simenss Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Planlegger å kjøpe en bil til ca. 70.000 kroner med 0 kroner i egenkapital. Jeg har undersøkt de forskjellige bankenes billån, og har funnet ut at renten er helt uaktuell. Ser derfor etter alternative måter å finansiere kjøpet. Har undersøkt litt med lån gjennom familie, og har derfor følgende spørsmål: Et familiemedlem har en enebolig som nylig ble taksert til 5 millioner. Det totale lånet på boligen er ca. 3 millioner. Ville det være lønnsomt for meg å låne penger til bil via deres boliglån? Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Planlegger å kjøpe en bil til ca. 70.000 kroner med 0 kroner i egenkapital. Jeg har undersøkt de forskjellige bankenes billån, og har funnet ut at renten er helt uaktuell. Ser derfor etter alternative måter å finansiere kjøpet. Har undersøkt litt med lån gjennom familie, og har derfor følgende spørsmål: Et familiemedlem har en enebolig som nylig ble taksert til 5 millioner. Det totale lånet på boligen er ca. 3 millioner. Ville det være lønnsomt for meg å låne penger til bil via deres boliglån? Hvis du har muligheten til dette så er det nok en kjempemulighet for deg, kjenner mange som bruker å låne på boligen for å kjøpe bil. Noen ulemper er jo at man kanskje fortsatt betaler på en bil om 30 år lenge etter at den er vraket. Å låne store summer av familien kan noen ganger føre til ufred hvis du ikke skulle kunne klare å betale for deg og det er kanskje ikke alltid verdt det og mye bedre å ha et inkasso byrå på nakken. Hvis du har ordnet økonomi og kommer til å tjene gode penger i fremtiden så er 70000 småpenger for deg om noen år så bare sett igang og lån de av familien det går sikkert bra pluss at du sparer noen tusen i renter Lenke til kommentar
simenss Skrevet 26. april 2008 Forfatter Del Skrevet 26. april 2008 (endret) Hvis du har muligheten til dette så er det nok en kjempemulighet for deg, kjenner mange som bruker å låne på boligen for å kjøpe bil. Noen ulemper er jo at man kanskje fortsatt betaler på en bil om 30 år lenge etter at den er vraket. Å låne store summer av familien kan noen ganger føre til ufred hvis du ikke skulle kunne klare å betale for deg og det er kanskje ikke alltid verdt det og mye bedre å ha et inkasso byrå på nakken. Hvis du har ordnet økonomi og kommer til å tjene gode penger i fremtiden så er 70000 småpenger for deg om noen år så bare sett igang og lån de av familien det går sikkert bra pluss at du sparer noen tusen i renter Tenker jo på å betale det ned iløpet av ca. 5 år. Da blir det rundt 1500 +/- kroner per måned. Forhåpentligvis betaler jeg den ned før, da jeg egentlig har noen tusen til overs hver måned. Endret 26. april 2008 av simenss Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Dette er absolutt smart. Lånet står i ditt navn, og eier av boligen stiller som realkausjonist (stiller sin eiendom som sikkerhet). Dersom familiemedlemmet ditt er villig til dette, finner du ikke gunstigere løsning i bank. Veldig smart å betale ned over kort tid og ikke strekke det over lengre tid, som nevt tidligere her. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Dette er absolutt smart. Lånet står i ditt navn, og eier av boligen stiller som realkausjonist (stiller sin eiendom som sikkerhet). Dersom familiemedlemmet ditt er villig til dette, finner du ikke gunstigere løsning i bank. Veldig smart å betale ned over kort tid og ikke strekke det over lengre tid, som nevt tidligere her. Tanken min var at familiemedlemmet skullet ta opp ekstra lån på eiendommen, overføre disse pengene til meg, for så at jeg betaler ned på deres boliglån. Ser du skriver at lånet kan stå på meg? Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Du kan gjøre det på begge måter. Du kan dra i banken å spørre om lån, og oppgi at "onkel Ole" er villig til å stille som realkausjonist. Lånet står da i ditt navn, og trekkes direkte av din konto. "Onkel Ole" vil da ikke merke noe til dette med mindre du får purring på lånet. Da vil kopi av purringen bli sendt til kausjonisten også. I tillegg får du fradrag på skatten, og ikke "onkel Ole". Alternativet er selvsagt at "onkel Ole" låner alt, og dere ordner opp dere i mellom. Selv ville jeg sagt at alt nr 1 er det enkleste og ryddigste. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Må jeg ta opp vanlig billån dersom jeg benytter meg av nr. 1? I så fall blir jo renten høyere enn nr. 2, siden nr. 2 er boliglån. Men jeg har nok missforstått noe Endret 27. april 2008 av simenss Lenke til kommentar
riroil Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Dersom boligen blir stilt som sikkerhet som i alt.1 så vil du få samme rente som ved et boliglån. Grunnen til at renten er dyrere på billån er fordi da er det bare bilen som stilles som sikkerhet. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg hadde billån slik som Learntofly skisserer her. Bilen var sikret gjennom realkausjon, det var faktisk ikke tinglyst noe pant i fast eiendom(kan ha vært en feil fra bankens side). Jeg hadde rente tilsvarende 60%, og var godt fornøyd med det. Inntil ei gammel dame glemte å holde vikeplikten sin og bilen min ble kondemnert. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Snakket med banken nå, og de mente jeg kun ville spare ca. 50 kr/mnd på å benytte en 3. part som kausjonist. Med andre ord var det veldig lite å spare på å ikke ta risikoen selv. Endret 28. april 2008 av simenss Lenke til kommentar
gorber Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ja, vi snakker ikke store summer på slike smålån uansett. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Med billån fra DNB på ca. 80.000 får jeg en effektiv rente på ca. 12 %. Kan det da stemme at jeg bare sparer ca. 50 kr/mnd på å stille familiemedlem som realkausjonist? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 50 kr mindre pr mnd betyr at du får en rente på 11,25% i stedet for 12. Jeg synes ikke det hørtes spesielt bra ut. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Hvordan klarer de en effektiv rente på 12%, det hørtes avsindig ut. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 3. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2008 Den effektive renten er faktisk nærmere 13 % (se vedlegg). Hvis man skal få samme rente som på boliglånet, skulle ikke renten da ligge atskillig lavere? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Det er på grunn av tinglysningsgebyret og etableringsgebyret. Som medlem av Akademikerne slipper du en del av de gebyrene, derfor jeg hadde så mye lavere sikkert. Er det da noen som tilbyr lignende billån med lavere gebyrer? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Den effektive renten er faktisk nærmere 13 % (se vedlegg). Hvis man skal få samme rente som på boliglånet, skulle ikke renten da ligge atskillig lavere? Nytter ikke å bruke nettkalkulatoren når man skal ha slike "spesial"løsninger, du må fysisk innom banken din å snakke med en rådgiver, så baker de en fin pakke til deg. Fikk gjort noe tilsvarende selv til den første bilen min. Da lånte jeg 50.000 som et forbrukslån til den gang 4% rente, da jeg fikk stilt sikkerhet i huset til pappa. Vanligvis ville rentetn på forbrukslån vært 22%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå