og når bilen får fart på seg så tar vinden over. GRATIS og miljøvennlig....men er det egentlig mulig?

Lenke til kommentar
....

Hva skal Norge for eksempel tjene penger på etter 2015, hvis dette er noe som går igjennom?

Fortsatt trenger man olja til fly, skipstrafikk, trailere, oppvarming osv. Lille Norge har nok ikke så mye vi skulle sagt i verdensforbruket heller, men det er nok ingen tvil om at alternative energikilder vil bli mer og mer aktuelt ettersom prisen på olja stiger mot nye høyder.

Lenke til kommentar

Kommer ikke mesteparten av Co2 forurensingen fra produksjonen av bilene enn det som gj.snittlig slippes fra en bil gjennom sin levetid? Mener å ha lest det en plass.

La oss si det stemmer. Hvilken effekt vil det da ha om bilene ikke slipper noe ut, selv om det skjer over hele verden, dersom fabrikker fortsatt produserer tilnærmet like mye mye Co2 og forbudet bare gjelder nyere biler som benytter fossilt brennstoff? Ville dette resultert i nore mere enn en brøkdels reduksjon av årlige utslipp av Co2?

Er uansett ikke særlig begeistret for de fleste forslag av denne sorten.

Lenke til kommentar
Kommer ikke mesteparten av Co2 forurensingen fra produksjonen av bilene enn det som gj.snittlig slippes fra en bil gjennom sin levetid? Mener å ha lest det en plass.

Det kan godt være at du har lest dette, men det er ikke sant. Med tanke på at nyere biler slipper ut mindre CO2 enn gamle, og økt resirkulering av metaller, vil det for norge sin del være store CO2-besparelser på fornye bilparken.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det jo dette forslaget går ut på... Det er så vidt meg bekjent ikke avgifter på een el-bil, og når det da i tillegg blir forbudt å kjøpe ny bensinbil, da kommer det da vesentlig mindre penger i kassa!

Det er ikke snakk om forbud mot kjøp av bensinbiler i dette tilfellet men forbud mot salg av nybil som ikke kan bruke annet enn fossilt brennstoff.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar
Synes det er et bra utspill.

For det kommer aldri aldri til å bli gjennomført innen 2015 og i mange år etter det, og kanskje aldri heller!

Men det er med å setter fokus på klimautfordingene og åpner for markedsorientering mot nettopp en renere bilpark.

Stikkordet er vel her kredibilitet. Et amerikansk forbud mot bensinbiler ville tvunget frem milliardinvesteringer fordi det ville vært troverdig. Et norsk forbud ville ikke gitt annet enn latterbrøl. De internasjonale bilprodusentene vil ikke føye seg for et miniputtmarked som Norge, og jeg tror heller ikke vi ville banet vei for lignende forbud ellers i Europa.

Lenke til kommentar

Det er så fint at denne dama stikker hodet frem i media - jeg får en god latter hver gang. Det er så lurt å gå over på biobrensel, siden vi må stikke av med maten til de som allerede mangler mat.

Jeg tror nå heller at vi kommer til å få biler som går på andre fornybare kilder fremfor dette tullet med biobrensel.

Lenke til kommentar

Det er bilindustrien og den petrokjemiske industrien som bestemmer dette. Skal den norske stat trylle fram ein masse miljøvennlige bilar? :)

- Vi kan gjøre det mye dyrere å kjøpe biler som bare kan gå på bensin og diesel, og mye billigere å kjøpe de klimavennlige løsningene.

Kvifor skal dei alltid straffe dei som kjøper eit alternativ som er dårleg for miljøet? Billigare, miljøvennlige bilar er eg for.

Eg er for miljøvennlige bilar, men el-bilane som vart vist fram er ikkje noko å køyre med utanfor storbyane. Må bli hybridbilar då, skal dei selge gassbilar må me ha fleire enn ein fyllestasjon.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...